Sousedé

Mezititulky: OM
0 0 hlasy
Hodnocení článku
Platby

Líbil se vám článek?
Přispějte, prosím, redakci OM na č. ú. 2900618307/2010, nebo přes následující QR kódy.

QR platba 50 Kč

QR platba 50 Kč

QR platba 100 Kč

QR platba 100 Kč

Odebírat
Upozornit na
86 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Patrik
Patrik
24. 7. 2020 19:47

Při vší úctě k obsáhlému sepsání, mnohem stručněji bylo vše shrnuto ve francouzském dokumentu, který je prozatím stále ke shlédnutí: „Tři města, která ovlivnila svět“ https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12561225408-tri-mesta-ktera-zmenila-svet-amsterdam-londyn-new-york/219382566980002-konflikty-a-zajmy-1650-1800 Holandsko, Londýn, New York a v dokumentu významná věta: „ŘÍMANÉ založili Londýn jako ekonomické centrum světa“ (Do London City smí i britská královna jen na pozvání!). Část článku s podtitulkem „Pražské jaro a normalizace“ postrádá základní pointu: že totiž 5. ledna 1968, tzn. v den, kdy byl Dubček jmenován do funkce předsedy vlády, došlo nejdříve k tomu, že SSSR podepsal LONDÝNU! svou kapitulaci. Za jmenováním Dubčeka stál Mynář – přítel a učitel Gorbačova, 68.… Číst vice »

Patrik
Patrik
Reply to  Patrik
24. 7. 2020 19:58

„Dohoda
mezi vládou Svazu sovětských
socialistických republik A VLÁDOU SPOJENÉHO
KRÁLOVSTVÍ VELKÉ BRITÁNIE a Severního Irska
o vypořádání vzájemných finančních
a majetkových nároků
London, 5.1.1968“
https://dfs-76.livejournal.com/110788.html

Praha, 5. ledna 1968:
https://neviditelnypes.lidovky.cz/politika/historie-5-leden-1968.A180108_220312_p_politika_wag

leviathan
leviathan
Reply to  Patrik
24. 7. 2020 21:26

Omyl Patriku, za vším stojí US deep state, který se s Londýnem a britskou elitou často paktoval, aniž by šlo o rovné postavení a vyvážené zájmy. Psychopaté z US deep state mají na svědomí kromě úkladných vražd nepohodlných státníků a kritiků euroatlantického systému mnoho nevinných civilních obětí v důsledku vojenských agresí proti suverénním zemím. Rozbití Jugoslávie je jejich dílem stejně jako krvavá občanská válka na jejím rozbitém území. Davo-elitářské systémy jsou od dob Atlantidy typickým projevem moci psychopatů nad běžnou populací. Biblická koncepce tak přetrvává dodnes a naše společnost projevila značnou míru hlouposti, když v roce 1989 uvěřila euroatlantické propagandě… Číst vice »

Patrik
Patrik
Reply to  leviathan
25. 7. 2020 5:14

Zcela zásadním v naší době byl rok 2015 – na jaře projev šéfky MMF v Číně o udržitelném růstu a vznik čínské rozvojové banky (AIIB), v létě jaderná dohoda s Íránem a na podzim po velmi významném projevu Putina v OSN (a po projevu papeže v americkém Kongresu) vstup Ruska do Sýrie. Ve stejném roce došlo ještě ke dvěma významným událostem – Obama i britská královna se poklonili čínskému prezidentovi : Obama – září 2015 https://www.youtube.com/watch?v=BJ51zwP3xAY&feature=youtu.be britská královna – říjen 2015 https://www.youtube.com/watch?v=QbC-LMHwRyE&feature=youtu.be Nemluvě o roli Prahy (pobočky Vídně), když čínský prezident na jaře 2016 navštívil i Česko. Opravdu věříte tomu,… Číst vice »

Patrik
Patrik
Reply to  Patrik
25. 7. 2020 5:44

Závěrečná věta: „…ale v žádném případě v tom nejede US Deep state=Pax Americana.“ – bylo myšleno tak, že nejede v globalistické politice, resp. že jede „jen“ v tom smyslu, že Deep state se brání před likvidací, dále, že to dospělo do stavu „kobyla zahnaná do kouta nejvíce kope“ a v souhrnu že Globalisté velmi potřebují Rusko, aby odpis „Pax Americana“ neskončil světovou válkou. Že Rusko v tom má splnit roli užitečného idiota, tzn. opět jednou bojovat za zájmy Británie a Francie (a to především likvidací Izraele ve prospěch Íránu), to je jiná kapitola.

leviathan
leviathan
24. 7. 2020 21:24

Pane Janýre, jsme Slované, byť lehce míšené nejen s Germány a Romány. Na svou slovanckou čest nesmímem zapomenout a potěhem hnát nejen národní zdrádce, ale také ty, kteří čest zahodili , aby nepřekážela penězům. Musíme budovat svou nezávislost a neutratlitu a současně přátelské vztahy s každou zemí, která si z nás nehodlá dělat hostitele cizího parazitnictví. Dost na tom, že odvádíme více peněz než přijímáme z EU (rozdíl mezi HND a HDP je záporný). Západní investoři jsou již ve svých investicích dávno zahojeni, nyní na nás parzitují. To Vám nevadí? Také jste prodal svou čest za mrzký peníz od těch,… Číst vice »

Martin (už bez taky m)
25. 7. 2020 7:38

Text jsem si přečetl, ovšem jen mne přesvědčil o tom, že očekávat od Janýrů objektivitu či ke slovanské části našeho národního základu shovívavý a přátelský přístup by bylo hodně naivní. S nenávistí a očerňováním prezidenta Eduarda Beneše zde lze vždy počítat stejně jako s „velkoněmeckým“ přístupem k „hodnocení“ a „popisům“ historie. Představuji řekněme výrazněji proSLOVANSKOU částečku našeho národa která už s „velkoněmeckým pohraničím“ nechce mít NIC SPOLEČNÉHO. Protiruský a protisocialistický pohled odrážející se v textu jen dokazuje, že jde o „stejný kadlub“. Je známo, že válečné a čerstvě „po“válečné chování ČÁSTI vojáků VŠECH ARMÁD SVĚTA neodpovídá „civilizovaným očekáváním“ zejména těch,… Číst vice »

orinoko
Reply to  Martin (už bez taky m)
25. 7. 2020 9:30

Jsem tu jen na skok. Sami Němci dneska připouštějí , že sjednocení záborem byl omyl. Dokonce si to myslí i někteří „západní“. Východní jsou „naši“. V Rakousku jsem se já osobně s povýšeností nesetkal , spíše jsem měl pocit, že my čížci jsme řazeni výše , než Poláci a Jugoslávci ve všech civilizačních ohledech. Ale mohlo to být společnou historií, protože stejně jako na nás, nahlíželi i na Maďary. Ovšem mluvím za všemožné prostředí, do kterého jsem se dostal. Akademických diskusí jsem se neúčastnil. Svým způsobem společná historie spojuje : Sasové, Česko, Maďarsko… Rakousko, Česko, Maďarsko … Ve Vídni v… Číst vice »

Viky
Viky
25. 7. 2020 9:22

mýty se mají mýtit Takže:““… Nebo že občanský zákoník Josefa II. z roku 1811 s novelami platí v Rakousku dodnes a v ČSR do roku 1950, kdy ho nahradil komunistický, aby následující z roku 2012 opět navázal na svou josefínskou předlohu. …““ Džouzef Druhý byl v době vydání zákoníku asi 21 let mrtvý. Josef II. oddělil soudnictví od správy. To ano, s Občanským Zákoníkem nemá nic společného. Zákoník má na svědomí (jako panovník, ne autor!) nějaký František. Doba vzniku zákoníku již ani nepatří k „Josefínství“.To za prvé. A za druhé, v právní oblasti bylo třeba SJEDNOTIT platné zákonodárství. Protože na… Číst vice »

Bety
Bety
25. 7. 2020 11:50

Dobu nazývanou Temno trochu (Jen trochu) opodstatńuje označení českého jazyka jazykem podřadnějších vrstev společnosti. Další: „Přes jazykovou jednoznačnost je právě literatura dokladem nepřiměřenosti ÚZEMNÍCH NÁROKŮ“. (českých), NEBOŤ v Praze se hovořilo nejčistší němčinou a naši spisovatelé byli převážně německého původu. Další: „Politika využívala především strach z návratu Němců, VRACENÍ KOŘISTI, postihu zločinů a Z NĚMECKÉ SPRAVEDLIVÉ ODPLATY.“ Co se mě týče nehodlám číst ani tu knihu a ani tento výtvor jsem nedočetla do konce až na závěr, že jsme nevděčně nepoděkovali rakouské straně za podporu našeho disentu, ani za nadšení, jež vehementně projevovala nad sametovým převratem, což pan Janýr svým… Číst vice »

orinoko
Reply to  Bety
25. 7. 2020 12:46

Já to přečetl, ale asi nějak nepozorně. No … to Janýr hodně posr@l. Dneska se v Práglu hovoří nejčistší idiotštinou , a tak by mě zajímalo , komu to vytváří pomyslné nároky? Idiotům? Globálním? A jakým jazykem oni mluví mezi sebou? Střelou dum dum? Anebo exekutorsky – dům, dům! Janýr je v Rakousku dlouho, aspoň že připouští, že Rakušáci a žid obecně , to jako rudý hadr na býka. Vzpomínám , jak mi vysvětlovali , proč zvolili Waldheima prezidentistou, ačkoli to vůbec nechtěli , měli za favorita toho druhého , myslím socana … njn, když on byl ale žid. A… Číst vice »

idiotronic
Reply to  Bety
25. 7. 2020 15:28

,,V Praze se hovořilo nejčistší němčinou…“ Většina pražských německy hovořících obyvatel byli židé. Jejich zrovnoprávnění Josefem II. přišlo v německém jazyce.
Těsná souvislost mezi němčinou a českým národním národním obrozením pramení z něčeho jiného, je staršího data.

orinoko
Reply to  idiotronic
25. 7. 2020 16:01

Žid znal fšechny potřebné jazyky. Jen my blbci jsme neznali jidiš.

Bety
Bety
25. 7. 2020 14:55

Ono by se toho nasbíralo… Představte si: Za protektorátu byla zvýšena produkce, na totální nasazení odcházeli MNOZÍ dobrovolně, popis kulturního života dává tušit relativně uspořádané poměry…Rakousko mělo v roce 1944 mimořádně vysoké HDP… Dále kniha podle Janýra nevzala do hloubky roli MNICHOVSKÉHO MÝTU, čtenář není upozorněn na „ZÁSADNÍ PROTIPRÁVNOST RETROAKTIVNÍHO POTRESTÁNÍ ČINŮ, JEŽ NEBYLY V DOBĚ SVÉHO SPÁCHÁNÍ TRESTNÉ (tím míní procesy s nacistickými zločinci těsně po válce). Beneš byl agentem KGB a jeho dekrety byly SVÉVOLNÉ. Na další popis našich dějin už jsem neměla trpělivost. Jen se nemohu rozhodnout, jestli je Janýr jen sudeťák, nebo obdivuje nacistický režim a… Číst vice »

orinoko
Reply to  Bety
25. 7. 2020 15:28

Janýr a Sudeťák… To by asi byl veliký hoax. Ale měl bych pro ten případ řešení. Vložil jsem sem , tam i onde, odkaz na katolického Klekí Petru, kterak pokleká před zhmotnělou tmou.
Až si Janýr klekne před tím odporně tlustým Hitlerem PoSSeltem a políbí mu bamberské podkolenky , tak budeme mít jasněji.

Irena
Reply to  orinoko
25. 7. 2020 16:19

A on to tímto textem neudělal?

orinoko
Reply to  Irena
25. 7. 2020 16:36

Janýr nám sdělil , že je Rakušák. Takže i Sudety si bude muset vyhřešit především tam. My čeští mužici hodláme platit Zlatým Putinem , děleným na deset babek.
My máme jinou texturu. Obludé musí umět číst mezi řádkama.

estanislao
estanislao
Reply to  orinoko
26. 7. 2020 17:47

Ptáte se, kdo že to ten Janýr vlastně je ? Netřeba se ptát. Má schopnost být vším a rád. Stačí, ale podrobně si přečíst otevřené zdroje a trochu se zamyslet. Když maturuje je již otcem syna. To nezmiňuje. Jde “studovat” jadernou fyziku – protože ta je pro vstup volná a z prvního ročníku je možný přestup na žurnalistiku, kam by se normálně nedostal. To udělal i Palach, když se mu zachtělo být více marxistickým filozofem než politickým ekonomem. Ze školy jej nechal vyhodit jeho učitel…….! No a on nechce na vojnu a dělat se mu také nechce, takový odpovědný otec… Číst vice »

Gatta
Gatta
Reply to  orinoko
25. 7. 2020 19:36

Tohle by se mělo učit na základní škole. Jak se křívka stmně postaví, tak je konec hry velmi blízko.

https://kryptomagazin.cz/investicni-bubliny-co-to-je-jak-vznikaji-a-jaky-maji-vliv-na-nasledny-vyvoj-ekonomiky/

A když si projedete následující graf s levou zarážkou od začátku (úplně vlevo) a pravou postupně pomalu také zleva doprava, tak na horním grafu je jasně jidět kolik takových špic bylo – jsou jen čím dál větší, ale ten poměr vzestup – pád je stejný. Ovšem s větsími penězi …

https://charts.bitcoin.com/btc/chart/price#5ma4

Martin (už bez taky m)
25. 7. 2020 22:33

„Алтарь Победы“: „Горячий снег Сталинграда“
https://www.youtube.com/watch?v=M3KmgCd8hwg
Jen za dobu Stalingradské bitvy přímo ve městě zahynulo 40 182 civilních obyvatel, do německého otroctví bylo odvlečeno 35 131 obyvatel a padlo 1milión 200 tisíc vojáků a důstojníků Rudé armády…
A to byla jen jedna jediná z desítek obřích bitev- a jak se později ukázalo rozhodující…
A Přemysl Janýr vytýká vojákům Rudé armády „…jejich kompromitující se chování v Rakousku“…

Bety
Bety
Reply to  Martin (už bez taky m)
26. 7. 2020 9:19

Pokud vše, co nacisté dělali bylo podle tehdy platných německých zákonů v pořádku – protože dodržovali zákon – není Janýr
daleko od toho vyhlásit veškerý odboj za protiprávní. Nacistické zákony zřejmě podle něj byly demokratické, zatímco Benešovy dekrety byly svévolné a veškeré volby u nás, včetně z r. 46 demokratické nebyly.
Jestli je to vzorek Rakušáka, tak já s Rakušáky nechci mít nic společného.

Gatta
Gatta
26. 7. 2020 9:59

Mě se nelíbí, nebo možná jen nějak nechápu, ten obal knihy.
2*2 asi celníci – OK
2 židle – OK
Na jedné sedí člověk – kdo? – autor? – moc tak nevypadá. Tedy kdo ? Je to Čechoslovák nebo Rakušan?
Na druhé židli sedí německý ovčák – příslušností rakouský nebo československý ?
To se jako bude domlouvat člověk se psem, nebo jak to autor (fotograffie i knihy) myslel, nebo co tím chtěl vyjádřit. Jistě ta fotka nebyla vybrána (nebo vytvořena) náhodně.

Janyr
26. 7. 2020 17:46

Jak jsem tak přelétl kritické ohlasy, mohu je rozdělit do dvou částí. První mi připisuje autorství toho, na čem se shodlo 27 historiků z obou zemí. Poznamenávám, že text je recenze stručně shrnující obsah dosti rozsáhlé publikace a tam, kde k ní uvádím vlastní kritické poznámky, je to snad z textu dostatečně jasné. Druhá část hodnotí fakta podle toho, jestli jsou „nám“ lichotivá anebo kritická. To je hodně individuální, já například zločiny za „své“ nepovažuji, ať je páchá kdokoliv. Hlavně bych ale připoměl, že přes srozumitelný jazyk je publikace odbornou historickou prací založenou na ověřitelných faktech bez ohledu na to,… Číst vice »

Bety
Bety
Reply to  Janyr
26. 7. 2020 19:52

Že se na něčem shodne 27 historiků nemusím brát za zjevenou boží pravdu, zvlášť když je politická tendence k přepisování historie v poslední době tak zřejmá.
Ostatně “ zásadní protiprávnost retroaktivního potrestání činů, jež nebyly v době svého spáchání trestné“je podle textu čistě váš osobní dodatek. Takže si nemohu pomoci, ale podle vás např. Norimberské zákony a tedy i jejich uplatňování v podobě koncentráků a plynových komor bylo podle zákona a tudíž byli všichni nacisté nevinní jak jehňátka.

Janyr
Reply to  Bety
27. 7. 2020 9:41

Jak vidíte, ani já je neberu za zjevnou boží pravdu a politická tendence k přepisování historie není zřejmá teprve v poslední době. Zásada, že lze trestat pouze činy, které byly trestné v době spáchání, je jeden ze základů všech právního řádů od starého Říma dodnes. Jinak byste si nemohla být jistá, že to, co dnes děláte a píšete, nebude za pár let prohlášeno za trestný čin a nebudete za to souzená.
Souvislost s Norimberskými zákony jsem nepochopil.

Irena
Reply to  Janyr
27. 7. 2020 11:43

Co je na tom k nepochopení? Takto se tam podle vás a podle všech právních řádů od starého Říma retroaktivně soudily zločiny, které fakticky podle platných zákonů Třetí říše zločiny nebyly. Mučení a zabíjení lidí v koncentrácích, popravy a tak dále. Vždyť se to dělo podle platného právní řádu Třetí říše, lidičky, tak co se vám nelíbí? Zelenou k tomu dostali od západních demokracií, protože tohle se dělo už v samotném Německu po dosazení Hitlera k moci, neboť jinak než dosazení se tomu říkat nedá. Právě tak jako dnes „demokracie“, včetně té naší, zavírají oči například před zločiny ukrajinských fašistů.… Číst vice »

Viky
Viky
Reply to  Janyr
27. 7. 2020 12:33

Pane Janýre, „“ …Zásada, že lze trestat pouze činy, které byly trestné v době spáchání, je jeden ze základů všech právního řádů od starého Říma dodnes…. „“ tohle je možná pro mnohé objevná skutečnost, ale přesně tak to je, či spíše – mělo by být. A pro mnohé může být objevný fakt, že Norimberský Proces byl porušením právě této zásady. De Facto nutným porušením, protože vůbec žádný právní řád absolutně neuvažoval o zločinech a zvěrstvech takového rozsahu. A konsensus všech byl jednoznačný – zločiny musí být potrestány. Čili, spravedlnost MUSÍ mít v daném případě přednost před nepřípustností retroaktivity. Ale je… Číst vice »

Janyr
Reply to  Viky
27. 7. 2020 13:49

Ta římská zásada zní Nulla poena sine lege, žádný trest bez zákona.Je pravda, že ji Norimberský proces porušil trestní kvalifikací útočné války, která sice byla zapovězena mezinárodním Briand-Kelloggovým paktem, ale nebyla kvalifikována jako trestný čin. Soud argumentoval zvykovým právem trestně stíhat činy proti Haagským dohodám. Ostatní stíhané činy byly v době jejich spáchání trestné. „spravedlnost MUSÍ mít … přednost před nepřípustností retroaktivity“ je oxymoron, nepřípustnost retroaktivity JE PODMÍNKOU spravedlnosti. Ledaže si za „spravedlnost“ dosadíte naplnění osobních mocenských ambicí, jako tomu bylo v tomto případě. Pak ovšem MUSÍ mít přednost před ústavou, zákony, právem, morálkou, etikou. Problém jsou ale následky pro… Číst vice »

orinoko
Reply to  Janyr
27. 7. 2020 15:21

Považuji to celé za velmi akademickou až pandemickou diskusi, neb zúčastnění nenahlizi vjec z Venova globalu … totiž pod uhlem práva sarija dopadu … Podle tuneldedka se nesmí moc koukat do zpětného zrcátka , nebo to za určitých okolností haze oslepujici prasatka. Při pohledu na historické konání entity jménem člověk vidím právo jedine: Polomrdveho zab, nebo s ním budou další a další problemy. Navrhuji vrhnout do diskuse emerickeho Fagana. Ten s pravy přijel do Česka dokonce s ruksakem. A dokonce je chtěl proplatit. Když je vytáhl z toho ruksaku , tak mi definitivne doslo, oč bezi. Zvedni právo … a… Číst vice »

Viky
Viky
Reply to  Janyr
27. 7. 2020 18:31

Je zjevné, že se v mnohém neshodneme. Probírat jednotlivé příčiny a následky v situacích a přidělovat jim vůbec nějakou morálně-eticko-právně-(jakoukoli) kvalifikaci nebudu. Nejsem k tomu dostatečně fundován. Ani ochoten.
A ještě cosi si neodpustím. Pokud jste autorem „ústřelu“ „s občanským zákoníkem Josefa II. z roku 1811“ Vy, budiž Vám prominuto. Sekl jste trochu vedle. Ale pokud to pochází z dané publikace… je to hodně smutné.

orinoko
Reply to  Viky
27. 7. 2020 18:41

S něčím takovým si věděl rady dr. Husák. Za slovenského národního povstání se setkával jak s komunisty, tak s luďáky. Často prý říkával – co politika rozděluje, to borovička spojuje.

Viky
Viky
Reply to  orinoko
27. 7. 2020 20:06

Ori, v létě 1990 si pro mne až domů přijel z Vídně otcův spoluvězeň z dob války. Já ho uhostil „domácí kvalitou“, a on mne druhý den doslova odvlekl k sobě.Ne domů, na zahradu na kopci nad Vídní. Jediný spor byl, čí produkt je lepší. Jeho pálenka z moruší byla…skvělá, absolutní. A bylo jí hodně. Teprve po vystřízlivění jsem byl představen jeho manželce. Možná měla podezření, kdo ví…

Janyr
Reply to  Viky
28. 7. 2020 11:00

Ano, máte pravdu, to byla má nepozornost. ABGB navazuje na josefinský kodex, ale není Josefův. V knize je to správně a na svém webu (http://www.janyr.eu/index.php/80-sousede) jsem to opravil.
No budiž, k nějaké morálně-eticko-prácní kvalifikaci se necítíte fundován ani ochoten, i když by si podle předchozích příspěvků leckdo mohl pomyslet opak. Není to nic neobvyklého, že se lidé cítí být povoláni a ochotni k radikálním soudům, ale ne k věcné polemice.

orinoko
Reply to  Janyr
28. 7. 2020 11:27

O čem může být dneska věcná polemika v relaci Cesko-Rakousko?, když na hranicích obou státu stojí civilizační vyzva, oba státy jsou rozkladany zevnitř cizim kumulovanym dluhem, a aby toho nebylo malo, tak jsou ještě pod kuratelou ekodiktatu juvenilu. Komu může vyhovovat nekonecne babrani se ve věcech , jejichž koncovku nelze měnit bez nových křivd , právě takovych, jaké se někdo v minulosti snažil napravit ve prospěch lepšího zitrka? Tři vorizpruti dneska mají šanci jako ony tři proslulé pruty – Cesko, Madarsko, Rakousko. Jeden bez druheho nikoli. Byla by jen otázka casu. Jak bude řešen „sudetsky“ problém ve světle islámské invaze?… Číst vice »

Viky
Viky
Reply to  Janyr
29. 7. 2020 7:02

Pane Janýre, provokujete mne k odpovědi, a děláte to kulturně, odpověď tedy dostanete. I když s určitým zpožděním „“…k nějaké morálně-eticko-prácní kvalifikaci se necítíte fundován ani ochoten, i když by si podle předchozích příspěvků leckdo mohl pomyslet opak….““ Mít určitý přehled o problematice, není fundovanost. Pokud by směřovala naše diskuse k detailům (a přesně tam podle mne směřovala), není má fundovanost dostatečná. Vy máte výhodu v tom, že jste (zdá se!) ve věci nějak zainteresován. To jest zabýváte se tímto alespoň na nějaké úrovni. Já ne. Mohl bych to jistě napravit, některé mezery si doplnit. Ale to by mne stálo… Číst vice »

Gatta
Gatta
Reply to  Janyr
26. 7. 2020 21:02

Pořád se ale nevysvětlilo, jestli ten sedící je namaskovanej Honza Hrušínský a jak to bylo myšleno s tím psem na židli … ??? Ale vážněji – nejsem už mladý, ale vztahy s Rakouskem jsem nikdy nevnímal jako problémové – asi proto, že se mne netýkaly žádné restituce. A tak by mě docela zajímalo z jaké strany byl zájem znovu šťourat do našich vzájemných vztahů a ran. Ne, že bych měl něco proti historikům a objasnění minulosti, ale … Dějiny píší vítězové a i těch 27 dnešních historiků to píše v nějaké době a za nějakých společenských a mocenských okolností. Pokud… Číst vice »

orinoko
Reply to  Gatta
27. 7. 2020 5:55

Ten na židli je Sitting Bull, a ten sedící pes vedle je jeho věrný dluh DžulBASS.
Je to myšleno jako allegorie na německého stádníka Kohla.
Ten , jak je všeobecně známo, všechny složité problémy takzvaně – vyseděl. A s ním jeho celý ansámbl.

Viky
Viky
Reply to  orinoko
27. 7. 2020 9:24

Mám jiný názor, Ori. Na jedné sesli lapí Komisař, a na druhé Rex. Autoři naznačují, že trvalým kamenem sváru mezi Rakušany a Čechy zůstává i nadále nedořešená otázka, který je který.

Janyr
Reply to  Gatta
27. 7. 2020 9:55

Když se v letech 2000-2002 začali do česko rakouských vztahů šťourat Miloš Zeman a Jörg Heider a přivedli je na historické dno, vnímali to mnozí jako velmi problémové. Vznikla kvůli tomu společná česko rakouská petice oběma vládám a následně i česko rakouský spolek. Odsud pochází potřeba, impuls, koncept a konec konců i financování téhle publikace. Že se realizovala až po patnácti letech a za jiných společenských a mocenských okolností je jedna věc, ale vidět historii dvojčat paralelně je objevné pro obě. Mimochodem, odkud vy čerpáte o našich poválečných dějinách?

orinoko
Reply to  Janyr
27. 7. 2020 10:04

Existují velká pozitiva. Česko-rakouský turistický spolek – něco na Podyjí, a folklórní česko-moravsko-rakouské soubory, dneska už doplněné snad i slovenskými.

orinoko
Reply to  Janyr
27. 7. 2020 10:13

Tak já osobně v Baru u Pytláka Říhy anebo ve vídeňském Nachtasylu.

https://www.at-cz.eu/data/downloads/files/140.pdf

http://archiv.fos.cz/public/kapitola.phtml?kapitola=124722

Velkou událostí bývají proslulí čerti z Křemže či odkud. Do Česka už zajíždějí na několik dní. A mám pocit , že míří dále, snad někam na Sasko.

orinoko
Reply to  Janyr
27. 7. 2020 10:23

Tohle má jednu nespornou výhodu: Vyžraného hitlera PoSSelta mezi nimi nenajdete.

https://www.rodinnazabava.cz/blog/?krampusove-v-rakousku-super-podivana-na-pruvod-certu-a-jine-pekelne-haveti

Gatta
Gatta
Reply to  Gatta
28. 7. 2020 6:08

PPS Úplně obecně – výklad a zvláště přepisování historie je obvykle předehra pro plánované přesuny majetku. A to na základě síly, ci pocitu síly nad skupinou, které má být odebráno. Takové historické vyšetřování a objevení spravedlnosti a následný majetkový trest. Zájem na tom je přímo úměrný velikosti majetku, který by dotyčná skupina či jedinec mohli tou změnou pohledu na minulost získak. To jsou obvykle ti bohatí, kteří mají i moc určit, kde právě dnes je ta historická spravedlnost. Viz všechny restituce a pokus o konečné odstranění Benešových dekretů. Lid,, pokud se nechá zblbnout, tak dělá ve věci tradiční kompars. Jinak… Číst vice »

Janyr
Reply to  Gatta
28. 7. 2020 11:06

http://www.janyr.eu/index.php/67-stoleti-dvacetiletek
Případně i http://www.janyr.eu/index.php/16-muelleruv-mlyn.
Benešovy dekrety jsou tedy ok a mají zůstat součástí právního řádu ČR?

Irena
Reply to  Janyr
28. 7. 2020 12:12

Ne nadarmo jistý Fučík řekl: „Lidé bděte!“
A přijdou noví Janýrové

Z prvního odkazu cituji jen jednu perlu: „Masarykův záměr odporoval i britskému a francouzskému zájmu na zachování středoevropské monarchie. Sdílelo ho jen několik nejbližších z realistické strany, pár britských a francouzských přátel a krajané ve Spojených státech.“

Zbytek perel číst opravdu nehodlám, takhle je dostatečná.

Janyr
Reply to  Irena
28. 7. 2020 22:32

Jistě naleznete i dějepis, který se vám bude líbit. Alois Jirásek je dobrý tip.

Irena
Reply to  Janyr
29. 7. 2020 5:15

Nu, Mein Kamfp to nebude určitě.

PPK
PPK
27. 7. 2020 17:47

Tzv. vědy společenské (např. filosofie, právo, ekonomie, politologie, historie – nemluvě už o metafyzice a náboženstvích), se vůbec neřídí logikou povinného poznávání zákonů přírody, ale jen lidskými výmysly, představami a dohodami s falešnými jmény tzv. „zákonů“, právních a jiných názorů. A čím jsou typické? Libovolným a občas záměrně strašidelným výkladem významu těchto výmyslů z úst ideologických sluhů těch, kteří právě drží v rukách politickou moc. Je proto ztrátou času se „produkty“ věd společenských vážněji zabývat, pokud ony bezprostředně neškodí a jen někdo o těchto představách občas v nějakých textech planě zažvaní. V sociálních vztazích rozhoduje pouze politická a donucovací moc,… Číst vice »

Irena
Reply to  PPK
27. 7. 2020 18:18

To je sice pravda, ale pravdou také je, že „propaganda a další metody řídicích procesů“ slouží k morálnímu odůvodnění, je nutné pravdu pokřivit, zamlžit, překroutit, zaobalit, využít metodu Overtonova okna, protože lidé stále mají svědomí, a pokud by na ně šli přímo – obrazně řečeno: Máme v úmyslu vraždit v koncentrácích každého, kdo nejde s námi, kdo se nám nepodřídí a kdo se nám prostě jen nelíbí – tak by se jim to daleko hůře prosazovalo, tak proč bychom jim to měli usnadňovat? Propagandě je třeba čelit svou propagandou, ať už si pak lidé sami rozhodnout, kde si myslí, že… Číst vice »

orinoko
Reply to  Irena
27. 7. 2020 18:36

A sakra … podobné metody jsem se zastal jinde, a hned to létalo. Pirátsky kryté modré ptactvo o to nestojí. Myslel jsem, že to nechám být, ale někdo jiný zareagoval, a dále následoval naprosto drtivý tlak , po němž se modrá lejna prozatím zdekovala.
Šlo „jenom“ o české Piráty, jimž se dopřávalo užšího porodunění i na OM.

PPK
PPK
Reply to  Irena
27. 7. 2020 18:51

Souhlasím. Proti lživé propagandě je třeba zavčas bojovat pravdivou kontrapropagandou. Také souhlasím, že pokud se propaganda zanedbá, (protože ne každý má dostatek životních zkušeností a nepoužívá logiku, ale jen pouhý cit), pak je u čtenáře s rozlišením poctivých od nepoctivých řídících procesů problém. Co mi na tomto článku také vadí, je fakt, že autor se pokrytecky zatvářil jako nestranný recenzent a ve skutečnosti tím textem sám propagandu – a to jen dle svého gusta – v podtextu vytvořil. A existuje logická zkušenost, že nikoliv každý člověk právě tuto komunikační fintu nemusí prokouknout. A bezradně a nevědomky pak odsouhlasí přání a… Číst vice »

Bety
Bety
Reply to  PPK
27. 7. 2020 20:00

Máte pravdu. Např. se tu mluví o průmyslovém rozvoji a vysokém HDP v době okupace, což u nedostatečně informovaných snadno vyvolá dojem, že hospodářství republiky přímo kvetlo. Jaksi se ale nezmiňuje o tom, že nebylo co do huby ani na sebe, a že na plné pecky jely hlavně zbrojovky a vůbec válečný průmysl. Tomu se říká přísun pečlivě vyselektovaných iformací .

Janyr
Reply to  Bety
28. 7. 2020 12:14

Já vždycky užasnu, s jakou samozřejmostí jsou v Česku fakta považována za volně zaměnitelná. Na konci http://www.janyr.eu/index.php/67-stoleti-dvacetiletek je graf sestavený z dat Madison Project (https://www.rug.nl/ggdc/historicaldevelopment/maddison/releases/maddison-project-database-2018). To je jediný zdroj, který se zabývá dlouhodobým srovnáváním HDP. Můžete si tu databázi stáhnout a překontrolovat si to. Za ČSR logicky chybí data za válečné období, ale skok mezi 1937 a 1948 je evidentní. Máte nepochybně pravdu, že rostl především válečný průmysl, ale z jakých zdrojů čerpáte vy, že „nebylo co do huby ani na sebe“? Řada věcí včetně potravin a oblečení byla na příděl, ale o bídě jsem se nic nedozvěděl ani z… Číst vice »

Irena
Reply to  Janyr
28. 7. 2020 12:52

Pro Boha! Měli jsme tu Osvětim, Lidice, Ležáky, ale v porovnání s okolím to byl ostrůvek klidu a míru, já padám do mdlob. Co ještě je schopen ten člověk vyplodit?

valouch
Reply to  Janyr
28. 7. 2020 13:34

„o bídě jsem se nic nedozvěděl ani z literatury ani od pamětníků“
ony pridely byly odstupnovane, vime? asi znate jen tu „spravnou“ sortu pametniku.
„byl Protektorát ostrůvkem klidu a míru“
dekuji za pouceni, prilezitostne to svym mrtvym v Mauthausenu vyridim.
(vim ze v Belorusku bylo mnohem hur.)

orinoko
Reply to  Janyr
28. 7. 2020 14:15

Ten klid jen tu a tam narušovali zaprodani elementalove jako například Tři kralove, Gabcik a Kubis, kteří konkrétně nacistické chobotnici utnuli jednu vytunenou makovici . Ta fakta jsou až tak volne zaměnitelna , že nevim, jak od sebe v rámci nacistického klídku oddělit napr. Holandsko, Belgii, Dánsko a Lucembursko, ale třeba i ostrovy Malé Kretenie v prulivu Don Quijot La Manche. Rakousko v tomto kontextu nehodlám resit, jim také dříve ci později muselo dojit, jaký je Ada dobros@r. My prostě donekonečna někoho s@r@me . Neni divu. Když se člověk koukne na mapu střední Evropy, jak se slovanský živel – sice… Číst vice »

Bety
Bety
Reply to  Janyr
29. 7. 2020 8:00

Inu, to asi váš tatínek s maminkou žili v nějakém jiném Protektorátě než ti moji. Pokud v Praze fungovaly kavárny, bylo z jejich hlediska zřejmě vše v pořádku, pak jste se o bídě pochopitelně nic nedozvěděl.
Lidé jako vy silně hřeší na to, že přímí pamětníci už takřka nejsou, ale podceňují paměť národa. Nebo si vážně myslíte, že když se Havel Němcům omluvil, že to Češi cítí stejně?? Ale snažíte se, to tedy ano.

orinoko
28. 7. 2020 17:23

Pane Janyre, jak říkal zlosyn Santer z Vinnetoua – „Jako na zavolanou.“ Historik Tesar … To by vám něco mělo rikat. Nějakou dobu byl v emigraci pote, co vedl velezradne řeči v rámci Charty 77 i jinde. Mně osobně dost lezl na nervy. Ne tím , co říkal , ale metodou … Možná něco jako je ta současná cool v emerice. Já jsem neměl nic proti proklamovanym cílům , ale způsob mi přišel poněkud kaaach. Disident byl tehdy , a dneska už je zase disident. Podobně jako Lenka Prochazkova, Jan Schneider, Umlauf /Jan?/, ale i dalsi, kteří se mi honem… Číst vice »

orinoko
Reply to  orinoko
28. 7. 2020 17:32

Umlaufovi se omlouvam … Václav … Tak to už bych si konečně mohl pamatovat.

valouch
Reply to  Stan
29. 7. 2020 10:09

„Co se týče českých prezidentů, chci se zeptat našich čtenářů: Víte, který z našich prezidentů od roku 1918 nebyl agentem cizí mocnosti?“

Existuje nejaka prace, ktera by se tomuhle tematu (pres nesporne problemy s dokazovanim) hloubeji venovala? Jinak muzeme jen hadat.
A kdyz uz bych mel hadat, mel bych 2 tipy. Paradoxne Hacha, nebylo to treba. A Novotny, se svym trvalym odmitanim natlaku na povoleni pritomnosti sovetskych vojsk na uzemi CSSR.

Stejny problem se ostatne tyka i dalsich politiku – poslancu, ministru atd.

orinoko
Reply to  valouch
29. 7. 2020 11:40

Jen jediný byl agentem i sám sobě. Ale umně to celé halikoval kouřovou clonou.
Disidentista prezidentistou.

Gatta
Gatta
Reply to  Stan
29. 7. 2020 17:57

Pohled do historie je důležitý – někdy přináší fundamentální poznání „jak se točí svět“ – jindy jsou poučení jen dobová a spjata s už dávno minulou situací.

Důležité ale je vždy myslet na to, že: „Dnešní přítomnost je zítřejší minulostí“.
A to nejen obrazně, ale i naprosto doslovně. Co uděláme dnes bude už zítra, vlastně hned po činu či slovu, naší minulostí – a každý okamžik přítomnosti je vždy jen jeden.

https://www.youtube.com/watch?v=0l0Wsx-YOWw

Janyr
Reply to  Stan
30. 7. 2020 11:44

Když už jste u těch podobností, Stane, nemohu nepozorovat tu se stylem propagandy Josefa Goebbelse. Metodou je volné zacházení s útržky vybraných faktů, jízlivé komentáře, konstruované souvislosti, ignorace argumentů, cílem není informovat ale denunciovat a šířit nenávist. Od něho styl po válce převzali Beneš s Košickou vládou, posléze komunisté a jak je vidět, za ta desetiletí zlidověl. Neexistence věcné diskuze je jednou z hlavních příčin současného stavu. Abych vám ale odpověděl, k poslednímu střídání spojenců/pánů došlo po 1989, od té doby jimi neochvějně zůstávají USA a Izrael, takže jsem váš úvod nepochopil. Zprávy o našich chrabrých vojácích (ne zahraničních legionářích)… Číst vice »

orinoko
Reply to  Janyr
30. 7. 2020 15:00

Asi budu muset navštívit psychiJÁTRA. Po přečtení Vaší reakce, pane Janýre, se mi okamžitě vyBAVILA jedna scéna z filmu Světáci. Řekl bych dokonce , že to bylo bleskové. Konkrétně jde o scénu, kdy hrdinové dorazí do Národní kniHOVNY a tam se hodlají světově vzdělávat pro večerní životní zážitky. Jeden do ticha vítězoslavně vykřikl , a už jela scéna, která českou proklatou kotlinu provází celá staletí. Pochopitelně skončila mocenským zásahem. Celá ta diskuse tady je možná svého druhu mijení. Možná. Není prostě jasné nakolik se Vy sám ztotožňujete s historií v komisním výprodeji. Pokud jde o sudeťáky, tak já osobně jsem… Číst vice »

Janyr
Reply to  Stan
31. 7. 2020 12:22

Stane, jestli já kritizuji Beneše je asi podobně důležité, jako jestli kritizuji Gotta nebo švestkové knedlíky. Daleko zajímavější jsou reakce. Kupodivu je v zemi posedlé komunistickou agentománií svědectví z nejkvalifikovanějšího zdroje „na hraně denunciace“. Sudoplatov nepsal o Benešovi, ale o aktivitách NKVD. Jeho informace byly porovnány s informacemi západních služeb a vesměs sedí. Všichni historici to vědí, že to neuvádějí vypovídá o stavu české historiografie. Podobně vědí (nebo by měli/mohli vědět) o Benešově intrice s podvrženými chilskými dopisy Eliášovi, kvůle kterým byl zatčen a posléze popraven. Také to popisuje jeden z šéfů tajných služeb, který jejich výrobu řídil, William Stephenson.… Číst vice »

orinoko
Reply to  Stan
1. 8. 2020 14:30

To snad ani není možné – na NR se začíná řešit cosi podobného. Jen děj je jiný, a osoby a obsazení také. Ale kdo ví, možná je to ta velká březákova šachovnice. Jen má české souřadnice.

orinoko
Reply to  Stan
1. 8. 2020 14:40

Pamatuješ si to? To jsi psal ty. Tou dobou snad OM ještě nebylo funkční.

„Čím to je, že se z každého „echt“ pravičáka a antikomunisty dříve či později vyklube magor nebo alespoň člověk s pochybnou minulostí?

P.S. Tomáš má dle mého názoru se svým SDL nakročeno do první skupiny. V jeho minulosti se rýpat nehodlám, o to se s větším či menším úspěchem právě pokoušejí jistí pravicoví magoři.“

Janyr
Reply to  Stan
5. 8. 2020 21:32

Stane, až mě Lorenz ve svých pamětech označí za agenta StB, budete to posuzovat podle věrohodnosti a ověřitelnosti ostatního, co napsal. Sudoplatov je ověřený zdroj a bylo by na vás vysvětlit, z jakého důvodu by měl svou věrohodnost riskovat výmyslem omezeného významu a proč zrovna o Benešovi, když to nemá vůbec žádný ideologický ani propagandistický smysl. Naopak, ta informace zcela zapadá do celého kontextu Benešova londýnského působení. Máte-li na mysli nějakého svědka, který by prohlásil „ano ano, mě se také chlubil, že dělá pro NKVD“, nemohu posloužit. Mohu posloužit shodnými svědectvími o jeho nevysvětlitelné submisivnosti vůči SSSR, nad kterou se… Číst vice »

Janyr
Reply to  Stan
6. 8. 2020 15:39

Zjevně jste se rozhodl výpovědi „nejprolhanějších parchantů světa“ apriori ignorovat. Zbývá už jen dovysvětlit motivaci, proč si generál NKVD a šéf BSC svorně zasednou právě na bezvýznamného chudáka Beneše a mezi záplavou relevantních informací si dají tu práci rešeršovat jeho epizodky a vyfabulovat kolem nich složité příběhy. Řekl bych, že na posuzování věrohodnosti se spíše hodí jiná kritéria, než jestli se nám výpovědi líbí. Ostatně, když už jsme u toho, Ladislav Bittmann i Miroslav Polreich ve svých pamětech shodně uvádějí, že jednou z největších motivací pracovat v tajných službách bylo, že se tam nesmí lhát. Pokud jde o Sevensona, předmluvu… Číst vice »

orinoko
Reply to  Janyr
6. 8. 2020 16:30

Jen tak na okraj… V tajných službách se nesmí lhát. No byste mě, pane Janýre rozesmál. A jak se dostal Bittman do USA? Snad ne křídlech Pravdy a lásky?

Janyr
Reply to  Stan
7. 8. 2020 18:11

Hmmm…
Neodpověděl jste mi. Nevysvětlil jste mi, jaká motivace by vedla generála NKVD a šéfa BSC rešeršovat Benešovy epizodky a vyfabulovat kolem nich složité příběhy, když mají dostatek jiného co povědět. I lháři mívají ke lhaní důvod.
Řekl bych, že k tématu přistupujete se subjektivním předsudkem, že sice Beneše rád nemáte, ale rozhodně se nemohl dopustit žádné špatnosti. Nejspíš bude i ta Nečasova mise jen fabulací, také k ní máme jediný zdroj.
Myslím, že v téhle fázi už k ničemu dalšímu nedospějeme.

Janyr
Reply to  Stan
8. 8. 2020 9:06

Když Heydrich vydal veřejné oznámení, že převzal kontrolu, šéfové tajné služby se už rozhodli zařídit smrt významného kolaboranta, Čecha s krycím jménem JUDAS. V oddělení M byly zfalšovány tři dopisy JUDASovi za pomoci informací získaných z Prosova profilu. Byly dopraveny osobně z Kanady do Chile, odkud byly posílány v pravidelných intervalech JUDASovi do Prahy. Chile, ve kterém dominovali němečtí ekonomičtí a političtí exulanti (agents), bylo logickým místem, kam by JUDASova milenka šla, a dopisy byly podepisovány jejím falešným jménem – „Anna.“ Ve skutečnosti byla pouhým produktem představivosti BSC. Dopisy JUDASovi byly podle připravených návrhů přepsány v New Yorku dívkou slovenského… Číst vice »

Irena
Reply to  Janyr
31. 7. 2020 6:18

„Máte nepochybně pravdu, že rostl především válečný průmysl, ale z jakých zdrojů čerpáte vy, že „nebylo co do huby ani na sebe“? Řada věcí včetně potravin a oblečení byla na příděl, ale o bídě jsem se nic nedozvěděl ani z literatury ani od pamětníků. Historici výslovně uvádějí, že na rozdíl od 1. války fungovalo zásobování (v Říši i v Protektorátu) prakticky až do konce 1944. Naopak ale mnozí svědkové uváděli, že v porovnání s okolním světem byl Protektorát ostrůvkem klidu a míru.“ Myslím, že vytrhávání z kontextu ve vašem případě není nutné. Vaše názory jsou zcela čitelné. Problém je, že… Číst vice »

Janyr
Reply to  Irena
31. 7. 2020 14:19

Ireno, ujasněme si, o čem je řeč. Mluvíme o válce s desítkami milionů mrtvých, s vybombardovanými a vypálenými městy, nekonečnými kolonami raněných, zajatců, uprchlíků všude kolem dokola Protektorátu. Ano, byl to týlový prostor, ostrůvek klidu, míru a nepřerušené válečné výroby. Ano, jak uvádí publikace, šest let války stálo 50000 mrtvých, „po kterých Češi truchlili“. Po dalších 25-30000, které jsme za tří měsíce vyvraždili my – dvacetinásobek Hyadrichiády, dvoje Lidice denně – netruchlíme. Ano, ČSR měla relativně největší ztráty obyvatelstva, větší než Polsko nebo Ukrajina. Ne za války. Až když skončila. Které počty obětí jste měla na mysli vy?

Irena
Reply to  Janyr
31. 7. 2020 15:37

Já měla na mysli oběti fašismu, jaké jste měl na mysli vy? Kdo seje vítr, sklidí bouři. Myslíte si, že vraždění lidí v koncentráku jako dobytek nebude mít odezvu? To je jedna věc a překrucování dějin a počtu obětí, které jsme prý vyvraždili my, druhá. Ale že to vykládám právě vám, to přece musíte dobře znát. Myslím, že za protektorátu i po něm by pro vás měli jen jedno označení.

Gatta
Gatta
Reply to  Janyr
31. 7. 2020 16:15

No, Wiki sice není 100% zdroj, ale pokud vím. tak tahle čísla zatím nikdo nezpochybňuje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ob%C4%9Bti_druh%C3%A9_sv%C4%9Btov%C3%A9_v%C3%A1lky

Martin (už bez taky m)
29. 7. 2020 9:09

Mezi našimi prezidenty byly nepochybně dost tragické osoby. Ovšem pokud bych chtěl nějakého vyzdvihnout, pak L. Svoboda a Eduard Beneš by k nim spolu s T. G. Masarykem nepochybně patřili. Bez ohledu na to kolik se ještě objeví kritiků. Pokud se týče napadání DEKRETŮ PREZIDENTA REPUBLIKY takovým způsobem mám podobný postup za něco velmi blízké VLASTIZRADĚ. A pokud se dále týká relativizace, bagatelizace a zlehčování takové zrůdné války jakou byla II. sv. válka, pak nemám co dodat, že takoví lidé si nezaslouží, aby s nimi byly vedeny rozsáhlé disputace. Buď pracují PRO JINOU VLAST, NEBO JINÉHO PÁNÍČKA, případně nemají rozum… Číst vice »