neprihlásený Štvrtok, 25. apríla 2024, dnes má meniny Marek
Limitom letov na Marse je zohrievanie motora, nie kapacita batérií

Značky: MarsNASA

DSL.sk, 2.5.2021


Hlavným faktorom limitujúcim dĺžku letov dronu Ingenuity Mars Helicopter na povrchu Marsu nie je kapacita batérií napájajúcich elektrický motor ale zohrievanie motora.

Túto zaujímavú informáciu uviedol počas piatkovej tlačovej konferencie Bob Balaram, hlavný inžinier Ingenuity.

Ingenuity bol naplánovaný najmä ako demonštrácia možnosti lietať na povrchu Marsu s krátkymi letmi do 90 sekúnd. Všetko stratové teplo generované motorom je podľa Balarama absorbované motorom a jeho teplota sa zvyšuje každú sekundu približne o jeden stupeň Celzia.

Tento limit na dĺžku letov Ingenuity pri piatkovom štvrtom lete mierne prekonal, keď bol vo vzduchu 117 sekúnd a motor išiel zrejme ešte o niekoľko sekúnd dlhšie.

Podľa skorších informácií NASA má Ingenuity šesť batériových Li-Ion článkov s celkovou kapacitou 35 Wh až 40 Wh a udávaný výkon motora je 350 Wattov. Podľa skoršej kalkulácie NASA 10 Wh kapacity umožní približne 90-sekundový let s bežným odberom 360 W a najväčším odberom 510 W po 20% letu.


Piatková tlačová konferencia NASA (video: NASA / JPL-Caltech)



Dron musí mať na konci každého dňa dostatočne nabité batérie, aby ho vyhrievanie ochránilo pred nízkymi nočnými teplotami. Skoršie informácie NASA avizovali potrebných 21 Wh, aktuálne Balaram hovoril o rezervovaní väčšiny energie na noc.

NASA pôvodne plánovala uskutočniť s Ingenuity päť letov. Aktuálne informovala o predĺžení misie a plánovaní ďalších letov už demonštrujúcich, ako prieskum terénu a ďalšie funkcie môže reálne pomôcť budúcim misiám na Marse.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Uvedený notebook používajúci nový formát menších pamäťových modulov CAMM2
Nová verzia Windows 11 bude vyžadovať CPU s podporou ďalších inštrukcií, nepobeží na starších CPU
Google opäť odložil vypnutie cookies tretích strán v Chrome
HDD zdražia, Western Digital a Seagate to už oznámili veľkým zákazníkom
Po oprave zariadení v EÚ sa predĺži záruka a výrobcovia budú povinní opravovať aj po záruke
Japonská sonda nebola skonštruovaná aby prežila noc na Mesiaci, funguje aj po tretej
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci nebude fungovať internetový predaj lístkov - aktualizácia 1
Vydaná Fedora 40
Samsung spustil výrobu takmer 300-vrstvovej flash pamäte
NASA opravila sondu Voyager 1, aktualizovala softvér aby nevyužíval poškodenú pamäť


Diskusia:
                               
 

Je treba lietat v noci a problem s chladenim je vyrieseny. A prehodit to na infra kameru aby bol aj nejaky komercny potencial.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

https://www.nasa.gov/careers
Odpovedať Známka: 9.7 Hodnotiť:
 

Keď stružlikajú motory z drievka, na zaplatenie odborníka priekazne z rozpočtu nevydá.
Odpovedať Známka: -3.0 Hodnotiť:
 

Dieselový motor by na marse zdochol skôr, ako by naštartoval.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V noci a samozrejme v zime. Teraz zacina jar, amateri z NASA sa opat zabudli poradit.
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

neni...ani Ty okamžite nezmrzneš vo vákuu...neni tam médium, čo by ťa ochladzovalo, iba sálaním sa ochladíš...a zmrzneš!
Ak Ťa samozrejme do 23 sekúnd nezoberie na palubu okolo letiaca vesmírna loď! :-)
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Či niekto vo vákuu zmrzne je len vecou sily osobného presvedčenia. Napríklad mne sa priekazne ani nerozviazali šnúrky.
Odpovedať Známka: -0.9 Hodnotiť:
 

vakuova pumpa sa nerata!
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Ked leti tak asi v v nejakom prostredi. Elektromotor ma taku vrtulku a ofukuje ho a to staci aj cirkularke. Tu su 2 vrtulky, len tam bolo treba urobit dierku aby fukalo na motor a slusivy deflektor. A par rebier.

Odpovedať Známka: -4.5 Hodnotiť:
 

tu áno..ale v atm 1kPa nie!
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

A zabudol si na mäkké aby netlačilo.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Leia to zvládla sama použitím sily.
Odpovedať Hodnotiť:
 

..ale s použitím hybernačnej techniky anla'shokov, - hlbokej meditácie, sa dá tento čas natiahnut aj na 15 - 20 minút, ajž hodín,
..až kým kolem nepoletí flotila "šedých rytierov, a 1 z ich malých, čermých, hladkých lodív tvare /> sa neodpojí od skupiny, a nevráti sa po teba..
Odpovedať Hodnotiť:
 

a co chces s infra kamerou akoze vidiet ked vsetko ma -100 stupnov?
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

kym to nema -273 tak to vyzaruje tepelne ziarenie - infra kamera to vidi
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Pri 20 K už tiež veľa infračerveného nevyžiariš.
Odpovedať Hodnotiť:
 

mohlo aj napadnúť, neni tlak atm, neni chladenie!... Preboha to musíme riešiť my tu na dsl.sk ??! :-)
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

to nie je ani problem chladenia ako vykonu motora a jeho dimenzovni. je to ako starter. nebol robeny na dlhu prevadzku, ale kratku s vysokym vykonom
Odpovedať Hodnotiť:
 

si kazdy večer honim od kedy nemam frajerku, nejake zajrievanie je voci tomu uplne nic
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

honis si triko?
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Zdá sa, že si honíš celý život, frajerku si isto nemal, a keď aj hej, tak ona o tom nevedela :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

..sa honil celý život..
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takze:
"...teplota (motara) sa zvyšuje každú sekundu približne o jeden stupeň Celzia..."
A stvrty let mal teda povedzme tych 117 sekund, no to sa nemusi rovnat 117°C.
Nie je tu info, na aku teplotu je uvazovany ohrev a ktore casti pripadne (bateria isto) konkretne, ci by bol problem pre motor ako taky start bez zahriatia. Vlhkost tam asi nebude a pri tom tlaku by sa aj tak odparila, tak co tam moze vytvorit namrazu. CO2 tam asi tiez nie je bezne "po kamenoch" vidno, takze... :)
Mimochodom, pocasie Marsu, ak niekto nasiel aktualne, sem s nim, ja aspon taketo nieco, vzduch tipujem na -60°C.
https://tinyurl.com/b9jk99r4
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ocakavam ze tam bude PMSM motor, dufam ze s kvalitnym riadenim vektorovej regulacie. Nizka teplota nie je problem pre magnety alebo vinutie - prave naopak, nizka teplota zlepsuje vodivost medi takze znizuje rezistivne straty v statori. Problem je vysoka teplota, 117°C je uplne bezne, limit sa nachadza niekde nad 160°C, je to dane curieovou teplotov magnetov (pri vyssich momentoch sa magnet oslabi, az odmagnetuje). Izolacia statoroveho vinutia znesie 180°C. Ak sa ten motor tak zahrieva, je zle nadimenzovany, alebo zle riadeny. Mozno stacilo tam dat o 50g tazsi motor, alebo implementovat vektorovu regulaciu (ak pouzivaju len tupe BLDC riadenie co je na drony typicke)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

teplota vzduchu je -60°C predpokladam ze motory maju pred startom tu istu teplotu. 117 sekundovy let zohreje motor o 117°C . to mame -60+117= eee... 57°C
to tie motory kupili v cine na aliexprese?
priekazne ano..
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

vrtula vakuum hmm hmm
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Asi tam až také čisté vákuum nebude.
A motor sa im ako hrial v pozemských skúškach, keď na MARSe sú riadne mínusové teploty?
Odpovedať Hodnotiť:
 

A aj keby sa hrial, tak čo vlastne? Benzín v nádrži vybuchne? Voda sa z chladiča odparí? Či sa zvýši na Marse riziko lesných požiarov?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

A Ty vari chceš mať na starosti smrť mesačnana? Alebo ako si predstavuješ diplomaciu po výbušnom experimente?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale tu sme na Marse.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tu sme na Zemi, tam sme na Marse.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

No za prve to je elektricky pohon a za druhe elektromotor ked sa prehreje moze dost k poskodeniu vynuti, tiez to nerobi dobre loziskam a uz nevyleti vobec.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak to ma nenapadlo, že vynutia a loziska môžu byť priekazne len z cínu.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Takze ked sa uz rozhodnu prestat hrat s touto predrazenou dialkovo ovladanou hrackou, tak to nechaju vzlietnut na co najdlhsi cas, aby sa prehriali lithiove clanky a explodovali? To bude sakra fancy, snad to daju na jutub :D
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár