Test: Orbea OIZ H10 –  keď XC naberie nový význam

Možnosť testovať tento bicykel som si nenechal ujsť. Keď som sa dozvedel, že je to verzia so 120 mm zdvihom a teleskopickou sedlovkou, hneď som spozornel. Keďže primárne jazdím enduro a zjazd, tešil som sa na zaujímavú zmenu.

Orbea OIZ H10 môže byť vstupnou bránou do ťažšieho terénu a náročnejších trailov. V prípade karbónových OIZov majú tieto modely označenie TR. Aký je to teda bike a ako sa na ňom jazdí?

XC alebo trail bike?

Bicykel Orbea OIZ je vyrobený z hliníkového rámu Hydro High Polished, ktorý má dokonale vyhladené zvary tak, že človek z diaľky nespozná, že ide o hliníkový rám. Táto technológia zvarov nemá len estetickú funkciu, ale oproti klasickým zvarom je aj pevnejšia. OIZ využíva technológiu UFO, kde sa využíva pružnosť zadnej stavby. Toto riešenie je menej náročné na údržbu a funguje spoľahlivo. Rám má možnosť uchytenia 2 košíkov na fľašu, ako aj vnútorné vedenie bowdenov. To pridáva na čistote a elegancii rámu. Zadná stavba využíva boostovú os a je konštruovaná tak, aby ponúkla priestor aj pre širšie plášte. OIZ TR má oproti hliníkovému OIZ-u mierne pozmenenú geometriu, čo má za následok väčšiu kontrolu nad bicyklom pri jazde z kopca.


Samotný rám je vyrábaný v Španielsku, kde bola v roku 1 840 založená aj Orbea. Vidlica Fox 34 Float SC Performance s patrónou Grip má 34 mm vnútorné nohy a 120 mm zdvih, čo poskytuje jazdcovi dostatočnú oporu aj v rozbitejších úsekoch. O pruženie zadnej stavby sa stará tlmič Fox i-line DPS Performance Evol s rovnakým 120 mm zdvihom a možnosťou nastavenia odskoku. Tak je tomu aj pri vidlici. O uzamykanie tlmenia sa stará Squidlock, ktorý pozostáva z dvoch páčok – vrchná páčka otvára kompresiu (2 polohy) a spodná naopak vráti kompresiu naspäť – čiže uzamkne tlmenie.

Teleskopická sedlovka od značky Orbea, ktorá je v sériovej výbave tohto bicykla, určite poteší každého jazdca, ktorý si chce užiť jazdu dole kopcom. O správne radenie sa stará sada SRAM GX Eagle, ktorá má 12 rýchlostí a rozsah kazety 10-50 zubov. Kvalitné plášte Maxxis Forekaster 2.35" FB 120 TPI Dual Exo (predný) a Maxxis Ardent 2.2" FB Dual Exo TR (zadný) sú na pevných 29-palcových kolesách DT Swiss X-1900 Spline 25c TLR 15/110 mm CL dobrou voľbou. Brzdný účinok by mali zaisťovať brzdy Shimano MT501 BR500. Ostatné komponenty s výnimkou kľúk (SRAM Stylo 6K Eagle Dub Boost s 32-zubovým prevodníkom) a predstavca Race Face Ride zabezpečuje Orbea.


Dosť o komponentoch - ako sa na tomto bicykli jazdí?

O tom, že OIZ je bike s potenciálom na pretekanie, sa ani nemusíme baviť. Zvládne však aj náročnejšie zaobchádzanie, na ktoré ho 120 mm zdvih predurčuje? Pri prvej testovacej jazde ma prekvapilo (keďže som zvyknutý na enduro s vysokým zdvihom), ako ľahko a efektívne sa na bicykli šliape do kopca. Squidlock, s ktorým som úplne uzamkol tlmenie, urobil z tohto bicykla v podstate hardtail. Necítil som žiadne náznaky pruženia, čo zefektívňovalo každý jeden záber. Keď som došiel na nejaký technický výšľap s koreňmi a kameňmi, kde som potreboval čo najviac gripu na zadnom kolese, prepol som Squidlock do strednej pozície a tlmič s vidlicou mierne pracoval. Tak mi to prinieslo maximálny grip, no zároveň taký, aby sa zbytočne nezanáral. So squidlockom som nemal žiadné problémy počas celého testovania a perfektne som si naň zvykol. Za to dávam palec nahor.


Počas výšľapu som rozmýšľal, aké je na takomto bicykli jazdiť technickejšie pasáže a náročnejšie časti trailu. Musím povedať, že som mal trochu obavy z pevnosti zadnej stavby. OIZ ma však príjemne prekvapil. Ani na strmých úsekoch, dlhších gapoch a dropoch ma nezradil. Viem, že to nie je priorita tohto bicykla, ale snažil som sa bicykel otestovať na maximum.


Pruženie bicykla fungovalo bez problémov, tlmič a vidlica citlivo absorbovali malé nerovnosti, v prípade tvrdších dopadov tlmenie pekne prituhlo. Z čoho som mal naozaj radosť, bola masívna vidlica s 34 mm vnútornými nohami, na ktorú som sa vedel vždy spoľahnúť. Taktiež teleskopická sedlovka je výhodou, pretože jazdec má pri zjazde podstatne viac priestoru na manipulovanie s bicyklom.


Hlavnou nevýhodou OIZu sú brzdy, ktoré pri dlhých zjazdoch strácali brzdný účinok. Taktiež sú na bicykli použité kotúče vhodné iba na resin platničky, takže fanúšikovia iných typov platničiek budú musieť kotúče vymeniť.


Plusy:

  • 34 mm vnútorné nohy spolu so 120 mm zdvihom
  • Teleskopická sedlovka v základnej výbave
  • Agresívnejšia geometria

Mínusy:

  • Slabší brzdný účinok
  • Kotúče vhodné iba pre resin platničky

Záverečné slovo

Orbea týmto bicyklom trafila do čierneho. Pre jazdcov, ktorých XC bicykel so 100 mm zdvihom a pevnou sedlovkou začína limitovať a nechcú jazdiť veľké zdvihy trailového bicykla, môže byť tento model zlatou strednou cestou. Je výborne ovládateľný a hravo zvládne dlhé a strmé výšľapy. Takisto mu nie je cudzia ani agresívna jazda dole kopcom a náročnejšie traily s rôznymi technickými prvkami, ako sú skoky a dropy. Takže mnohým sa vďaka tomuto bicyklu otvoria nové možnosti - hlavne v prípade, ak chcú skutočne pustiť brzdy smerom nadol.


Cena predstaveného modelu sa pohybuje na úrovni 2 999 € a viac informácií nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
keyboard_arrow_up