Bratislava 31. mája 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Erika Ďurčová)
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) aktuálne nedisponuje informáciami o financiách, ktoré by mala dostať navyše vďaka nedávnemu navýšeniu štátneho rozpočtu o 3,7 miliardy eur
Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč, v priebehu tohto týždňa sa zrejme k tejto téme uskutoční rokovanie s ministerstvom dopravy. Novela zákona o štátnom rozpočte na tento rok počíta s dofinancovaním ŽSR a ZSSK a úhradou straty za roky 2019 a 2020 v celkovej sume 353 miliónov eur.
Lepšia pandemická situácia a najmä súvisiace umožnenie návštevy škôl znamenajú pre železničnú dopravu postupný nárast počtu cestujúcich. “Keď si porovnáme mesiac apríl naprieč rokmi 2019, 2020 a 2021, vidíme, že do vlakov sa postupne, ale isto vracajú cestujúci,” podotkol Tomáš Kováč s tým, že medziročné porovnanie rokov 2021/2019 sa pohybuje na úrovni – 57,94 percenta a pri porovnaní rokov 2021/2020 zaznamenáva ZSSK 84,72-percentný nárast cestujúcich.
ZSSK spoločne s partnermi obnovuje aj medzištátne linky do okolitých krajín, ktoré boli v dôsledku nepriaznivej pandemickej situácie dočasne pozastavené. Konkrétne ide o vlaky Ex 144/145 Ostravan (Žilina – Praha hl. n. a späť), R 340/341 Fatran (Banská Bystrica – Ostrava a späť) a taktiež pár nočných vlakov EN 443/442 Slovakia (Praha hl. n. – Humenné a späť).
Okrem toho od 13. júna 2021 opäť zavádza ZSSK najrýchlejšie vlaky IC 44/45, ktoré budú vedené na plnej trase Košice – Bratislava hl. st. – Wien Hbf. a späť. ZSSK verí, že aj po znovuzavedení týchto medzištátnych liniek a ďalších spojov, o ktorých rokuje s rezortom dopravy, sa cestovanie opäť rozbehne a situácia sa bude naďalej zlepšovať.