Typickú bavorácku GSu vidno všade – na rakúskych horských priesmykoch, v českých vinohradníckych mestečkách a čoraz viac aj na slovenských cestách. Jej typický „škuľavý“ výraz s nesúmerným predným svetlom jej dáva dostatočne vyniknúť, ak by si chcel toto veľké cestovné enduro od BMW niekto pomýliť.

V aktuálnej výročnej edícii 40th Anniversary pomaľovaná čiernou s krikľavými žltými detailmi je ešte o kus neprehliadnuteľnejšia. Krátka prvá jazda po malokarpatskom Záhorí umožňuje vychutnať tohtoročné novinky a zároveň pripomenúť, prečo je taká obľúbená.

Stále je veľká, jej pohotovostných 268 kilogramov, dvojvalcový boxer široký tak, že sa ani nepokúšam prepletať mestskou premávkou a roztiahnutý posed dávajú pocit neohrozenosti. Nevýhodou konkrétneho kusu je malý, hoci žltý šilt, cez ktorý fúka oveľa viac, než by mi bolo na tomto stroji milé. Ale je vecou rozhodnutia vybrať si väčší.

A prečo tieto krikľavé farby? Ide o pripomienku 980-litrového stroja označeného ako R 100 GS z konca osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov. Je to výrazné, je to úplne odlišné od všetkých iných motoriek, a tak môže niekomu stáť príplatok za to. Rovnako aj príplatkový výfuk Akrapovič – síce hlučnejší na dlhé cesty, ale zato s hrubším zvukom rozpoznateľným z diaľky.

Mimo toho začína stará dobrá GSa, čo mi ukazuje na Pezinskej Babe aj šotolinových cestách v Karpatoch za ňou. Ťarbavá a nemotorná pri pomalej manipulácii, kde treba zvážiť každé natočenie kolies či zvažovanie sa terénu. Ale obratná a pocitovo o polovicu ľahšia v zákrutách, v pohybe, ale aj na rovinkách. Medziročne prakticky bez zmeny, vrátane 126-koňového motoru a obrovskej 30-litrovej nádrže s dojazdom viac než 450 kilometrov.

Najväčšou zmenou okrem farieb tak ostáva nový dizajn predného svetla spolu s technológiou naklápania tak, aby mal jazdec zorné pole osvetlené najviac, ako je len možné. Počas prvej jazdy som, žiaľ, nočnú jazdu nezažil, takže hodnotenie svetla príde neskôr.

Celkový prvý dojem? BMW aj v novom modelovom ročníku pri minime zmien potvrdzuje, že je obľúbená právom, lebo Nemci dosiahli skvelú vyváženosť medzi zábavnou jazdou, schopnosťami v teréne vysoko presahujúcimi menej skúseného jazdca a hlavne pohodlie na dlhé trasy.

Technické parametre BMW 1250 GS Adventure 40th Anniversary

Objem motora: 1 254 cm3

Výkon: 100 kW (136k) pri 7 750 Nm

Krútiaci moment: 143 Nm pri 6 250 ot./min

Spotreba WMTC: 4,75 l/100 km

Pohotovostná hmotnosť: 268 kg

Objem palivovej nádrže: 30 l

Cena: od 18 000 € vrátane DPH