Recenze: Bourák - zdařilá černá komedie, nebo nesourodý blábol?

Bourák (2020) | T.H.A. - Total Helpart
Nový film producenta a režiséra Ondřeje Trojana, natočený dle scénáře Petra Jarchovského, je (nebo alespoň má být) "milá" černá komedie ze současnosti. Háček je v tom, že moc nefunguje jako komedie, natož černá. A jako film zasazený do české současnosti také ne.

Trailer:

Petra Nesvačilová
Nejprve něco málo k ději a postavám: Film se odehrává na severu Čech, ve smyšleném městě jménem Šlukdorf - spojení názvů měst Šluknov a Varnsdorf. Pokud vám to přijde vtipné a sofistikované, nic dál nečtěte a běžte na to. Nepochybně se budete celou dobu královsky bavit...
Bourák (Ivan Trojan), titulní postava, je idiot, který zjevně prochází těžkotonážní krizí středního věku. Ke své ženě (Kristýna Boková) a osmnáctileté dceři Kamile (Veronika Marková) se chová jako sobecký, dětinský, polodementní hajzl. Obě dvě je zcela zanedbává, stejně jako dům, v němž společně žijí. Jediné, co ho zajímá, je jeho image napomádovaného, Elvise zbožňujícího amerického frajera z 50. let (a opravování aut). Svou ženu zcela neskrývaně podvádí, ta to však přesto neví (na rozdíl od asi celého města), popřípadě vědět nechce. Naprosto nezodpovědné a nemorální chování svého manžela stále omlouvá, protože jí ke spokojenosti stačí, že má nějakého koníčka (dříve jeden čas jen seděl doma a tloustnul). Jediným členem rodiny, který jedná alespoň trochu smysluplně a akčně, je dcera Kamila. Oba rodiče jí (zcela logicky) rozčilují - otec svým hrozným chováním a matka svou přehnanou a kontraproduktivní tolerancí. Všechny tři postavy hrají sympatičtí herci, ale pouze Veronika Marková má skutečně co hrát (Bourák i jeho žena jsou jen hloupé karikatury, které nespasí ani sebelepší herci), její projev je (v rámci možností) přirozený a charismatický. Právě ona je jediným příjemným překvapením filmu. Vlastně se dost těším, až/pokud ji uvidím v nějakém dalším (a pokud možno lepším) snímku.
Ještě minimálně jedna postava však stojí za zmínku. Místní mafián přezdívaný Bingo (Jiří Macháček). Toho na začátku dost negativně zasáhne, že bude muset kvůli vyhlášce ukončit svůj "výnosný" byznys s herními automaty. A i když je ženatý, ve skutečnosti je celý život zamilovaný do Bourákovy ženy. Následkem jistých okolností se pak regulérně zblázní, načež začne dělat ještě větší kraviny než předtím. Takhle by se možná mohlo zdát, že jde o postavu pro herce Macháčkova typu jako stvořenou - a v podstatě to tak i je. Macháček ji hraje přesně tak, jak by od něj člověk čekal. Občas působí vtipně, ale jeho (taktéž silně karikaturní) postava působí ve filmu podobně bezradně a náhodně jako prakticky všechny ostatní.
Jiří Macháček
Bourák | T.H.A. - Total Helpart
Bourák trvá cca 105 minut, pocitově ale minimálně 2x tolik. Hned ze začátku sice nastaví velmi svižné tempo, to se ale postupně až obdivuhodně vytrácí, a čím víc se snímek blíží ke konci, tím víc se paradoxně zdá, že se do něj snad nikdy nedoplazí. Počas celého filmu je spousta pokusů o humor, bohužel většina z nich se míjí účinkem. Obvykle buď nefunguje timing, popřípadě je slabá samotná pointa gagu. Patrně nejhorší je to se scénami, které mají být černohumorné, mírně násilné a krvavé (rány golfovou holí, mučení gangstery). Ty už nejsou jen nevtipné, ale svou chabou stylizací do čehosi, co možná mělo evokovat odlehčené cool gangsterky v duchu Guye Ritchieho, rovnou trapné a silně bizarní. Pár funkčních legračních momentů se zde sice najde, ale zasmát se u skoro dvouhodinové "komedie" zhruba 5x a pak většinu stopáže kroutit hlavou nad podivností a nepovedeností snad všeho ostatního, to mi jako definice kvalitní mainstreamové zábavy příliš nezní...
Ivan Trojan
Bourák | Bára Lockefeer pro T.H.A.
Pozoruhodné je i ono zasazení do "bezútěšného" prostředí severních Čech, kde téměř nikdo nemá práci, většina obyvatel jsou ztroskotanci (gambleři, alkoholici, prostitutky) a v podstatě jediný únik z depresivní reality představuje navštěvování klubu, kde se "paří" ve stylu, do nějž je nenapravitelně ponořen hlavní "hrdina" (rock'n'roll 50. a 60. let). Tato rovina filmu by někoho mohla přivést k myšlence, že se snímek možná ponese v podobném duchu jako úspěšná loňská minisérie MOST! Nenechte se však zmást - toto zasazení má pro film jen okrajový význam a s (jakýmikoliv) kvalitami zmíněného seriálového hitu nemá Bourák společného v zásadě nic.
Ondřeje Trojana jsem dosud vnímal jako "spolehlivého", řemeslně velmi zdatného domácího režiséra, jehož snímky jsou z produkčního i hereckého hlediska zvládnuté bez větších problémů (na Oscara nominované Želary, Toman). Občanský průkaz pak považuji za vysloveně dobrý (a svůj oblíbený) titul. O to více mi nejde na rozum, že takhle po všech stránkách nedotažený a neuchopitelný film má na svědomí právě on. Během sledování mě nejednou napadlo, že spíš než nový film zkušeného a osvědčeného režiséra právě koukám na něco od Milana Cieslara (viz podobně rozklížená komedie Život je život), který zfilmoval hodně špatný scénář napsaný někým, kdo chtěl (z nějakého mně nepochopitelného důvodu) zkombinovat coenovskou retro komedii s (totálně bezzubou) sociálně kritickou (?!) českou crazy komedií.
Bourák
Bourák | T.H.A. - Total Helpart
Bourák je zkrátka jeden velký bordel. Žánrový, stylistický i tematický. Není jasné, čím chtěl být a jakému typu publika má být určen. Ovšem vzhledem k tomu, že v naší zemi je spousta lidí schopna si náramně užít i věci jako jsou Babovřesky, nebudu se vůbec divit, když se i z téhle pofidérní slátaniny stane v českých kinech velký hit. Radost z toho mít ale určitě nebudu.
Hodnocení: 30%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
Nejlepší české komedie?