Gitarista a skladateľ Peter Uher pôsobil dlhé roky na východnom Slovensku v rôznych zoskupeniach. Minulý týždeň vydal sólový debut New Reality, na ktorom zúročuje skúsenosti s mnohými žánrami i hudobníkmi. Prezentuje sa experimentálnejšou nadžánrovou hudbou vo forme, aká u nás nie je až tak bežne vídaná.

Prvé výraznejšie hudobné aktivity Petra Uhera sa datujú k formácii Daybreak, ktorá začínala pred 25 rokmi. Od metalových prvopočiatkov sa jeho rukopis vyvíjal smerom k jazzu (Andy Belej & Quartet), inštrumentálnemu fusion s náznakmi ambientu (Inside Group) až po súčasnú sólovú tvorbu. Dlhoročné skúsenosti, vplyvy a spolupráce priniesli ovocie, pretože aktuálny album New Reality prináša nekonvenčnú kombináciu žánrov, experimentov a všemožných prvkov.

Kontrast melodiky a napätia

V tomto prípade je výsledkom spájania rôznorodosť a pestrofarebnosť. Na vstrebanie kvanta podnetov z hudobných sfér je vhodné mať otvorenú myseľ. Odmenou je, že sa poslucháč nenudí a stále má nad čím premýšľať. Pritom osmička titulov znie ucelene, hlavne vďaka jednotnému rukopisu a premyslenej dramaturgii. "Skladby sú usporiadané podľa názvov a atmosféry tak, aby na seba nadväzovali. Snažím sa gitarou a rôznymi zvukmi navodiť náladu a istý hudobný obraz. Hrám v rôznych ambientných polohách, hľadám nové farby a skúšam zaujímavé efekty. Stále však kladiem dôraz na melodiku a feeling," uvádza Peter.

Melodické sóla a motívy pochádzajú z Petrovej minulosti, kedy sa venoval metalu a fusion (Recently). Na druhej strane sú tu momenty napätia a disonancie (What Will Be Tomorrow). Tretiu skupinu tvoria veci, kde sa obidve polohy spájajú – príkladom sú New Reality a takmer 10-minútová Riverse, eskalujúca ukážkovými výkonmi. "Melodické a zrozumiteľné motívy sa stávajú ťažiskom mojej hudby. Okolo nich však vzniká kontrast napätia a disonancie. Keď sa od vrstvenia a väzbenia zvukov postupne vraciam do melodickej roviny, o to je výsledok silnejší a autentickejší."


Nezastupiteľné miesto na platni má rytmická sekcia, ktorú tvoria Braňo Valaský (basgitara) a Michal Čerevka (bicie). Braňov štýl pripomína nepredvídateľnými figúrami jazzových hráčov. Je osobitý, hravý a rád tvorí vytŕčajúce linky. Michal sa suverénne orientuje v nepárnych taktoch (Mirror Door), no odlišuje sa i použitím efektov a slučiek, ktoré znejú odlišne od tradičných bicích (Look Ahead). "Počúvame aj severskú muziku, kde sa na bicie dávajú lo-fi zvuky, slučky, elektronika, atď. Cieľom bolo mať originálnejší a špecifickejší zvuk," prezrádza Uher. Tu treba dodať, že ani uvedené moderné zásahy neubrali celku nič z prirodzenosti.  

Nekompromisné napredovanie

Album má futuristický nádych aj vďaka ďalším efektom. "Používam experimentálne loopery, inokedy niečo nahrám a točím s potenciometrami, kým nedostanem zaujímavý výsledok a do toho sa pridajú ostatní. Niekedy naopak kapela hrá groove, v ktorom si hľadám svoju polohu. Tvorím aj glitch efekty, hrám s tzv. Ebow slákom, isté úseky som nahral pomocou Ableton live, kde je tiež looper, atď." Príkladom ich využitia je New Reality, kde hráči rozvíjajú témy do mnohorakých rozmerov či naopak záverečná Epilogue, upokojujúca rozbúrené vody len pomocou "vzdušnej" gitary a ambientných (do)zvukov. 

Na albume sa podieľajú dvaja hostia. Dánsky trubkár Jakob Sørensen hrá ponurú, ťahavo sa rozvíjajúcu linku v skladbe Look Ahead, a slovenský saxofonista Nikola Bankov sprevádza kapelu nostalgickou melódiou v titule Vivien's Dream. "Prvá spomenutá skladba vo mne evokovala pocity, ktoré mám pri severskej hudbe a Jakob do nej vniesol kúsok autenticity tamojšej jazzovej scény. Nikola je môj dobrý priateľ, s ktorým som spolupracoval. Páči sa mi jeho sound a cítenie a máme aj podobné hudobné uvažovanie."


Ak by sme porovnali obidve skladby s titulom One and Zero, na ktorom pred piatimi rokmi spolupracoval Peter s americkým trubkárom Michaelom Stewartom, je tu badateľný posun smerom k zvukovej originalite i žánrovej neuchopiteľnosti. Autor nekompromisne opúšťa zabehnuté schémy. Čo sa týka zvuku platne, tichšie a hlasnejšie pasáže sú plynulo odlíšiteľné, rovnako ako nástroje. Zásluhu na tom má Miťo Bodnár z Morelles štúdia v Bratislave. Pod jeho vedením sa podaril mastering, ktorý nepodlieha až tak výraznej dynamickej kompresii, takže jednotlivé vrstvy nie sú stlačené do neprehľadnej masy.          

New Reality je vydareným pokusom spojiť jazz, ambient a inštrumentálnu hudbu do zmysluplného a prirodzeného celku, ktorý sa nedá zaškatuľkovať. Ide o vyzretý materiál, ktorý vďaka experimentom a snahe opustiť klišé javí známky nadčasovosti. Ak mu venujete dostatok času, rozvinú sa pred vami zvukomalebné obrazy, ktoré majú raz podobu idylickej krajinky, inokedy nespútaného vesmíru. Kapela reaguje na súčasné dianie a ponúka veľa hodnotných podnetov – je už len na vás, aké pocity a nálady si z jej počínania odnesiete.

Peter Uher – New Reality

(2021)

1. Mirror Door
2. Look Ahead
3. What Will Be Tomorrow
4. New Reality
5. Vivien's Dream
6. Recently
7. Riverse
8. Epilogue

Album môžete počúvať a podporiť kúpou na Bandcampe:



Autor: Marek Danko
Foto: Gabriela Strakay