Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

Záverečný víkend Musica non grata

10. júla 2020 redakcia Sezóna 2019/2020

Piati kritici zhodnotili slovenskú opernú sezónu 2019/2020

ilustračné foto
Veľkosť písma
A
A
A
Práve ukončenú divadelnú sezónu na Slovensku poznačila pandémia koronavírusu a nielen operné divadlá museli predčasne zavrieť svoje brány. Túto neúplnú sezónu zhodnotili piati slovenskí operní kritici – Edita Marenčinová, Michaela Mojžišová, Viera Polakovičová, Jozef Červenka a Pavel Unger.

V úvodnej rekapitulácii pripomenieme, že v sezóne 2019/2020 mali slovenské operné divadlá naplánovaných deväť premiér, z toho osem operných a jednu operetu. Do svojho uzavretia kvôli pandémii koronavírusu ich stihli uviesť päť.

Prečítajte si tiež:
Slovenské operné divadlá a hudobné inštitúcie sú kvôli koronavírusu dočasne zatvorené
Slovenské operné divadlá a hudobné inštitúcie fungujú v krízových režimoch
Viedeň, Mníchov, Berlín či New York sprístupňujú svoje operné produkcie a koncerty klasickej hudby cez internet
Glosa na nedeľu. Je máj, streamov čas, ale aj čas myslenia na budúcnosť

Opera Slovenského národného divadla vo svojej jubilejnej stej sezóne uviedla z trojice pôvodne plánovaných premiér iba Dvořákovu Rusalku (20. a 22. 2. 2020) v hudobnom naštudovaní Ondreja Olosa a v réžii Martina Kákoša, debutanta na opernom javisku. Recenziu novej inscenácie si prečítate v článku Terézie Ursínyovej Dvořákova Rusalka v SND. Operná rozprávka či psychodráma?.

Premiéra Verdiho Aidy, ktorá mala zaznieť 13. a 14. marca 2020, sa presunula na začiatok nasledujúcej sezóny a o osude Mozartovej Figarovej svadby, ktorú mala naša prvá operná scéna uviesť 13. a 15. júna 2020, ešte nie je rozhodnuté.

Slovenské národné divadlo, nová budova, zdroj foto: Archív SND

Ako strávila Opera SND predchádzajúce mesiace a čo pripravuje na nasledujúcu sezónu, v rozhovore pre Opera Slovakia priblížil riaditeľ Opery SND Rastislav Štúr TU…

Prečítajte si tiež:
Slovenské národné divadlo ukončilo aktuálnu sezónu a s divákmi komunikuje online
Slovenské národné divadlo oslavuje storočnicu
Opera Slovenského národného divadla predstavila jubilejnú 100. sezónu
Smetanova opera Hubička otvorila pred sto rokmi Slovenské národne divadlo
Galavečer k storočnici Slovenského národného divadla (umenie či politika)

Štátna opera v Banskej Bystrici v uplynulej sezóne, oslavujúcej 60 rokov svojho vzniku, uviedla dve z plánovaných troch premiér. V úvode sezóny naštudovali novú inscenáciu Evy od Josefa Bohuslava Foerstera, ktorej premiéra sa konala 19. októbra a 23. novembra 2019 pod taktovkou Jána Procházku a v réžii Dany Dinkovej. Recenziu Pavla Ungera si prečítate v článku Jubilujúci Bystričania obhájili životnosť Foersterovej Evy. Druhou premiérou bola opereta Slečna vdova od banskobystrického rodáka Jána Móryho (13. a 14. decembra 2019). Informovali sme o nej TU… Pucciniho Turandot, ktorá mala zaznieť 29. a 30. mája 2020, presunuli na nasledujúcu sezónu.

Štátna opera v Banskej Bystrici

O tom, ako ovplyvnila pandémia koronavírusu chod banskobystrickej Štátnej opery sme sa rozprávali s jej riaditeľom Rudolfom Hromadom. V rozhovore, ktorý si prečítate TU…, priblížil aktuálnu situáciu v divadle a predstavil súčasné aktivity, zmeny hracieho plánu či pripravované nové tituly nasledujúcej sezóny.

Prečítajte si tiež:
Štátna opera v Banskej Bystrici pripravuje sezónu 2019/2020 v znamení osláv
60 rokov operného umenia v Banskej Bystrici
Štátna opera v Banskej Bystrici znovu privíta divákov. V júni uvedie 5 predstavení

Operný súbor Štátneho divadla Košice stihol uviesť premiéru novej inscenácie Verdiho La traviaty (4. a 5. októbra 2019) v hudobnom naštudovaní Viniciusa Kattaha, šéfdirigenta ŠDKE, a pod jej inscenačné spracovanie sa podpísal Alexander Medem. Predstavenie zhodnotila Michaela Mojžišová v článku Košická „iná“ Traviata. Po nej (21. februára 2020) nasledovala premiéra Beethovenovho Fidelia pod taktovkou Viniciusa Kattaha a v réžii Bruna Bergera. Recenziu novej inscenácie priniesol Pavel Unger v článku Košického Fidelia vystupňovala aktuálna politická pointa. Premiéra Werthera od Jula Masseneta je z pôvodne plánovaného termínu 22. mája 2020 presunutá na nasledujúcu divadelnú sezónu.

Štátne divadlo Košice, zdroj: cultury.sk

O tom, ako pracoval operný súbor košického Štátneho divadla počas uplynulých mesiacov, a ako vyzerajú vízie na budúcu sezónu, odpovedal v rozhovore, ktorý si prečítate TU…, riaditeľ opery košického divadla Karol Kevický.

Agentúra Kapos v uplynulej sezóne priniesla adventný koncert Slávky Zámečníkovej, ktorý zhodnotil Pavel Unger v článku Adventný koncert ozdobila Slávka Zámečníková. Riaditeľ agentúry Ján Korecký v rozhovore uviedol, že ostatné plánované koncerty zaznejú v náhradných termínoch. Rozhovor si prečítate TU…

Zhodnotenie sezóny opernými kritikmi

Na anketové otázky: Ako hodnotíte uplynulú opernú sezónu na Slovensku? a Ako na nepredvídané okolnosti zareagovali vedenia slovenských operných divadiel? odpovedali piati slovenskí operní kritici.

Edita Marenčinová
muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka

Uvedomujem si, že vyjadrovať sa k nedokončenému dramaturgickému plánu inštitúcie, ktorá cezeň prezentuje ciele, ku ktorým kormidluje svoju umeleckú loď, má isté úskalia. Opera Štátneho divadla v Košiciach, ku ktorej sa v tejto ankete vyjadrujem, sa tak, ako všetky divadelné scény vo svete, tento raz musela uspokojiť s oklieštenou umeleckou ambíciou. Z dvoch premiérových uvedení nových inscenácií opier La traviata Fidelio oceňujem najmä Beethovenovho Fidelia, tak z hľadiska spomienky na Beethovenov rok, keď si celý svet pripomína 250. výročie skladateľovho narodenia, a tiež preto, že realizátori odovzdali umelecky kvalitnú inscenáciu. (1. premiéra 21. 2. 2020, 2. premiéra 22. 2. 2020).

Realizátori Bruno Berger-Gorski (režisér), Carmen Castagnon (scéna a kostýmy), Vinicius Kattah (dirigent) a Lukáš Kozubík (zbormajster) odovzdali košickému obecenstvu myšlienkovo čitateľnú inscenáciu opery, pilierom ktorej sú nadčasovo platné ideály. Inscenácia nebola ani historizujúca, ale ani „modernizujúca“, (ako to veľmi lacno prezentovala nová inscenácia Verdiho opery La traviata), jednoducho inscenátori umožnili umelecko-estetický priechod hodnotovej, stále platnej myšlienkovej podstate opery. Celý, neochvejne pevný pilier opery a jej ducha dotvorili do konečnej, kvalitnej hudobnodramatickej podoby sólisti, zbor a orchester košickej opery.

Michaela Mojžišová
operná historička, kritička, vedecká pracovníčka Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, členka výboru Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Hoci Covid-19 devastačne zasiahol do jubilejnej sezóny (100 rokov SND, 60 rokov ŠOBB), jej priebeh od septembra do marca aj správanie divadiel počas „lockdownu“ či tesne po ňom veľa napovedajú o aktuálnej kondícii našej opernej scény.

Ako umelecky najambicióznejšia vyšla opera košického Štátneho divadla. Novému uvedeniu Verdiho La traviaty dalo opodstatnenie neortodoxné hudobné naštudovanie (šéfdirigent Vinicius Kattah), Fideliovi uvedenému v roku Beethovenových 250. narodenín zase reflexia aktuálnych inscenačných trendov (politické divadlo). Košičania si zaslúžia pochvalu aj za to, že počas koronakrízy ako jediné slovenské operné divadlo ponúkli divákom online streamy starších inscenácií či koncertov.

Aj Štátna opera v Banskej Bystrici oslávila okrúhle narodeniny zmysluplne: divácky atraktívnou inscenáciou Foerstrovej Evy – diela, ktorým pred šesťdesiatimi rokmi začal súbor svoju činnosť. V júni zase najpromptnejšie zareagovala na uvoľnenie protiepidemických opatrení a do konca sezóny stihla odohrať päť repríz divácky obľúbených titulov, ktorých obsadenie nevyžadovalo externých sólistov.

Najsmutnejšie dopadla sezóna pre Operu Slovenského národného divadla. Z konvenčnej dramaturgie (Rusalka, Aida, Figarova svadba), svedčiacej o prudkom útlme umeleckých ambícií divadla, stihla odpremiérovať len prvý titul. Veľké výročie si divadlo pripomenulo sporne hodnoteným galavečerom všetkých troch súborov – a potom upadlo do kómy, z ktorej sa ešte neprebralo. Dnes na mŕtvej webovej stránke nefiguruje pre sezónu 2020/2021 žiadne operné, baletné ani činoherné predstavenie (sic!).

Bude napínavé sledovať, čo prinesú nasledujúce týždne a mesiace. Po tom, čo bývalá ministerka kultúry Ľubica Laššáková z nepomenovaných a nepochopiteľných dôvodov nepredĺžila mandát košickému riaditeľovi Petrovi Himičovi, a po krátkom období povereného Igora Dohoviča sa 1. júna po víťaznom konkurze postavil na čelo Štátneho divadla choreograf Ondrej Šoth, s ktorým sa spájajú úspechy tamojšieho baletného súboru, ale aj kontroverzné pôsobenie na čele SND (2010 – 2011), ukončené jeho odvolaním. Inštitúciu preberá vo výbornom stave a umelecky stabilizovanú – verme, že rovnaké slová jej budú patriť aj na konci nastávajúcej sezóny.

Momentálne najdramatickejšia je situácia v SND, kde ministerka kultúry Natália Milanová predĺžila poverenie generálnemu riaditeľovi Petrovi Kováčovi iba do konca júla, no výberové konanie na novú hlavu prvej scény ešte nevypísala. Ak komusi niet čo závidieť, tak je to určite nový riaditeľ SND…

Viera Polakovičová
muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Storočnica Slovenského národného divadla mala rezonovať roky pred jej uskutočnením – odvolávacie kolotoče nemali znemožniť riadnu prípravu, ani odchod dirigenta Ondreja Lenárda. Nový šéf Opery SND Rastislav Štúr nestihol načrtnúť zásadnú koncepciu a potom ho zaskočila (vyslobodila?) koronakríza. Rusalka, Aida a Figarova svadba nenaplnili očakávania od dramaturgie v roku Storočnice. Kvôli pandémii sa realizovala len Rusalka. Išlo o desiate naštudovanie ikonickej českej opery, ktorá znela v novom SND hneď v prvom roku jeho fungovania a odvtedy už vyše 100 razy. Koláž činohry, opery a baletu v deň Storočnice som prijala rozpačito ako zvláštnu zábavu.

Všimli sme si, ako Viedeň oslávila svojich 150 rokov? A ako manažuje svoj dom? Šéf Dominique Meyer nielenže zanechal plnú kasu, ale aj napriek korone udržoval kontakt s publikom prostredníctvom bezplatných skvelých záznamov vlastných produkcií. Čo robila naša prvá operná scéna? To naozaj nemáme použiteľné nahrávky? Prečo? Sme v 21. st., svetové scény disponujú záznamami už dobrých 15 rokov. Vedia ich vytiahnuť, ba v normálnych časoch na streamoch zarábajú. Čo robil súbor opery počas pandémie – oddychoval? A bral normálny plat?

K repertoárovým titulom, ktoré ma v uplynulej sezóne zaujali:

Krútňava – oprášená Jakubiskova inscenácia potešila. Ale 70. výročie tejto dôležitej opery ostalo takmer bez ohlasu (vo Viedni ohlas malo, dokonca i konferenciu o národnej opere V4!).

Rozprávka o šťastnom konci – na javisku sa udržal Zagarov detský titul a vrátila sa Veľká doktorská rozprávka. Sme vo veľkom očakávaní Čekovskej Impresária (svetová premiéra by mala byť v Bregenzi 20. 8. 2020), potom ju uvedie aj SND.

Evidujem snahu zatraktívniť repertoárové tituly o vzácnych hostí, o. i. Dalibora Jenisa, Pavla Bršlíka a Štefana Kocána.

Jozef Červenka
hudobný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Dve menšie slovenské operné divadlá zvládli situáciu so cťou – stihli uviesť po dve nové inscenácie (z plánovaných troch): Štátna opera v Banskej Bystrici k svojmu 60. jubileu predstavila kvalitnú inscenáciu Evy Josefa Bohuslava Foerstera a zabudnutú raritnú operetu Jána Móryho Slečna vdova. Opera Štátneho divadla v Košiciach uviedla divácku La traviatu Giuseppe Verdiho a ako jediná reflektovala 250. výročie narodenia Ludwiga van Beethovena novým Fideliom v inteligentnej produkcii. Veľkosťou i rozpočtom najväčšia Opera Slovenského národného divadla v Bratislave stihla uviesť vo svojej jubilejnej 100. sezóne, iba Rusalku Antonína Dvořáka v režijnej koncepcii, ktorá v 21. storočí neobstojí.

Opäť podobná situácia: dve menšie scény aspoň zareagovali. Košice vlastným internetovým video kanálom, vrátane streamov predstavení či koncertov. Banská Bystrica intenzívnou komunikáciou s divákmi cez sociálne siete aj na svojej webstránke. Zároveň bola prvá, ktorá začala už počas uvoľňovaní opatrení hrať. Bratislava zareagovala nekoncepčne, bez systematického zámeru na rôznych platformách publikovanými videami a statusmi na sociálnych sieťach – s porovnateľnými zahraničnými opernými scénami to bolo nedostatočné. A zároveň treba s ľútosťou dodať, že v rámci marazmu, ktorý v opernom súbore SND vládne, asi nikto nič iné neočakával.

Pavel Unger
operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Storočnicu Opery Slovenského národného divadla nepoložil na lopatky len Covid-19. Hoci pandémia, inkasujúca životy a slobodu, otriasla ľudstvom ako pohroma. V jej tieni ubrala na sile facka jubileu, ktorú uštedril sezóne ľahkovážny prístup vedenia. Prvých šesť mesiacov bolo v jeho réžii. Zárodok skazy vznikol už skôr. Vo fatálnom zlyhaní bývalej ministerky kultúry, keď v januári 2019 vymenovala Vladimíra Antalu (ekonóma, za ktorého SND údajne finančne kolabovalo) za generálneho riaditeľa. Dnes už zabudnutý, necelý rok šéfujúci pán, sa s uvoľneným postom operného riaditeľa netrápil. Bez požiadavky vízie divadla 21. storočia (prišla jediná, „robiť pekné inscenácie“) akceptoval Rastislava Štúra. Na prahu veľkého jubilea otvoril nové dejstvo beznádeje.

Jediná premiéra stej sezóny (Dvořákova Rusalka), inscenačnou poetikou navigujúca divadlo o desaťročia späť, plus zväčša nekoncepčné koncerty, ukázali nedocenenú vážnosť výročia. Štúrom, Antalom či dočasne zastupujúcim generálnym riaditeľom Petrom Kováčom. V programe slávnostného večera sa tri súbory vzájomne skrývali poza svoje chrbty. Jednoducho, na 1. marec 2020 mala bezvýhradný nárok opera. Nemusela to byť ani nová Hubička, ktorou pred 100 rokmi slávnostne otvárali Slovenské národné divadlo, ani opozeraný tvar Svätopluka. Pokojne aj koncert s dramaturgiou, hovoriacou o dejinných medzníkoch, o dielach či inscenáciách raritných, neopakovateľných, o autoroch svetových i slovenských.

Karanténne mesiace zrejme ostali bez domácich úloh. Inak by kapacitne obmedzený reštart neriešila miešaná piesňová zmes, ani ozvučená šou hitov pred divadlom. Posledná šanca pripomenúť si storočnicu vyšla nazmar. Hypoteticky jedna ostáva. Vynahradiť zmeškané akýmsi dodatočným festivalom k jubileu. V predsunutom termíne, ako plánujú mnohé divadlá. Nič ale nebude. Manažovanie stej sezóny dopadlo na nedostatočnú. Reparát by plodil iba ďalšie škody. Na ťahu je ministerka kultúry Natália Milanová. Veľa času prepásla, no nádej na nezávislé výberové konanie môže zachrániť aspoň druhý krok do novej storočnice SND.

Redakcia OS

Zdieľať:

O autorovi

redakcia
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.


F. Nuyts: Cambio madre
Muziektheater Transparant
Flanders Festival Ghent
záznam predstavenia zo septembra 2023
obsah, osoby, obsadenie a viac info TU...