Koronakríza zanechala prei masové krátenie reklamných rozpočtov hlboké stopy vo všetkých médiách.

Aktuálna predikcia mediálnej agentúry Wavemaker Slovakia, ktorá patrí do skupiny GroupM, naznačuje, aké veľké straty jednotlivé mediatypy môžu očakávať do konca tohto roka. Obzvlášť ťažko zasiahla kríza pritnové tituly, rádiá a outdoor.

Pokles zaznamenali aj televízie a online, a to aj napriek zvýšenej sledovanosti a návštevnosti.

Nové odhady

Prognózy vývoja reklamného trhu sa občas revidovali počas roka aj za normálnych okolností. Tento rok sa to však stalo niekoľkokrát a zmeny sú výrazné.

„Pôvodné očakávania zo začiatku roka boli na úrovni rastu televízií o 2,2 percenta, digitálnej reklamy až o 4,9 percenta, rádií o tri percentá, outdooru približne na rovnakej úrovni ako vlani a printy mínus päť percent. Nové odhady predpokladajú už s poklesom pri televíziách o 12 percent a online o deväť percent. Printy, rádiá a vonkajšia reklama čaká prepad o štvrtinu a viac,“ vysvetľuje client service director agentúry Wavemaker Slovakia Michal Vážny.

Či bude situácia lepšia v tradične silnej sezóne na jeseň a v zime zatiaľ nie je jasné. Táto téma je podľa M. Vážneho naďalej otvorená a závisí od spôsobu vysporiadania sa z koronavírusom, a to nielen doma, ale aj o svete.

Ako M. Vážny dodáva, „aktuálne očakávame v období september až december mierny pokles investícií v rozmedzi nula až desať percent. Vypredanosť televízií bude závisieť od kombinácie dopytu a kvality programovej štruktúry schopnej prilákať divákov k slovenským komerčným kanálom“.

E4G5YK
Neprehliadnite

Aký bude reklamný trh v roku 2020? Inzerenti si priplatia, publikum sa zmenšuje

Čakajú na novinky

Na jeseň sa komerčné televízie pripravili a prichádzajú s viacerými novinkami.

„Čo sa týka jesennej programovej štruktúry, v tejto chvíli môžeme potvrdiť nasadenie premiérových sérií seriálových hitov Oteckovia, Sestričky a Horná Dolná. Ponúkneme tiež v poradí už 12. sériu dlhoročne úspešnej reality šou Farma či nové časti obľúbenej reality šou o chudnutí Extrémne premeny Slovensko,“ uviedol pre Medialne.sk PR manažér televízie Markíza Lukáš Kočišek.

Podľa vedúcej PR a hovorkyne Joj Group Lucie Kulihovej sa na jeseň diváci môžu tešiť na šou Zlatá maska, druhú sériu seriálu Nový život, seriál Prázdniny, ale aj premiérové Inkognito či rodinnú reláciu V siedmom nebi.

Televízia Joj mala v pláne začať vysielať zábavnú šou Zlatá maska už v marci, ale vzhľadom na vtedajšiu situáciu sa ho rozhodla stiahnuť z plánovaného vysielania a presunula ju na jeseň.

V reklamných breakoch odvysielaných v apríli sa znížil priemerný počet značiek v porovnaní s minulým rokom o 22 percent, v máji až o 36.

Predikcia vývoja dennej sledovanosti TV 2. polrok 2020
Zdroj: Starmedia Data Science
Predikcia vývoja dennej sledovanosti TV 2. polrok 2020

„Preto si komerčné televízie nechali veľa plánovaných programov na jesenné obdobie, keď ich budú vedieť speňažiť v reklamnom priestore. Kratšie reklamné breaky vtedy dorovnávali zväčša dlhšími upútavkami na vlastné programy,“ vysvetľuje digital coordinator agentúry Starmedia Martina Mazúchová.

Podľa ich odhadov v poslednom kvartáli stúpne sledovanosť televízií len o 0,3 až 0,7 percenta. Pri predikcii pracovali podľa M. Mazúchovej s výsledkami sledovanosti v minulých rokoch a s trendom vývoja mediálnej konzumácie Slovákov. Ak sa však objaví ďalšia vlna pandémie, nárast sledovanosti bude podľa M. Mazúchovej väčší než na jar.