Na koncertnom pódiu košických filharmonikov sa vo štvrtok 10. júna 2021 predstavila slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová, sólistka Štátnej opery v nemeckom Hamburgu. V jej podaní, a pod taktovkou dirigenta Martina Leginusa, zazneli ukážky z Mozartových najslávnejších opier.
Dramaturgia Štátnej filharmónie Košice pozorne zaznamenala tohtoročné výročie narodenia a úmrtia Wolfganga Amadea Mozarta (1756 – 1791), geniálneho majstra opery všetkých čias. Tento fakt je pre nás o to dôležitejší, keď si uvedomíme, že jeho hudba, tóny jeho opier zneli v Košiciach už za jeho života. Krátko po jeho smrti r. 1794 najmä Čarovná flauta. Hudba Mozarta tu znela neustále, vo všetkých žánroch, v podaní každej generácie, na školách, v divadlách, v chrámoch i koncertných sálach.
Prečítajte si tiež:
• Paberky z minulosti najmä hudobného divadelníctva
Znela i na júnovom koncerte v Dome umenia v Košiciach, kde sa zišlo hudbymilovné publikum po viac ako ročnej a stále pretrvávajúcej pandémii koronavírusu, potvrdzujúce vrúcny vzťah k hudbe Mozarta a umeniu jeho súčasných interpretov, inštrumentalistov, dirigenta Martina Leginusa a medzinárodne uznávanej mezzosopranistky Jany Kurucovej.
Prvý kontakt s touto úspešnou mladou a pôvabnou umelkyňou sme zaznamenali na jej koncerte v Košiciach r. 2017 so Štátnou filharmóniou Košice, hosťujúcim dirigentom z Talianska Paolom Gattom a sopranistkou Veronikou Holbovou z Ostravy. Nepochybne aj spomienka na tento výnimočný koncert opäť prilákala početné publikum na monotematický večer so sólistkou Janou Kurucovou. Prišli aj mnohí poslucháči, v čase „korony“ presýtení množstvom elektronicky zhrávanej hudby z rádií, cez televízne obrazovky, počítače, filmy a pod., ktorí zatúžili po krásnom ľudskom hlase, živom opernom umení rovnako ako aj inštrumentálnej hudbe symfonického orchestra a profesionálnej osobnosti za dirigentským pultom. A tieto túžby sa umelcom podarilo naplniť v plnej miere.
Program koncertu nadviazal na nedávnu tvorivú spoluprácu oboch umelcov pri nahrávaní a vydaní CD nahrávky s tvorbou W. A. Mozarta, preto aj názov koncertu v Košiciach „Mozart gala“. Možno trochu aj rovnaký pôvod z východného Slovenska (dirigent je rodákom zo Sniny, speváčka z Tvarožnej pri Kežmarku) vplýval na ich citeľné vzájomné porozumenie v umeleckej sfére.
V rámci domáceho orchestra Štátnej filharmónie Košice s jej koncertným majstrom Mátyásom Mézešom sme na pódiu zaznamenali aj ďalšieho hosťa, čembalistu Petra Guľasa (hral aj na spomínanej CD nahrávke), kedysi absolventa košického konzervatória, dnes skladateľa a vysokoškolského pedagóga na univerzite v Trnave. Hoci je známym sólistom na tomto nástroji, tentoraz sme nemohli naplno prijať jeho umenie, vzhľadom na nedostatočnú zvukovú technickú kvalitu nástroja. Bolo len niekoľko plôch hudobnej partitúry, kde celý orchester nechal vyznieť – akoby z pozadia – tóny brilantnej hudby dobového nástroja.
Prečítajte si tiež:
• Jana Kurucová: Nové CD je mojím pokorným vyznaním géniovi Mozartovi
• V Bratislave uviedli do života CD novinku Jany Kurucovej Mozart
• Kurucovej radosť z Mozarta (recenzia CD)
S umením Martina Leginusa, dirigenta zo Slovenského národného divadla v Bratislave, sa poslucháči Košíc mohli zoznámiť pri jeho hosťovaní v opere Štátneho divadla, keď v sezóne 2017/18 vynikajúco naštudoval s oskarovým režisérom Jiřím Menzlom Verdiho operu Falstaff. Aj tento fakt mohol byť súčasťou textu programového letáčika, hoci zaujali aj ďalšie uvedené skutočnosti z jeho životopisu, napr. o jeho spoluúčinkovaní s radom významných sólistov.
Ako dirigent preukázal na recenzovanom koncerte (10. 6. 2021) mnohé svoje umelecké prednosti, ktoré sú pri práci na diele Mozarta zjavné a potrebné. Predovšetkým dokáže pretlmočiť štýl hudby, ktorú uvádza, ale nielen v zmysle dobového štýlu, ale i diferencovania doby a prostredia, v ktorom znie. Dokáže rozlíšiť koncertný prednes od javiskového pretlmočenia Mozartovej hudby. Popritom je vždy presný, pohotový a pokojný, jeho dynamické nuansy sú neprehliadnuteľné a účinné. Predohry z Mozartových opier, ktorými uvádzal nasledujúce árie, obohatil aj o Symfóniu č. 31 D dur „Parížska“, K. 297/300a z júna roku 1778. Slávnostný charakter, jednoliaty hravý i vznešený tón diela s jasne striedanými témami mladučkého 22-ročného skladateľa, nechal zaznieť vo virtuóznom a klasickom štýle.
Hlavný hosť večera, mezzosopranistka Jana Kurucová, uviedla svoj recitál áriami z Mozartových opier Don Giovanni, Così fan tutte a Idomeneo. Vo svojej doterajšej kariére spievala i ďalšie Mozartove ,,nohavicové“ postavy ako Cherubína vo Figarovej svadbe či Sesta v La clemenza di Tito. Na svojom pôvodnom domovskom javisku Deutsche Oper Berlin spievala Rosinu, Cherubína, Fenenu, Mercedes, Floru, Zerlinu a mnohé iné. Jej umenie poznajú v Prahe, Seville, Pekingu, Osle, Tokyu, Grazi, v SND… V súčasnosti je sólistkou Štátnej opery v Hamburgu. O svojom veľkom umení presvedčila aj na koncerte v Košiciach. Predniesla áriu Dorabelly a áriu Fiordiligi z opery Così fan tutte, temperamentnú áriu Elektry z Idomenea, áriu Donny Elviry z Dona Giovanniho a ako prídavok aj áriu Zerliny.
Obdivovali sme jej plný a rozsiahly hlasový fond, pohyblivosť a mäkkosť jej tónového radu, krásnu farbu a čistý rovný hlasový stĺpec s rozpätím a technikou, ktorý dokáže pretlmočiť farbu, pohyb, náladu a pocity. Je väčšinou usmievavá, ale aj plná temperamentu a schopná dravosti, presne podľa požiadaviek partitúry. Jej piána sú prekrásne, prechod medzi dynamickými zmenami prirodzený, koloratúry nevšedné. Pri každej fráze je evidentný a zrozumiteľný aj posledný tón, vždy v súlade s orchestrom a hudobným zápisom.
Prečítajte si tiež:
Jana Kurucová: Je veľká chyba, že vôbec nerozmýšľame nad tým, ako dýchame
Celý večer sa niesol v znamení profesionality, sviežeho rýchleho tempa. Jana Kurucová svojím umením dokázala sálu Domu umenia v Košiciach obohatiť o krásu a úspech u vďačného publika.
Autor: Lýdia Urbančíková
písané z koncertu 10. 6. 2021
Mozart gala
Dom umenia Košice, 10. júna 2021
Štátna filharmónia Košice
Martin Leginus, dirigent
Jana Kurucová, mezzosoprán
Peter Guľas, čembalo
Wolfgang Amadeus Mozart:
Predohra z opery Čarovná flauta, K. 620
Symfónia č. 31 D dur „Parížska“, K. 297/300a
Predohra z opery Così fan tutte, K. 588
Ária Dorabelly „Ah, scostati… Smanie implacabili“ z opery Così fan tutte
Predohra z opery Idomeneo, K. 366
Ária Elektry „Estinto è Idomeneo?… Tutte nel cor vi sento“ z opery Idomeneo
Predohra z opery Don Giovanni, K. 527
Ária Donny Elviry „In quali eccessi… Mi tradi quell’alma ingrata“ z opery Don Giovanni
Predohra z opery Le nozze di Figaro, K. 492
Ária Fiordiligi „Temerari… Come scoglio“ z opery Così fan tutte
Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.