Ľudia sa v obave o šírenie nákazy naďalej vyhýbajú nakupovaniu, hotelom či cestovaniu lietadlom. Viac využívajú alternatívne formy ubytovania ako Airbnb, jazdia radšej vlastným autom, e-shopy z pohodlia gauča sú podľa nich bezpečnejšie. Aj keď by už vzhľadom na uvoľnenie opatrení mohli nakupovať vonku. Po opätovnom otvorení obchodov a nákupných centier sa vzorce v spotrebiteľskom správaní každopádne zmenili.

Denník The Wall Street Journal publikoval zistenia, podľa ktorých sú spotrebiteľské výdavky hlavným motorom oživenia každej ekonomiky; tak napríklad pre USA platí, že zvyčajne zvyšujú dve tretiny produkcie.

Obavy z pandémie trvajú

Ekonómovia tvrdia, že napriek opätovnému otvoreniu obchodov za podmienok dodržania bezpečnostných opatrení a snahám o podporu spotreby zo strany štátu, zvyky spotrebiteľov sprevádza pokračujúce sociálne dištancovanie. Je to z dôvodu obáv, že pandémia sa čoskoro neskončí. Nákupy v obchodoch v Amerike zaznamenali 8-percentný pokles v porovnaní s obdobím pred pandémiou, predajcovia automobilov úbytok návštevníkov až 10 percent.

„Infekcia ovplyvňuje celkovú podnikateľskú aktivitu oveľa viac ako v prípade dôsledkov akejkoľvek konkrétnej politiky,“ uviedol ekonóm Chad Syverson z Chicagskej univerzity, ktorého nedávna štúdia zistila, že približne 90 percent poklesu hospodárskej činnosti bolo spôsobených dobrovoľným vyhýbaním sa obchodným centrám.

Radšej sedia doma

Výlety lietadlom sú opäť možné, hotely pootvárali, no spotrebitelia v júni utratili radšej na rezerváciách Airbnb a HomeAway – celkovo o šesť percent viac ako predtým, ako sa pandémia rozvinula. Naďalej sa vyhýbajú oblastiam s vysokou hustotou ľudí, ako sú letiská a hotely.

Podľa výskumnej organizácie Earnest Research sa výdavky na ubytovanie mimo domova zvýšili až v poslednom júnovom týždni, a to o 40 percent. „Aj keď sa ľudia púšťajú von, stále žijeme viac v domácom prostredí,“ povedal Marshal Cohen, hlavný analytik spoločnosti NPD Group, zaoberajúcej sa informáciami o trhu a poradenstvom.

Do barov sa ľudia neradi vracajú

Rovnaká situácia je v prípade znovu otvorených barov a reštaurácií počas mája a júna. Veľa ľudí nereagovalo zvýšenými osobnými návštevami a stále prevládajú nákupy v obchodoch s vínom a alkoholom, čo potvrdzuje, že spotrebitelia naďalej pijú doma.

Podľa prieskumu spoločnosti Drizly zhruba 44 percent respondentov uviedlo, že nemá v úmysle vrátiť sa čoskoro do barov. Alebo by tak urobili len v prípade, že bude k dispozícii vakcína proti koronavírusu. Približne 16 percent opýtaných by sa nebálo tráviť večery v podnikoch.

„Nie všetci spotrebitelia sú pripravení žiť tak ako predtým,“ uviedla Liz Paquette, vedúca spotrebiteľského výskumu spoločnosti Drizly. Poznamenala, že až 70 percent respondentov uviedlo, že plánuje piť v baroch a reštauráciách menej často ako pred pandémiou. Tento impulz sa však líšil v závislosti od miesta, kde sa prieskum konal.

Na Slovensku podobne

Koronakríza zmenila aj nákupné správanie Slovákov. Nákupy sa presunuli skôr do online priestoru.

„V marci a apríli sme zaznamenali rekordné nárasty online nákupov, či už potravín, drogérie alebo výbavy do domácnosti. Len pri nákupe potravín cez internet sme zaznamenali 123- percentný nárast v uplynulých dvoch mesiacoch. Zaujímavosťou pri online nákupoch je, že doteraz sa Slováci doslova vyhýbali kúpe potravín cez internet. Až súčasná situácia ich prinútila k tomuto kroku,“ uviedla Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Dve tretiny Slovákov si podľa prieskumu spoločnosti Kantar nevedelo predstaviť, že by si jedlo objednávali online. Práve korona zbúrala tieto predsudky. Analytici preto očakávajú, že v tomto trende budeme pokračovať aj po jej doznení.

Prieskum tiež ukázal, že až 80 percent Slovákov chce s nadobudnutými nákupnými návykmi počas korony pokračovať aj naďalej. Tretina opýtaných uviedla lepšiu spotrebiteľskú skúsenosť s online nákupom v porovnaní s nákupom daného tovaru v kamennom obchode.