Takmer dvadsať rokov bol výkonným riaditeľom rodinnej firmy Ryba Košice, známej najmä svojou treskou. Počas jeho pôsobenia dosiahla spoločnosť len raz stratu. Aj to spôsobili nečakané externé faktory. V roku 2016 predal firmu mäsokombinátu Tauris Group podnikateľa Milana Fiľa. Dnes je partnerom poradenskej firmy Biznishub a spoločnosti Crowdberry. TREND sa s Jozefom Gimom ml. rozprával o jeho manažérskych skúsenostiach, ako aj o malých a stredných podnikoch a ich fungovaní v čase krízy aj rastu.

Koronakríza zastihla mnohé malé a stredné podniky v situácii, keď sa im zo dňa na deň zastavili tržby a ony nemali dostatok zdrojov na pokrytie záväzkov. Ako sa môžu na podobné situácie do budúcnosti pripraviť?

Základné pravidlo dobrého hospodára znie: Odkladaj v dobrých časoch, keď máš z čoho. No práve toto pravidlo sa málokedy používa, pričom v čase konjunktúry sa veľa firiem správa, akoby mala trvať večne. Každá firma by sa na možnú krízu mala pripraviť z dvoch aspektov – finančného aj procesného. Finančný aspekt zahŕňa oblasť riadenia cash flow a nákladov. Existuje veľa softvérových riešení, ktoré pomôžu okamžite meniť ich štruktúru.

Teraz príde na pretras ešte viac téma nákladového outsorcingu, ktorý nie je z hľadiska procesného prehľadu ideálny a často sa deje len pre pohodlnosť firiem. No v čase, keď treba osekať náklady, je veľmi výhodný. To sa týka aj ľudských zdrojov – nastavenia optimálneho pomeru stálych a externých zamestnancov. A dôležitý je, samozrejme, aj finančný vankúš, ktorý musí firma v dobrých časoch nafukovať a v zlých vypúšťať.

A čo spomínaný procesný aspekt?

Ten zahŕňa aspoň minimalistický krízový plán a plán rozdelenia firmy na procesy podľa dôležitosti tak, aby sa niektoré z nich, obrazne povedané, dali vypínať alebo aspoň utlmiť bez ohrozenia tých kľúčových. Je to tiež otázka možnosti využitia Lean štíhlej organizačno-procesnej štruktúry, ktorá je práve v takýchto obdobiach výhodná.

Adriana Boháčová, McDonald’s
Neprehliadnite

Zmeny sú plné, dokonca prijímame nových ľudí, hovorí šéfka ľudských zdrojov McDonald’s

Vyššia pridaná hodnota

Nie každý segment trhu pracuje s maržami, ktoré umožňujú – napríklad popri splácaní úverov – výraznejšiu tvorbu rezerv. Kde sa nachádza rozumná hranica medzi nákladmi, investíciami a tvorbou rezerv?

Závisí to od veľkosti a segmentu firiem. Väčšina používa na financovanie v plnej miere cudzie zdroje a rezervy sú len v účtovnej podobe. V minulosti som zažil pri zmene vlastníka banky zmenu úverových podmienok a následne okamžité vypovedanie úveru, čo skoro spôsobilo bankrot firmy. Našťastie sme za štyri dni našli inú banku. Odvtedy presadzujem aspoň desať- až dvadsaťpercentnú rezervu disponibilných zdrojov z mesačného obratu tak, aby firma získala pár dní či týždňov na hľadanie riešenia.

Ten rozptyl sa zrejme týka bežnej prevádzky firmy. Čo však v čase, keď firma investuje, teda je v nábehu na rast? Ako je to s rezervami vtedy?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa