Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 24. apríl 2024Meniny má Juraj
< sekcia Ekonomika

ZVVB vidí nezastupiteľnú úlohu biopalív na ceste ku klimatickým cieľom

Ilustračné foto. Foto: TASR - Pavol Ďurčo

Práve vďaka započítavaniu emisií z celého cyklu platí podľa jeho slov tvrdenie, že počas jazdy kamión nevyprodukuje žiadne emisie skleníkových plynov.

Bratislava 20. apríla (TASR) - Združenie pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) vidí nezastupiteľnú úlohu biopalív na ceste k európskym klimatickým cieľom. ZVVB to uviedlo pri príležitosti spustenia projektu Biojazda.sk, teda pilotnej prevádzky nákladného vozidla slovenským autodopravcom Yellow Express, ktoré pri jazde na 100-percentnú bionaftu (palivo B100) neprodukuje skleníkové plyny.

"Ak berieme do úvahy obnoviteľný podiel v elektrickej energii, dnešné reálne možnosti elektromobility a vodíka v doprave do roku 2030, Slovensko nevie bez výrazne vyššieho podielu biopalív v doprave splniť svoj záväzok 14 % obnoviteľných zdrojov energie (OZE) v roku 2030," uviedol člen združenia Martin Šácha.

Spustenie pilotnej prevádzky vozidla na 100-percentný biopalivový pohon podľa neho ZVVB víta, keďže takýto projekt má potenciál popri inom ukázať štátu a verejnosti, že dosahovanie stanovenej úspory oxidu uhličitého je možné už teraz.

Šácha zdôraznil, že slovenské biopalivá sú funkčné a momentálne najlacnejšie riešenie na zníženie emisií skleníkových plynov v doprave. Ich distribúcia nepotrebuje žiadne výrazné investície ani budovanie novej infraštruktúry, len doplnenie tej existujúcej.

Vozidlo jazdiace na čistú bionaftu sa bude sledovať počas jedného roka v bežnej komerčnej prevádzke v cestnej doprave. Vyhodnocovať sa budú prevádzkové údaje, ako je spotreba, náklady na údržbu, servisný interval, ale aj subjektívne vnímanie vodičov v kontexte vplyvu paliva B100 na prevádzku vozidla. Závery projektu sa budú podľa ZVVB zdieľať verejne aj s ďalšími autodopravcami, aby sa vo svojich vozových parkoch mohli inšpirovať.

Rozhodnutie otestovať bionaftu v slovenskej premávke má viacero dôvodov. "V rámci možností nefosílnej dopravy neustále hľadáme kompromis medzi efektívnou redukciou emisií a ekonomickosťou a funkčnosťou prevádzky. Skúšali sme rôzne alternatívy, napríklad aj LNG, ale vzhľadom na málo rozvinutú infraštruktúru na čerpacích staniciach sme to pozastavili. Palivo B100 sa javí nielen ako najschodnejšia cesta k plneniu záväzkov Slovenska v oblasti OZE v doprave, ale aj ako biznisovo a logisticky vyspelá," povedal generálny riaditeľ Yellow Express Pavol Piešťanský.

"Jazdou na čistú bionaftu očakávame zníženie emisií skleníkových plynov priamo z motora o 100 % a pri celom životnom cykle paliva o 60 až 90 %. To je zásadný rozdiel voči niektorým iným alternatívnym pohonom, kde sa táto metodika emisií z celého životného cyklu dodnes nepoužíva," vysvetlil Piešťanský.

Práve vďaka započítavaniu emisií z celého cyklu platí podľa jeho slov tvrdenie, že počas jazdy kamión nevyprodukuje žiadne emisie skleníkových plynov. Oproti tomu naftový kamión po prejdení jedného kilometra vypustí až 0,76 kilogramu skleníkových plynov.

Piešťanský dodal, že kamión Scania, špeciálne upravený pre jazdu na čistú bionaftu B100, doviezla spoločnosť od výrobcu zo Švédska, ktoré podobnú formu nízkoemisnej dopravy úspešne aplikovalo nielen v nákladnej doprave, ale aj v MHD v Štokholme.

ZVVB dodalo, že dodávateľom paliva B100 je regionálny výrobca biopalív Meroco, člen Envien Group, ktorý vyrába B100 udržateľným spôsobom. Palivo B100 je stopercentné obnoviteľné palivo, vyrobené z rastlinného oleja alebo z použitého kuchynského oleja - odpadovej suroviny, ktorá si takto nájde svoje využitie.