Post Mortem

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Mort resizeMaďari asi filmových divákov neprestanú prekvapovať. Okrem artových festivalových triumfov dôkladne a úspešne rozvíjajú aj žánrovú paletu, videli sme skvelé komédie, naposledy film Lajko-cigán vo vesmíre (2018) Balásza Lengyela, kostýmovú historickú drámu Kincsem (2017) Gábora Herendiho, alebo detektívku Zaškretná (2016) Arpáda Sopsitsa. Súdiac podľa titulu Post Mortem sa im darí aj v hororovom registri. Najbližšie asi má k filmu Mäsiar, kurva a jednooký muž (2017) Jánosa Szása. Všetky sme mali možnosť vidieť na Art Film Feste v Košiciach, v sekcii Susedia OnLine, každoročnej prehliadke „susedských“ kinematografií.

Sme na bojisku prvej svetovej vojny, armáda útočí a Tomasa (Viktor Klem) zraní tlaková vlna po výbuchu strely. Skončí v masovom hrobe a zdá sa, že je na Mort2 resizenajlepšej ceste do záhrobia. Späť ho však privolá hlas dievčatka. Jeho precitnutie si všimne starý fotograf, stojaci vedľa hrobovej jamy. Pomôže mu a ďalej sledujeme jeho osudy o niekoľko rokov neskôr. Dvojica sa živí fotografovaním mŕtvych. V 19. storočí to bol podľa všetkého vcelku zabehaný biznis, mŕtvych kozmeticky upravili a nainštalovali so živými, obvykle s rodinou, a odfotili. Fotografia bola novým fenoménom a pri vysokej úmrtnosti detí ponúkala jedinú možnosť ako si zachovať podobu stratenej dcéry, alebo syna. Nebolo to lacné, a tak si to mohli dovoliť len lepšie situované rodiny. Na fotografovanie používali celú sústavu statívov s úchytkami a podpierkami.

Ústredná dvojica príbehu ako jarmočnú atrakciu využíva aj svoje spomienky z oného sveta. Do fotografického šiatra na nejakom jarmoku pribehne dievčatko, zvedavo sa vypytuje a zmieni sa Tomasovi o tom, že v ich dedine je plno duchov mŕtvych. Ten síce nereaguje, ale po chvíli si uvedomí, že dievčatko je presne tá osoba, ktorá ho prebudila a zjavila sa mu na ceste k smrti. Rozhodne sa, že Mort7 resizesa s ňou do tej dediny vyberie.

Príbeh síce decentne, ale veľmi jasne vychádza z rozprávkového pôdorysu, keď sa odhodlaný hrdina smelo pustí do boja s čertami alebo inými potvorami a nebojí sa vstúpiť do „jamy levovej“ a zbaviť jej obyvateľov kliatby. Tento naratívny mechanizmus zdieľa do značnej miery aj western. Čo je na tejto konštrukcii zaujímavé je prítomnosť historického pozadia, súvisiaceho nielen s prvou svetovou vojnou, ale aj smrteľnou nákazou tvz. španielskou chrípkou, pri ktorej zomreli milióny ľudí po celom svete. Ďalej to je prítomnosť fotografických kompetencií Tomasa. Vyzná sa nielen v technike, ale je zároveň prototypom moderne, racionálne mysliaceho človeka, bez zbytočnej transcedentálnej exaltovanosti a viery v pasívny ľudský údel tvárou v tvár nadprirodzeným silám. Horor sa hlavne zásluhou tejto postavy obohacuje o niektoré „inožánrové“ prvky. Z fotografa mŕtvych sa stáva detektív, chce jednoducho zistiť, čo sú to za zvuky, ktoré ho budia uprostred noci a aké sily dokážu nadľudskými schopnosťami zasahovať proti všetkým, čo sa im postavili do cesty. Deje sa Mort3 resizetak so zvyšujúcou frekvenciou. Duchov si prvý krát všimne Tomas na vyvolaných fotografiách. V pozadí sú tiene a majú formu reálnych postáv. Dá si od dedinčanov vyrozprávať jednotlivé prípady úmrtí a ich súvislosti. Zistí, že duše mŕtvych z nejakých dôvodov nemohli odísť do záhrobia, a preto sa pohybujú medzi živými. Fotografie ich prítomnosť odhalili a preto agresivita strašidiel vzrástla. Mŕtvoly, ležiace v márnici (ten priestor nie je celkom jasne určený, lebo vyzerá ako stodola) sa podieľajú na útokoch voči dedinčanom, dokonca niektorých i usmrtia. Tomas bystro pochopí, že je potrebná „organizácia“ ich odchodu. Keď umiera istá starena, káže zhromaždiť mŕtvoly okolo nej. Má ich odviesť zo sveta živých. Úvaha je to síce správna, ale nepočíta so zlomyseľnosťou a zlobou nebožtíkov. Všetko sa odrazu zvrtne a nasleduje dramatické finále.

Obdivuhodná je vizuálna poetika filmu, jeho atmosféra i výtvarná koncepcia. Je to iste vďaka kameramanovi Andrásovi Nagyovi, spolupracovníkovi Kornela Mundrucoa na filme Štastné dni (2002) Mort5 resizealebo Szabolcsa Hajdu na filme Biele dlane (2006), teda tých, ktorí sa úspešne mihli významnými festivalovými destináciami.

Čo je osobitným bonusom filmu je fakt, že Maďari, podobne ako Poliaci dokážu veľmi kvalitne a originálne využívať vlastné kultúrne reálie, historické i umelecké a nápadito čerpať i z vlastnej ľudovej kultúry. Režisér Péter Bergendy predstavuje maďarskú dedinu, kdesi pánubohu za chrbtom bez zbytočnej akcentácie jej zaostalosti a podobných nepodstatností. Naopak, jej chudoba je krásna a poetická. Vytvára veľmi účinný kontrast k hororu maďarských zombie, vychádzajúcich ani nie z hrobov, lebo z neznámych a nevysvetlených dôvodov tú kopu mŕtvol v stodole sa nikto ani nesnažil pochovať. Dojímavo sa s nimi fotili, ale potom putovali späť. Chápem, že z operačných dôvodov bola ich koncentrácia práve takýmto spôsobom nutná, ale človeku to pridá prácu, musí sa neustále vracať v snahe zistiť, či nič neprehliadol. Tak toto by bola jediná výhrada voči skvelému hororu, inak maďarskému kandidátovi na Oscara.

Mort10 resizePost Mortem, Maďarsko, 2020
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Pétera Bergendy
Scenár: Piros Zánkay
Kamera: András Nagy
Hudba: Atti Pacsay
Strih: István Király
Zvuk: Gábor Balázs
Scénografia: Tamás Tamási
Masky: Anita Győrfy, Zita Sipos
Kostýmy: János Breckl
Produkcia: Ábel Köves, Tamás Lajos
Hrajú: Viktor Klem, Fruzsina Hais, Judit Schell, Andrea Ladányi, Zsolt Anger, Gábor Reviczky, Gabriella Hámori, András Balogh, Diána Magdolna Kiss, Mari Nagy, Ildikó Tóth, Eszter Kiss, Tamás Miklós Hajdu, Kristóf Mucsi, Erik Gyarmati, István Fazekas, Krisztina Czifra, Áron Dimény, Márta Szabó, Hajna Sziládi, Björn Freiberg, Balázs Veres
Distribúcia: Vertigo Distribution
Premiéra v SR: 2. marca 2022
Foto: ČSFD cz.

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.