Denník N

Centrum Bratislavy sa zásadne zmení, Námestie SNP a Kamenné námestie spoja a vytlačia odtiaľ autá (+ vizualizácie)

Koláž vizualizácii k projektu Živé námestie. Zdroj - magistrát hl. mesta
Koláž vizualizácii k projektu Živé námestie. Zdroj – magistrát hl. mesta

Bratislavské Námestie SNP, Námestie Nežnej revolúcie a Kamenné námestie sa v nasledujúcich rokoch zmenia na prepojený verejný priestor bez áut. Autá majú ísť do podzemia, má tam byť viac stromov, ale tak, aby bolo z ulice vidno aj fasády historických budov.

Bratislava vedená Matúšom Vallom predstavila zásadnú zmenu centra mesta. Ide o pokračovanie spolupráce projektu Živé námestie s predchádzajúcim primátorom Ivom Nesrovnalom.

Pred dvomi rokmi spustil magistrát medzinárodnú architektonickú súťaž, ktorú teraz vyhrali nemecký ateliér LOIDL a nemecká firma BPR, ktorá projektuje dopravu. Zmeny boli vidieť už v predchádzajúcich rokoch – v rámci prípravy „quick wins“, rýchle riešenia, vytláčali z priestoru časť áut, v dolnej časti Námestia SNP pribudli farebné kruhy vyznačujúce miesto pre chodcov, z Kamenného námestia zmizli reklamné plochy a niektoré stavby.

Teraz majú prísť zásadné zmeny.

Tou hlavnou je, že vo výsledku majú všetky tri námestia pôsobiť ako jeden verejný celok. Dopravu s výnimkou električiek odklonia do okolitých ulíc. Prednosť majú mať chodci, pribudnú cyklotrasy a cez mnoho väčších aj menších stavebných zásahov sa námestia výrazne zmenia.

Hovorili sme o tom s projektovým manažérom pre Živé námestie Gáborom Bindicsom, ktorý stojí aj za Alianciou Stará tržnica. V rozhovore hovorí aj o tom:

  • ako chce Bratislava „schovať“ autá z námestí do podzemia a odkiaľ presne odklonia dopravu;
  • aká je história týchto námestí;
  • čo nové vznikne na Kamennom námestí;
  • ako na zmeny reagujú majitelia bývalého Priora a hotela Kyjev.

Architektonickú súťaž vyhrali nemeckí architekti z ateliéru LOIDL a nemeckej firmy BPR, ktorá projektuje dopravu. Aké najzásadnejšie zmeny čakajú Námestie SNP a Kamenné námestie?

Najzásadnejšie bude scelenie troch námestí

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Bratislava

Doprava v Bratislave

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie