20.4.2021 08:00 | Herna zóna
Recenzia

Nedotiahnutá hra, z ktorej by bol skvelý animák. Recenzia Oddworld: Soulstorm

Zdroj: Oddworld Inhabitants

Moderné spracovanie klasiky Abe’s Exoddus je zábavné len dovtedy, pokiaľ na scénu nevstúpi frustrácia.

Mediálna spoločnosť Oddworld Inhabitants sa opäť vracia do prapodivného sci-fi sveta, ktorý pred mnohými rokmi vytvorila.

V novinke Oddworld: Soulstorm tvorcovia oprašujú námet úspešného titulu Abe’s Exoddus a prezentujú mierne odlišnú verziu jeho príbehu, ktorá korešponduje s udalosťami predošlého remaku New 'n' Tasty!. Ako sa moderné spracovanie klasickej plošinovky vydarilo, sa dočítaš v našej recenzii.

Pozri si prvú hodinu z hrania nového dielu Oddworld na konzole PlayStation 5:

Viva la revolúcia: Hra začína krátko po tom, ako hlavný hrdina Abe oslobodil svojich druhov od otrockej práce v mäsokombináte RuptureFarms. Bujaré oslavy však netrvajú dlho a mierumilovná rasa Mudokon sa opäť musí dať na útek, tentokrát naprieč vyprahnutou púšťou, cez bane Necrum až do pivovaru SoulStorm. Čo je dôležité, príbeh si zachováva pre sériu typický humorný nádych.

Dielo s posolstvom: Rozdiel medzi originálom a novou verziou sa najlepšie ilustruje na scenári. Dejová linka je v totiž v tomto prípade omnoho sofistikovanejšia a lepšie pracuje s témami vykorisťovania a závislosti, ktoré boli vždy súčasťou DNA značky Oddworld. Práve vďaka kvalitatívnemu posunu v oblasti naratívy pôsobí fiktívny vesmír hry nesmierne atraktívne aj v očiach nováčikov.

fotogaléria
Abe sa opäť musí zhostiť roly záchrancu svojho druhu. Zdroj: Oddworld Inhabitans (reprofoto: Adam Obšitník)

Netypická plošinovka: Hrateľnosťou sa nič zásadné nezmenilo a vývojári len zdokonalili pôvodný koncept, kde Abe skáče po plošinách, manévruje okolo nepriateľov a snaží sa zachrániť ďalších Mudokonov. Toto počínanie nadobúda úplne iný rozmer, keď má hráč na povel zástupy nasledovníkov. V oboch prípadoch nemožno zaprieť vysokú mieru zábavy, veľmi často ju ale strieda frustrácia.

Len pre rýchle prsty: Nemalé muky nám spôsobovalo najmä prehnane citlivé ovládanie. Aj keď sme totiž vymysleli efektívny plán, ako sa dostať ďalej, jeho realizáciu sme museli niekoľkokrát opakovať, keďže Abe nerobil to, čo sme chceli a tak rýchlo, ako by sme si želali. Do istej miery to môže byť autorský zámer, no skôr sa prikláňame k názoru, že ide o zlý dizajn, ktorý kazí inak dobrý zážitok.

fotogaléria
Stealth je v tejto hre tvoj dobrý priateľ. Zdroj: Oddworld Inhabitans (reprofoto: Adam Obšitník)

Svet za všetky drobné: Vývojársky tím odviedol znamenitú prácu pri tvorbe herných úrovní, ktoré ponúkajú skvelú variabilitu prostredia a zároveň stavajú hráča pred zaujímavé problémy. Pri ich riešení sa musí spoľahnúť na svoj dôvtip. Po čase nám ale začalo prekážať, že nie všetky pasáže si držia rovnakú úroveň kvality, čo sa negatívne odrazilo na dojmoch z opakovaného hrania.

Karma nie je zdarma: Spôsob, akým je hra koncipovaná, pritom priamo nabáda k viacnásobným prechodom levelov. Ľahko sa totiž môže stať, že prehliadneš odbočku, a tak nezachrániš všetkých Mudokonov. Tých ale potrebuješ čo najviac, aby tvoja Quarma, teda alternatíva karmy, ktorú hráč zvyšuje záchranou svojich druhov a nezabíjaním protivníkov, bola na vysokej úrovni. V opačnom prípade sa môžeš rozlúčiť so šťastným koncom a bonusovými levelmi.

fotogaléria
Každý problém má riešenie, musíš ho len nájsť. Zdroj: Oddworld Inhabitans (reprofoto: Adam Obšitník)

MacGyver v akcii: Veľkou novinkou hry je systém craftingu, ktorý dáva hráčovi do rúk nové možnosti, ako sa vysporiadať s problematickými situáciami. Limitované množstvo výrobných zdrojov núti k striedanú „vychytávok“, čo je pre vyváženie hrateľnosti nesmierne dôležité. Nemôžeme sa však zbaviť pocitu, že celý koncept je v hre len takpovediac na okrasu a neponúka žiadnu pridanú hodnotu.

Krása z inej planéty: Vizuálne je hra minimálne v prípade recenzovanej verzie pre PlayStation 5 skutočne nádherná, najmä z hľadiska zvolenej palety farieb. Prácu skutočných profesionálov vidieť aj na prestrihových scénach, ktoré nám evokovali animovaný film či seriál. Okrem toho nás zaujal dabing, v ktorom sa herci snažia o netypické hlasy, čo sa do kontextu hry náramne hodí. Po hudobnej stránke však v nás titul žiaden hlbší dojem nezanechal.

fotogaléria
Systém craftingu mohol byť prepracovanejší. Zdroj: Oddworld Inhabitans (reprofoto: Adam Obšitník)

Hodnotenie: Malá hra s veľkým srdcom a vrodenými nedostatkami

Oddworld: Soulstorm je pomerne rozporuplnou hrou, ktorá na jednej strane vylepšuje mechaniky svojich kultových predchodcov, zároveň sa ale nedokáže zbaviť nedostatkov, ktoré jej základný koncept ťahajú nadol.

Užiješ si tak zábavné poskakovanie po 2,5D svete plnom kreatívnych nápadov, no taktiež budeš zúriť pri neustálom opakovaní rovnakej pasáže.

Z hry je cítiť, že tím Oddworld Inhabitants svojmu fiktívnemu svetu rozumie, no veľmi rád by ho videl na televíznych obrazovkách alebo filmových plátnach. Soulstorm totiž exceluje najmä v tých aspektoch, ktoré hry zdieľajú s inými médiami, ako je príbeh, atmosféra sveta a vizuálne spracovanie.

Dodajme, že Oddworld: Soulstorm kúpiš za 49,99 eura na počítačoch ako aj konzolách PlayStation 4 a PlayStation 5 . Titul je taktiež súčasťou aprílovej ponuky predplatnej služby PlayStation Plus pre novú konzolu od Sony.

Hodnotenie:
6.5 /10

Prečítaj si recenzie na hry z poslednej doby: