V tomto roku si 17. júna pripomíname 95. výročie narodenia Gejzu Spišáka, ktorý patril k stáliciam hudobného divadelného života v Košiciach a Prešove. Bez jeho prítomnosti na javisku ako speváka a herca sa neobišla takmer žiadna inscenácia. Obdarený basovou hlasovou polohou bol obsadzovaný do operiet, najmä ako starokomik, ale vynikal aj v charakterových postavách.
Gejza Spišák (17. 6. 1926 Košice – 13. 6. 2009 Košice) mal nezameniteľný zmysel a dar pre javiskový humor, ktorý uplatňoval pri vhodných príležitostiach a v postavách veľmi bezprostredne a pre diváka príťažlivo. Cennou devízou jeho osobnosti bolo výrazné a nenútené herectvo, javisková pohyblivosť, situačná a vtipná reakcia na partnerov v operetných hovorených replikách, no herecky a spevácky so šarmom zvládal aj ďalšie typy operných a operetných postáv a postavičiek, ktoré stvárňoval na scénach Štátneho divadla v Košiciach a Divadla Jonáša Záborského v Prešove.
Po ukončení troch rokov Obchodnej akadémie a po krátkej úradníckej kariére v Československých štátnych dráhach, počas ktorej spieval aj v zbore ČSD, nastúpil do zboru opery Štátneho divadla v Košiciach (1951-1956), kde ho zakrátko obsadzovali aj do menších úloh. Spieval Mirského v Poľskej krvi, Šukodiho vo operete F.Farkasa Činom Paľko, Čerta v Dvořákovej opere Čert a Káča, Strážnika v Musorgského opere Boris Godunov…
Jeho rozhodnutie odísť do spevohry DJZ v Prešove mu už ako sólistovi v roku 1956 prinieslo aj viacero hlavných úloh: Kecal (B. Smetana: Predaná nevesta), Bonzo (G. Puccini: Madama Butterfly), van Bett (Gustav Albert Lortzing: Cár a tesár), Basilio (G. Rossini: Barbier zo Sevilly).
Prečítajte si tiež:
Spevohra Divadla Jonáša Záborského v Prešove (seriál o 70-ročnej histórii prešovskej Spevohry)
Počas svojej krátkej 13-ročnej opernej éry v Prešove spieval v tunajšom divadle, až do návratu späť do Košíc v roku 1968, vo všetkých operetách, muzikáloch, spevohrách. Uvádzam len veľmi kratučký prehľad aspoň niektorých postáv: Jozef Suchý (G. Dusík: Zlatá rybka), Rytier Fridolín (E. Eysler: Zlatá pani majstrová), Horác Gaylord Ravenal (Limonádový Joe), Vasco Ibano (J. Voskovec-J.Werich-J.Ježek: Kat a blázon), Predseda (G. Dusík: Dvorná lóža), Korláthy (A. Szirmay: Magnáš Miško) a ďalšie.
Po návrate do Košíc v roku 1968 spieval v opere tunajšieho ŠD basové operné roly, uvádzam len niektoré: Alcindor (Bohéma), Marumov (Piková dáma), Antonio (Figarova svadba) Basilio (Barbier zo Sevilly), Pimen (Boris Godunov), Pietro (Simone Boccanegra), Simon (Štyria grobiani), Záhora (Juro Jánošík), Brander (Faust a Margaréta), Zuniga (Carmen), Komtur (Don Giovanni), Veľký inkvizítor (Don Carlos), Frazier (Porgy Bess), Michal Čorba (T. Andrašovan: Na Zemplíne) či Tretí kritik v komickej opere Milana Nováka Prestávka, o ktorej sme písali TU… a mnohých ďalších (v košickom divadle stvárnil takmer 90 postáv).
Prečítajte si tiež:
Opera Štátneho divadla Košice (seriál o 75-ročnej histórii košickej opery)
Gejza Spišák samozrejme nechýbal a ani nemohol chýbať v operetách a muzikáloch ako Zaremba (Poľská krv), Alvarez (Šiesta žena Modrofúza), Alfred P. Doolittle (My Fair Lady), Rafael Tomašovič (Hrnčiarsky bál)… Vo všetkých menovaných aj nemenovaných postavách popri speve výrazne uplatnil svoj kreatívny herecký talent. Sólistom košickej opery bol nepretržite od roku 1968 až do odchodu do dôchodku na prelome 20. a 21. storočia.
Okrem práce v divadle dvadsať rokov (1950 – 1970) spolupracoval ako inštruktor a režisér so súborom CSEMADOK v Košiciach a na svoje konto si zapísal aj 30-ročnú estrádnu činnosť, počítajúcu na stovky vystúpení. Gejza Spišák zomrel 13. júna 2009 v Košiciach.
Autor: Dita Marenčinová
Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.