https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/studie-intenzivni-bourky-s-privalovymi-povodnemi-jake-nedavno-zazilo-nemecko-budou-v-evrope-mnohem-castejsi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studie: Intenzivní bouřky s přívalovými povodněmi, jaké nedávno zažilo Německo, budou v Evropě mnohem častější

31.7.2021 07:53 | PRAHA (Ekolist.cz)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | AJ+
Intenzivní a pomalu se pohybující bouře, které mohou způsobit bleskové povodně, by se v Evropě do konce století mohly vyskytovat 14x častěji než je tomu v současnosti. Zjistila to nová studie provedená na Newcastle University. Výskyt extrémního počasí, které nedávno potrápilo například Belgii nebo Německo, je podle studie přímo spojen s globální změnou klimatu. Studii zveřejnil žurnál Geophysical Research Letters.
 
Bouřky, které se téměř nepohybují, se v Evropě v současnosti objevují jen výjimečně - například nad Středozemním mořem. Podle závěrů nově provedené studie se ale v dalších letech v Evropě přesně tento typ bouří vyskytovat bude. “Pomalu se pohybující velké bouře mají za následek to, že do jedné konkrétní oblasti dopadne velké množství srážek. To bohužel nahrává snadnému vzniku přívalových povodní, které mají devastující následky,” komentuje vedoucí studie Abdullah Kahraman z University of Newcastle.

Na snímku Kodaň zatopená přívalovou povodní.
Na snímku Kodaň zatopená přívalovou povodní.

Studie, kterou vědci provedli, je jedna z prvních, která se zabývá změnami v rychlosti pohybu velkých bouřek. “Díky počítačovým simulacím máme velmi detailně zpracované predikce pro celou Evropu. To je klíčové, abychom mohli včas a na správných místech zavést adaptační a mitigační opatření, která by dopad klimatické změny mohla zmírnit,” pokračuje Kahraman.

Autoři studie zároveň doufají, že nejen jejich studie, ale i události posledních týdnů, k nimž v Evropě dochází, jsou pro politiky jasným vzkazem, že je třeba situaci řešit. “Politická rozhodnutí, která by měla dopad na snížení emisí skleníkových plynů jsou přijímána velmi pomalu. Naše studie jasně ukazuje, že v Evropě bude docházet k výrazným změnám ve výskytu bouřek a že extrémní bouře se nám nebudou vyhýbat. Snad se tím podaří urychlit přijetí dalších politických rozhodnutí, která budou mít vliv na zpomalení změny klimatu,” uzavírá spoluautor studie, profesor Hayley Fowler z Newcastle University.


reklama

 
foto - Mráčková Lucie
Lucie Mráčková
Autorka je spolupracovnice Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

31.7.2021 16:21
No a Evropa investuje do elektromobility namísto toho, aby ty prostředky dala do opatření, která předcházejí škodám vzniklých při povodních.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.7.2021 17:28 Reaguje na Richard Vacek
čím dál více jsem si jist, že už tuhle situaci Země i člověk zažil a bylo to úplně stejné, jen teď je odlesnění, sucho a nedostatek vody věcí většiny Zeměkoule...jediné, co je ohromující, globálnost ale ne, že se to tak děje...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2021 17:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nezažil. Za lidskou existenci tak rychlá globální změna klimatu nenastala nikdy.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.7.2021 18:26 Reaguje na Pavel Hanzl
naše paměť je trochu příliš krátká, dokážeme si nějak představit maximálně posledních 150 let ale já hovořím před tisíci lety, kdy na Sahaře. Dějiny na tohle mají noty ale nehledejte je v Evropě
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

31.7.2021 18:31 Reaguje na Jaroslav Řezáč
jde o tisíce let zpět, kdy na Sahaře byl život.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2021 18:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Naše paměť je díky vědě extrémně dlouhá. Určitě jste viděl grafy všemožných parametrů za stamilióny let.
Z ledovcových vývrtů se zná složení vzduchu i tepoty asi milión let zpět poměrně velmi přesně.
Všude po světě jsou vrstvy sedimentů, které jsou jakési datové banky a vědci z nich dokáží vyčíst neskutečné věci.
Na Sahaře byla step, případně lesostep v poslední době ledové. Ale Sfinga má na těle stopy po vodní erozi a skutečně niko neví, kdy mohla ležet v nějakém vodním toku. Takové detaily se skutečně neznají. Ale třeba to vykopávky časem objeví.
Odpovědět
va

vaber

1.8.2021 09:03 Reaguje na Jaroslav Řezáč
asi se v historii Země staly horší situace ,ale když se přemění další pásma planety v neobyvatelná , povede to k velkým problémům dnešní společnosti,
v celém vesmíru známe jen jediné místo kde jsou vhodné podmínky pro život a to někde na naší Zemi, někde, je to extrémní výjimka a nebude trvat věčně
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2021 17:46
Samozřejmě investuje taky, vůbec se nebojte.

Zajímavé je, že první klimaalarmisté někdy v 60. letech tohle počasí předpovídali. Ale až po roce 2030.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

31.7.2021 22:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Vaše sebevědomé příspěvky vydávané za pravdu, jsou již profláklé a většina čtenářů s Vámi již moc nediskutuje. Pravdou však je, že většina alarmistů v této době předpovídala totální ochlazení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.8.2021 08:08 Reaguje na Vladimír Hošek
Nevím, co je sebevědomého na jednoduchém názoru, který si žádnou pravdu nepřisvojuje.
V 60. letech se teprv začínala zjišťovat klimatická změna a názorů na její příčiny bylo celkem dost. I ochlazovací teorie založené na prachových částicích emitovanými dýmajícími elektrárnami tu byly. Ale nikdy nebyly dominantní. Spíš byly hlavním trendem (možná jen v našem VTM) první modely změny klimatu založené na emisích CO, už tehdy byly považované za klimaalarmistické.
Zajímavé je, že právě ty se dnes potvrzují.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.8.2021 20:14 Reaguje na Vladimír Hošek
Prosím, mohu tu předpoveď od ,,většiny,, alarmistů vidět? Nebo si to cucáte z palce? :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 08:42 Reaguje na Petr Eliáš
To je trochu problém, článek jsem si asi uložil, ale nemůžu ho najít, možná jsem ho ani neuložil. Ale vy s gůglování problémy nemáte, zkuste to sám a rád si ho uložím také, ptá se na to více lidí.
Navíc nevím, na kterém serveru to mohlo být, možná na Vesmíru, čort znajet.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.8.2021 06:29 Reaguje na Pavel Hanzl
" Ostatně již před válkou jsem o tom mluvil s naším panem okresním hejtmanem. "

(poručík Dub, Osudy dobrého vojáka Švejka, Jaroslav Hašek)
Odpovědět
va

vaber

1.8.2021 08:48
mě by zajímalo proč takové srážky po celém světě přišly nyní v chladnějším roce, měli by to vysvětlit meteorologové ,ale ti vysvětlují jen násedky,
znamená to, že vodní pára se v minulých letech kumulovala v atmosféře nebo se vše vypařilo tento rok a co to spustilo?
vzhlede k tomu ,že záplavy byly i na pouštích až po Čínu a Japonsko ,je to zajímavé
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.8.2021 09:02 Reaguje na vaber
Je to normální. Klimatická změna (víc energie v atmosféře) rozhodila normální systém celosvětového počasí (především jet stream), který nikdy nebyl extra stabilní. Takový bo.del se dá očekávat stále větší.
Letos asi celosvětově chladnější rok nebude, odhaduji. Není důvod.
Odpovědět
va

vaber

1.8.2021 09:05 Reaguje na Pavel Hanzl
,,je to normální,, nic nevysvětluje
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.8.2021 11:54 Reaguje na vaber
Musíte si přečíst víc, než první 3 slova.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.8.2021 20:32 Reaguje na vaber
A opravdu je letošek v globálu tak chladný? :-)

Copernicus:
https://climate.copernicus.eu/spring-2021-europe-was-it-really-so-cold

NOAA:
https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202106
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.8.2021 12:14
Vyšší teplota = větší objem energie v atmosféře , a to podle mého názoru zvýšeným výparem vody.
Vodní pára je, jak známo i panu Hanzlovi, doslova historickým energetickým médiem.
Dále jak obecně známo podíl vodní páry v atmosféře kolem 4% , srovnej s CO2 = 0.04%.
"Nejskleníkovější" ze skleníkových plynů ovšem ve výčtu klimaalarmistů chybí. Hledal jsem na netu vysvětlení - zkuste to taky- a vše nasvědčuje tomu, že se do seznamu nedostal z hloupého účetního pohledu - dohledatelnosti a průkaznosti ve vztahu k daňovému subjektu.

Slepá cesta klimaalarmistů se ztotožnila s výkladem, že za vše mohou ppm změny koncentrace CO2 a zbytek je publiku důvěrně znám.

Zelený úděl, zelené daně a kšeftování s emisními povolenkami, vše korunováno elektromobilitou a fantaskními projekty na jímání CO2.
Prostě byznys jak vyšitý spojený s osekáváním občanských svobod a fízlováním všeho druhu.

Naštěstí to se solidní dávkou pravděpodobnosti brzy skončí- viz :

"V roce 1972 provedl slavný Massachussettský technologický institut (MIT) studii rizika kolapsu lidské civilizace. Vědecký tým spočítal, že kvůli vyčerpání zdrojů naší planety se zastaví ekonomický růst a prudce se zhorší podmínky pro život už během 21. století. Nedávné ověření někdejších závěrů ukázalo, že před 50 lety v MIT počítali správně. Podle srovnání modelu a reality „jedeme na čas“. Období hojnosti za deset let skončí a kolem roku 2040 přijde společenský kolaps."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.8.2021 13:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
První předpoklad k pochopení čehokoliv je, nepovažovat vědce - klimatology za hlupáky nebo zkorumpované darebáky.
Ani tohle nezvládáte, takže další vaše úvahy jsou zcela mylné.

Účinnost všech skleníkových plynů je dávno známá a vědci porovnávají dlouhodobé změnyjejich koncentrací a hledají jejich příčiny.
Proto trvalo najít tu hlavní příčinu tak dlouho, bylo nutno vyhodnotit milióny měření, historických proxydat z ledovcových vývrtů i mocných vrstev sedimentů atd. atd. atd.
Prostě vědecká práce stovek pracovišť s tisíci velmi vzdělanými lidmi po celém světě.

A vy je máte za hlupáky a zkorumpované xindly.
A vy to smáznete zcela diletantským názorem "Slepá cesta klimaalarmistů se ztotožnila s výkladem, že za vše mohou ppm změny koncentrace CO2 a zbytek je publiku důvěrně znám".

Ta příčina se skutečně našla, je jím těch 50 mld. tun CO2 emitovaných KAŽDOROČNĚ do atmosféry Země. Nikdy v historii i milióny let starě nic takového nanastalo.

Důkazů je více z nezávislých zdrojů, třeba z rozboru radioaktivního uhlíku:

https://www.volty.cz/2021/07/24/dukaz-o-zdroji-narustu-co2-v-atmosfere-c-1-izotopove-slozeni-serial-klimaticka-zmena-4-8/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_req_id=nF3vxtN0Ycb-202107291226&dop_id=12744549

Plky o "kšeftování" atd. jsou nesmysly jak dycky, kolaps civilizace předpovídali už ve starověku atd. atd. ale dnes je to skutečně hrozivě reálné.
A příčinou bude klimatická tragédie a jí spuštění dalších negativních událostí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.8.2021 17:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Největší negativní událostí je kumulace lidské hlouposti a ziskuchtivosti na úkor racionality a logiky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 08:48 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy jste s tím hotový ajn-cvaj.
Je to daleko složitější, člověk se choval racionálně a logicky a časem z toho vyšel výrazný problém, naopak nesmyslné jednání se časem projevilo jako velmi moudré.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.8.2021 20:11 Reaguje na Miroslav Vinkler
A je to tu zase. Bláboly o tom, jak ti zlí klimaalarmisté ignorují vliv vodní páry. :D Že vás to po těch letech stále baví ... :D
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.8.2021 20:18 Reaguje na Petr Eliáš
Ignorují, a vám to po těch letech stále nedochází...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.8.2021 20:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ok, tak se podíváme třeba na dle vác nejvíc alarmistickou organizaci - IPCC:

https://archive.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg1/en/ch8s8-6-3-1.html (je to sice starší, z toku 2007 WG1, ale stačí to)

Tož, asi tak ... :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.8.2021 21:00 Reaguje na Petr Eliáš
Úvodní článek je manipulativní. Na základě počítačového modelu univ. profesor tvrdí, že v Evropě bude víc pršet. I kdyby, tak je to snad pro hodně alarmistů dobrá zpráva. Pro zemědělce a les taky. Od vás bych chtěla vědět, jaké kroky jsou podle vás správné na ochranu našeho vzduchu před změnou klimatu. Bude mi to stačit vašimi vlastními slovy.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.8.2021 21:30 Reaguje na Jarka O.
Pokud chce člověk ochránit svůj vzduch, tak je nejlepší vybudovat kolem svého životního prostoru stavbu kopuloidního tvaru tvořenou převážně oxidem křemičitým.

Zde to bylo již vyzkoušeno a funguje na 100%:

1) https://www.csfd.cz/film/275992-pod-kupoli/prehled/

2) https://www.csfd.cz/film/222258-simpsonovi-ve-filmu/prehled/
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.8.2021 21:40 Reaguje na Petr Eliáš
Takže nejste schopen zformulovat jednoduchý vlastní názor. Na odkazy nemám náladu. Ten SiO2 si mám představit jako skleník kolem planety? To je vyzkoušené? Jste divnej.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.8.2021 22:17 Reaguje na Jarka O.
Jasně, v poho. Počkám si až vám to dojde. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.8.2021 07:17 Reaguje na Petr Eliáš
Nečekejte. Mně došlo, že čtenář deníčku referendum, který dává odkazy na simpsonovy, nemá vlastní názor. Znám vědce, kteří aniž by politikařili, názor řeknou a nevnucují ho. Vy sem házíte odkazy jako topič uhlí do kotle, bez myšlenky. I Homer S. uměl lepší komenty než vy, celkem mi chybí. Jestli je v tom videu Marge - vy se cítíte být Bartem?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.8.2021 08:11 Reaguje na Jarka O.
Vy jste zase vytáhla křišťálovou kouli co? Že s jistotou víte co čtu. :D Ale ono to myšlenku má - řeknu vám to jednoduše: Na váš stupidní off-topic dotaz ,,jak ochránit náš vzduch,, jsem vám dal stupidní odpověď. To že jste to bohužel nepochopila je váš problém. ;-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 08:55 Reaguje na Petr Eliáš
1+
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.8.2021 12:15 Reaguje na Petr Eliáš
To off-topic bylo fakt od spravneho cloveka, ktery hazi odkazy off-topic, napriklad ten mimonsky s Venusi! Navic tento jednoduchy slusne napsany dotaz dava p. Hanzl vice prispevatelum, ja ho jen opsala. Takze p. Hanzl dava stupidni dotazy? Z Deniku Referendum jste mi poslal odkaz, vy si to nejste asi schopen zapamatovat, to je vas problem, ale kristalova koule tu neni treba. Tak prosim, mam dotaz, jakym zpusobem se podle vaseho nazoru muzem ochranit a zachranit pred zmenou klimatu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.8.2021 12:38 Reaguje na Jarka O.
Ten mimoňsky s Venuší? Myslíte ten, který poukázal na vaši neznalost a vydávání vašich domněnek za pravdu? :-) Jak jsem vám psal - postavte si kolem baráčku skleněnou kopuli. To ochrání váš vzduch a vás před klimatickou změnou. :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.8.2021 13:37 Reaguje na Petr Eliáš
Ano, vydavani neprozkoumanych vrstev planety Venuse (pevna horka, aerosolova, plynna) za neco, co se tyka Zeme je mimo. To, ze kolem cele horke planety existuje souvisla aerosolova vrstva bezvodeho vitriolu, nazyvana mraky, pod touto vrstvou predpokladana spodni plynna vrstva neznameho slozeni, horni vrstva plynu nad aerosolovou sferou, ktera se vzdalene podoba nasi atmosfere, se stavbou a klimatem Zeme, klimatickym prubehem ani se sklenikovym efektem nema nic spolecneho. Podsouvani prikladu teploty Venuse jako neceho, ceho bychom se meli bat, je sireni nicim nepodlozenych domnenek a straseni. Skleniku se nebojim ja, ale vy. Kdovi, jestli uz v nejakem nezijete.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.8.2021 15:51 Reaguje na Jarka O.
A je to tu zase:

1) Tak tvrdila jste, že na Venuši je teplo kvůli tomu že je blíže Slunci. Kromě toho tam ale také působí silný skleníkový efekt;

2) Reagoval jsem na ten váš nesmysl, že v atmosféře Venuše se nenachází kyselina sírová - nachází;

3) Venuše není zase tak neprozkoumaná jak tvrdíte - třeba sondy Veněra, nebo Mariner, programy Pioneer Venus, VEGA!, atd.;

4) Nikde jsem netvrdil, že bude na Zemi jako na Venuši. Nikde jsem nerovnával Zemi s Venuší;

5) Opravdu nemám čas ani chuť učit vás dnes již elementární znalosti o Venuši.

Mějte se! ;)

Pozor odkaz! :D
http://planety.astro.cz/venuse/1931-sondy-k-venusi
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.8.2021 18:04 Reaguje na Petr Eliáš
Na vaše odkazy se těším, zklamal byste, kdybyste nedal nový. Nechte si v té bakalářské práci opravit hrubky, kazí dojem, hlavně jestli to mají číst děti na ZŠ, je elementární znalost gramatiky důležitá. Sověti odvedli úžasnou práci, že? O těch dalších sondách není v odkazu žádná prospěšná informace. Zaujala mě malá zmínka o thoriu a plazmě, ale je to jen bezcenná zmínka, nic víc. Ad 4)p. Hanzla a vás beru jako jednu jednotku, takže je mi jedno, který straší hloupostmi a který se snaží to dokládat odkazy. Sbohem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.8.2021 08:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zkuste nějak vysvětlit, proč by vědecká obec při výzkumu klimatu měla zrovna zapomnět na jeden z nejdůležitějších faktorů, vodní páru???
Stalo se někdy, že by automobilka dala na trh třeba auto, kterému scházela kola nebo volant??
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist