Zatiahnuté
11°
Bratislava
Jela
19.4.2024
Havária MIG-29: Za pád stíhačky nemohol pilot a jeho kompetencie, hlavnou príčinou bolo palivo
Zdielať na

Havária MIG-29: Za pád stíhačky nemohol pilot a jeho kompetencie, hlavnou príčinou bolo palivo

BRATISLAVA / Minister obrany Jaroslav Naď informoval o závere vyšetrovania havárie stíhačky MIG-29. Podľa jeho slov za nehodu nemohol technický stav a ani kompetencie pilota. Bola to súhra viacerých faktorov, ide presne o 13 čiastkových faktorov, ktoré vyšetrovacia komisia zistila.

Stíhačka MIG-29 havarovala koncom septembra 2019 pri Nitre. Jej pád ale podľa slov ministra obrany spôsobila súhra viacerých faktorov, medzi nimi aj zlé počasie, odchýlka vlhkomera či zlé rozhodnutie pokúsiť sa pristáť na Letisku Sliač. O záveroch vyšetrovania nehody informoval spolu s náčelníkom generálneho štábu ozbrojených síl Daniel Zmeko, veliteľom vzdušných síl Ľubomírom Svobodom a hlavným inšpektorom bezpečnosti letov Jánom Salajom. Minister obrany zároveň vylúčil, že by za nehodu mohol zlý technický stav stíhačiek MiG-29 či nedostatočná kompetencia pilota.

Vyšetrovacia komisia zistila presne 13 čiastkových faktorov, ktoré spôsobili nehodu. Bezprostrednou príčinou bolo rozsvietenie signálu o nedostatku paliva a rozhodnutie pilota o katapultáž nad neobývaným územím, ktoré minister označil za správne rozhodnutie. Za nedostatok paliva môže rozhodnutie pilotov snaha o pristátie na letisku Sliač v zlom počasí. "Oni skúšali ísť na to pristátie a potom stúpali, tam je spotreba extrémne vysoká," vysvetlil Svoboda.

Ďalšou príčinou havárie bola podľa výsledkov vyšetrovania pasívna činnosť meteorológa a nové zaradenia vlhkomera s odchýlkou, ktoré inštalovala špecializovaná firma. Na odchýlku firma upozorňovala v certifikáte. "O 200 či 300 metrov ďalej je vlhkomer Slovenského hydrometeorologického ústavu, ktorý ukazoval o päť percent vyššiu vlhkosť. Náš ukazoval 90 percent vlhkosti, ak by ukazoval 95, tak by tento let nebol vôbec pustený do vzduchu," poznamenal Salaj.

Minister ďalej oznámil, že ozbrojené sily prijali v súvislosti s haváriou 22 konkrétnych opatrení. Týkajú sa napríklad zaraďovania meteorologických prístrojov do služby, výcviku pilotov a zmeny smerníc a postupov. Vyšetrovanie viedla 11 členná komisia a ukončila ho 23. júna. Vyšetrovanie sa však podľa ministra nezaoberalo určovaním vinníka a bolo tiež oddelené od akéhokoľvek trestného stíhania.

Vyšetrovanie viedla 11 členná komisia a ukončila ho 23. júna. Vyšetrovanie sa však podľa ministra nezaoberalo určovaním vinníka a bolo tiež oddelené od akéhokoľvek trestného stíhania.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy