Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

Podporte činnosť Opera Slovakia

17. júna 2021 Dita Marenčinová Sezóna 2020/2021

Gejza Spišák – všestranný umelec s nezameniteľným zmyslom a darom pre javiskový humor

A. Lortzing: Cár a tesár, DJZ Prešov, 1956, Gejza Spišák (Van Bett), foto: Archív DJZ
Veľkosť písma
A
A
A
V tomto roku si 17. júna pripomíname 95. výročie narodenia Gejzu Spišáka, ktorý patril k stáliciam hudobného divadelného života v Košiciach a Prešove. Bez jeho prítomnosti na javisku ako speváka a herca sa neobišla takmer žiadna inscenácia. Obdarený basovou hlasovou polohou bol obsadzovaný do operiet, najmä ako starokomik, ale vynikal aj v charakterových postavách.

Gejza Spišák (17. 6. 1926 Košice – 13. 6. 2009 Košice) mal nezameniteľný zmysel a dar pre javiskový humor, ktorý uplatňoval pri vhodných príležitostiach a v postavách veľmi bezprostredne a pre diváka príťažlivo. Cennou devízou jeho osobnosti bolo výrazné a nenútené herectvo, javisková pohyblivosť, situačná a vtipná reakcia na partnerov v operetných hovorených replikách, no herecky a spevácky so šarmom zvládal aj ďalšie typy operných a operetných postáv a postavičiek, ktoré stvárňoval na scénach Štátneho divadla v Košiciach a Divadla Jonáša Záborského v Prešove.

Gejza Spišák (1926 – 2009), foto: Archív DJZ Prešov

Po ukončení troch rokov Obchodnej akadémie a po krátkej úradníckej kariére v Československých štátnych dráhach, počas ktorej spieval aj v zbore ČSD, nastúpil do zboru opery Štátneho divadla v Košiciach (1951-1956), kde ho zakrátko obsadzovali aj do menších úloh. Spieval Mirského v Poľskej krvi, Šukodiho vo operete F.Farkasa Činom Paľko, Čerta v Dvořákovej opere Čert a Káča, Strážnika v Musorgského opere Boris Godunov

Jeho rozhodnutie odísť do spevohry DJZ v Prešove mu už ako sólistovi v roku 1956 prinieslo aj viacero hlavných úloh: Kecal (B. Smetana: Predaná nevesta), Bonzo (G. Puccini: Madama Butterfly), van Bett (Gustav Albert Lortzing: Cár a tesár), Basilio (G. Rossini: Barbier zo Sevilly).

Prečítajte si tiež:
Spevohra Divadla Jonáša Záborského v Prešove
(seriál o 70-ročnej histórii prešovskej Spevohry)

Počas svojej krátkej 13-ročnej opernej éry v Prešove spieval v tunajšom divadle, až do návratu späť do Košíc v roku 1968, vo všetkých operetách, muzikáloch, spevohrách. Uvádzam len veľmi kratučký prehľad aspoň niektorých postáv: Jozef Suchý (G. Dusík: Zlatá rybka), Rytier Fridolín (E. Eysler: Zlatá pani majstrová), Horác Gaylord Ravenal (Limonádový Joe), Vasco Ibano (J. Voskovec-J.Werich-J.Ježek: Kat a blázon), Predseda (G. Dusík: Dvorná lóža), Korláthy (A. Szirmay: Magnáš Miško) a ďalšie.

G. Masanetz: San Francisco, Divadlo Jonáša Záborského Prešov, 1963, Gejza Spišák (Ben Benson), Zlata Pšeničná (Xonga Millerová), foto: Archív DJZ
Hervé: Mam’zelle Nitouche, Divadlo Jonáša Záborského Prešov, 1966, Július Piussi (Loriot), Gejza Spišák (Major), foto: Archív DJZ
M. Novák: Prestávka, Štátne divadlo Košice, 1986, František Malatinec (Druhý kritik), Ladislav Pačaj (Prvý kritik), Gejza Spišák (Tretí kritik), foto: Ondrej Béreš/Archív ŠDKE

Po návrate do Košíc v roku 1968 spieval v opere tunajšieho ŠD basové operné roly, uvádzam len niektoré: Alcindor (Bohéma), Marumov (Piková dáma), Antonio (Figarova svadba) Basilio (Barbier zo Sevilly), Pimen (Boris Godunov), Pietro (Simone Boccanegra), Simon (Štyria grobiani), Záhora (Juro Jánošík), Brander (Faust a Margaréta), Zuniga (Carmen), Komtur (Don Giovanni), Veľký inkvizítor (Don Carlos), Frazier (Porgy Bess), Michal Čorba (T. Andrašovan: Na Zemplíne) či Tretí kritik v komickej opere Milana Nováka Prestávka, o ktorej sme písali TU… a mnohých ďalších (v košickom divadle stvárnil takmer 90 postáv).

Prečítajte si tiež:
Opera Štátneho divadla Košice (seriál o 75-ročnej histórii košickej opery)

Gejza Spišák samozrejme nechýbal a ani nemohol chýbať v operetách a muzikáloch ako Zaremba (Poľská krv), Alvarez (Šiesta žena Modrofúza), Alfred P. Doolittle (My Fair Lady), Rafael Tomašovič (Hrnčiarsky bál)… Vo všetkých menovaných aj nemenovaných postavách popri speve výrazne uplatnil svoj kreatívny herecký talent. Sólistom košickej opery bol nepretržite od roku 1968 až do odchodu do dôchodku na prelome 20. a 21. storočia.

O. Nedbal: Poľská krv, Štátne divadlo Košice, 1962, Gejza Spišák (Ján Zaremba), foto: Ondrej Béreš/Archív ŠDKE

Okrem práce v divadle dvadsať rokov (1950 – 1970) spolupracoval ako inštruktor a režisér so súborom CSEMADOK v Košiciach a na svoje konto si zapísal aj 30-ročnú estrádnu činnosť, počítajúcu na stovky vystúpení. Gejza Spišák zomrel 13. júna 2009 v Košiciach.

Autor: Dita Marenčinová

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Zdieľať:

O autorovi

Dita Marenčinová
muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.


Tlačová konferencia Slovenského národného divadla v Bratislave k sezóne 2024/2025
(videozáznam zdroj: FB SND)