Autosuv.sk

Ostatné

Mercedes triedy S dostane 3D displej a množstvo nových technológií

Displej vodiča na želanie umožňuje priestorové vnímanie scény so skutočným efektom hĺbky, a to bez potreby špeciálnych 3D okuliarov.
Mercedes triedy S dostane 3D displej a množstvo nových technológií

"Žiadna inovácia v posledných rokoch ešte neuľahčila obsluhu vozidla Mercedes-Benz tak radikálne ako MBUX (Mercedes-Benz User Experience)," hrdo informuje Mercedes v úvode svojej tlačovej správy. S novou Triedou S prichádza druhá generácia tohto systému, ktorý sa dokáže učiť, a ktorý bol predstavený v roku 2018. Interiér bude ešte digitálnejší a inteligentnejší, pretože hardvér a softvér urobili obrovský posun vpred. Ovládať funkcie vozidla a komfortné funkcie možno až na piatich veľkých obrazovkách, ktoré sčasti disponujú technológiou OLED. Výrazne sa rozšírili aj možnosti personalizácie a intuitívneho ovládania. Platí to pre oblasť zadných sedadiel, ale aj pre vodiča: nový 3D displej vodiča tak napríklad umožňuje priestorové vnímanie scény stlačením jedného tlačidla. Mercedes sľubuje skutočný efekt hĺbky bez potreby špeciálnych 3D okuliarov.

Foto: Mercedes

Hlasový asistent "Hey Mercedes" bol pôvodne predstavený v triede A. Mercedes tak získal čas na jeho vylepšenie, čo sa v praxi ukázalo ako správne riešenie. Doteraz totiž z nášho pohľadu nebol dostatočne dobrý pre vlajkovú loď. Po novom má byť schopnejší vo vedení dialógu a určité úkony možno vyvolať aj bez aktivačného zvolania Hey Mercedes. Medzi tieto úkony patrí napríklad prijatie hovoru alebo zobrazenie navigačnej mapy. Hey Mercedes teraz tiež vysvetľuje, kde sa nachádza lekárnička, alebo ako si prepojiť chytrý telefón cez Bluetooth.

Okrem klasického zadania kódu PIN zabezpečuje vysoký stupeň bezpečnosti aj nový postup autentifikácie. Kombinujú sa pri ňom odtlačky prstov, rozpoznávanie tváre a reči. Umožňuje vyvolanie individuálnych nastavení a zabezpečenie digitálnych platobných operácií z vozidla.

Foto: Mercedes

Jedinečnosťou systému MBUX je však predovšetkým jeho prepojenie s najrozličnejšími systémami a údajmi zo snímačov vozidla. Funkcia výstrahy pri vystupovaní v Triede S tak pomocou kamier dokáže rozpoznať, že niekto chce opustiť vozidlo. Ak sa v mŕtvom uhle približuje iný účastník cestnej premávky, aktívne náladové osvetlenie bude plniť funkciu výstrahy pri vystupovaní a bude blikať načerveno. Interiérový asistent MBUX skontroluje, či je detská sedačka na mieste spolujazdca pripútaná. Pod dohľadom je aj pozornosť vodiča. V prípade príznakov mikrospánku vodiča upozorní systém ATTENTION ASSIST.

Projekčný displej s rozšírenou realitou (AR-HUD)

Na želanie sú k dispozícii dva rôzne projekčné displeje (HUD), pričom jeden z nich predstavuje inovatívny variant s mimoriadne veľkým obrazom. Uhol otvorenia obrazovky je 10° horizontálne a 5° zvislo, obraz je vo virtuálnej vzdialenosti 10 metrov. Plocha zobrazenia zodpovedá monitoru s uhlopriečkou 77 palcov. Na projekčnom displeji s rozšírenou realitou sa zobrazuje množstvo obsahov z rozšírenej reality pre asistenčné jazdné systémy, ako aj pre navigačné informácie. Tieto obsahy splynú s okolím, vďaka čomu prispievajú k ďalšiemu zníženiu rozptýlenia. 

3D displej vodiča

Dojem z priestorovej hĺbky vzniká vtedy, keď môžu oči pozorovateľa vnímať jednotlivé zobrazované skutočnosti z rôznych pohľadov v závislosti od perspektívy. V prípade nového stereoskopického displeja sa tento efekt dosahuje šikovnou kombináciou konvenčného LCD displeja so špeciálnou štruktúrou pixelov a regulovateľných LCD pásov mriežky (aperture grille). Niekoľko milimetrov od LCD displeja sa nachádza takzvaná bariérová mriežka. Tá sa prispôsobí polohe hlavy pozorovateľa natoľko, že jeho ľavé a pravé oko vidia rôzne pixely LCD displeja. Vďaka tomu vzniká želaný efekt priestorovej hĺbky. V displeji je integrovaný systém stereokamery. Ten zabezpečuje prevzatie presného určenia polohy očí pozorovateľa. 

Foto: Mercedes

Interiérový asistent MBUX

Pomocou kamier v stropnej ovládacej jednotke a algoritmov, ktoré sú schopné učiť sa, rozpozná interiérový asistent MBUX želania a úmysly cestujúcich a dokáže dedukovať ich myšlienkové pochody. Dokáže si interpretovať pohyby hlavou, rukou či reč tela, na ktoré následne reaguje príslušnými funkciami vozidla. Ak sa vodič pozrie cez plece dozadu smerom na zadné sklo, interiérový asistent automaticky odtiahne slnečnú roletu. Ak vodič niečo po tme hľadá na sedadle spolujazdca, asistent automaticky zapne svetlo. Stačí sa pozrieť na jedno z vonkajších zrkadiel a dané zrkadlo môžete nastavovať priamo bez potreby výberu príslušného zrkadla. Asistent rozpozná aj prirodzené pohyby rukou a vodič, či spolujazdec môžu bezdotykovo zavrieť posuvnú strechu. Pomocou pózy na vyvolanie obľúbenej položky (ruka, ktorej ukazovák a stredný prst tvoria písmeno V) možno vyvolať preferované funkcie. Vodič a cestujúci si so systémom môžu prepojiť osobné obľúbené funkcie. 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní