Môžeme spomenúť, že Frontex, plným názvom The European Border and Coast Guard Agency, teda Európska agentúra pre ochranu hraníc a pobrežia, je agentúrou Európskej únie a slúži na koordináciu činností pri ochrane vonkajších hraníc Schengenského priestoru. Agentúra nemá na ochranu hraníc vlastné technické prostriedky (lode či lietadlá), ale využíva techniku krajín, podieľajúcich sa na činnosti Frontexu.
Fínske lietadlo Do 228, ktoré pristálo u nás, má špeciálnu výbavu, do ktorej patrí radar s bočným vyžarovaním, skenery pracujúce v infračervenej aj ultrafialovej oblasti, digitálna videokamera i snímače na zisťovanie znečistenia morí ropou a inými chemickými látkami.
Dvojmotorové turbovrtuľové lietadlo Do 228 vyvinula a vyrábala dnes už neexistujúca nemecká firma Dornier. Na vývoji lietadla začala firma Dornier pracovať v polovici 70. rokov minulého storočia, prvý vzlet prvého prototypu sa uskutočnil 21. marca 1981. Do prevádzky sa lietadlá dostali v roku 1982. Lietadlo má rozpätie krídel 16,97 m, dĺžku 16,56 m a výšku 4,86 m. Jeho maximálna vzletová hmotnosť je 6 600 kg. Na pohon slúžia dva turbovrtuľové motory Garrett AiResearch výkonu po 578 kW. V cestovnej verzii odvezie 19 cestujúcich. Celkovo bolo v Nemecku a neskôr v Indii, kde sa lietadlo vyrábalo v licencii, vyrobených 270 lietadiel Do 228, čo je menej ako výrobca očakával.
Text a foto: Rado Mlýnek