Pravidlá prideľovania slotov na leteckých trasách vedú spoločnosti k tomu, že na lukratívnych trasách radšej lietajú hoci s prázdnymi lietadlami, ako by ich mali stratiť. Niektoré letecké spoločnosti však našli spôsob, ako premeniť obmedzenia v čase pandémie na príležitosť. Priestory lietadiel využívajú na prevoz nákladu.

To je aj prípad letu s číslom VS251 spoločnosti Virgin. Stroj pristál na londýnskom letisku Heathrow za oblačného popoludnia minulý mesiac bez pasažierov, väčšina z jeho 258 miest však bola obsadená. Na trase medzi Šanghajom a Londýnom sa viezli ventilátory, masky, rukavice a množstvo iných zdravotníckych potrieb, a to nielen v priestore pre náklad, píše New York Times.

Uzemnené lietadlá.
Neprehliadnite

Čistejšie nebo je v ohrození. Štáty rozdali aerolíniám miliardy, no zabudli na ekológiu

Celkovo spoločnosť Virgin urobila za mesiac apríl deväť letov na tejto trase. „Nákladná preprava udržiava vo vzduchu naše lietadlá, ktoré by inak boli zaparkované. Dáva nám tak nádej, že sa z toho všetkého dostaneme,“ uviedol Dominic Kennedy, vedúci cargo dopravy spoločnosti Virgin.

Sloty si treba uchovať do ďalšej sezóny

Lietadlá sú nútené naďalej lietať, aj keď by boli prázdne. Ak si totiž chcú spoločnosti udržať svoje prevádzkové intervaly aj do ďalšej sezóny, ktorá sa začne v októbri 2020, musia uskutočniť určitý počet letov. Pravidlá hovoria, že pokiaľ letecká spoločnosť využívala svoje prevádzkové intervaly počas danej sezóny aspoň na 80 percent, udrží si ich aj počas nasledujúcej sezóny. V opačnom prípade sa tzv. sloty vracajú do fondu prevádzkových intervalov a môžu sa prerozdeliť  medzi ostatné letecké spoločnosti.

Náklad sa doteraz zvykol prepravovať v lietadlách spolu s cestujúcimi, používať osobné lietadlá výlučne na prevoz tovaru by nemalo zmysel. Všetko sa zmenilo v marci s prijatím protipandemických opatrení, keď spoločnosti stopli tisíce letov.

Na snímke lietadlo spoločnosti Lufthansa s Mesiacom v pozadí mieri na letisko v nemeckom Frankfurte nad Mohanom.
Neprehliadnite

Letectvo čaká podľa niektorých býčí trh. Investori však svoju dôveru obnovujú len pomaly

Virgin, ktorá teraz realizuje 90 letov týždenne len na prepravu tovaru, nie je v tomto biznise jediná. V Spojených štátoch tak robí každá z troch najväčších leteckých spoločností. American Airlines absolvuje 140 takýchto letov za týždeň.

Aj nemecká Lufthansa upravila svoje osobné lietadlá Airbus A330 tak, aby sa dali využiť na prepravu tovaru. Minulý mesiac uskutočnila niekoľko letov s použitím takto vybavených lietadiel na prepravu zdravotníckeho tovaru z Číny do Frankfurtu.

Drahý, potrebný či rýchlo sa kaziaci

Tovar, ktorý sa dodáva letecky, sa mení podľa sezóny; zvyčajne je však buď drahý, veľmi potrebný či rýchlo sa kaziaci. Zahŕňa aj také položky ako smartfóny, automobilové diely, morské plody, liečivá, poštové zásielky, dokonca najmódnejšie blúzky, košele a iné oblečenie. V posledných týždňoch sa však vo veľkom začala prepravovať nová kategória tovaru: zdravotnícke potreby.

„Masky, rukavice, ventilátory a podobné výrobky sú teraz najviac žiadané, ale to neznamená, že ostatné výrobky alebo komodity odišli bokom úplne,“ povedal Harald Gloy, vedúci pracovník Lufthansa Cargo.

Stovky miliárd strát

Letecká preprava je dôležitou súčasťou cestovného ruchu. Medzinárodné združenie leteckých prepravcov (IATA) nedávno zverejnilo odhad, podľa ktorého koronakríza mohla stáť letecké spoločnosti až 288,74 miliardy eur. Cestovný ruch sa pred pandémiou nového koronavírusu podieľal približne 10 percentami na výkone európskej ekonomiky, v Európskej únii sa ním zaoberajú 3 milióny firiem. Zamestnával takmer 12 percent pracovnej sily.

Airbus A380
Neprehliadnite

Éra obrov sa skončila: Najväčšie dopravné lietadlá smerujú predčasne do starého železa

Momentálne, po čiastočnom uvoľnení opatrení, sa už lety s pasažiermi obnovujú. Európska komisia vydala zopár odporúčaní ako zaistiť bezpečnosť cestujúcich: Musia nosiť tvárové masky v lietadlách aj na letiskách v rámci únie, v radoch nesmú stáť tesne za sebou. Spoločnosti majú za úlohu obmedziť riziko infekcie, napríklad použitím rovnako účinného systému filtrovania vzduchu ako majú nemocnice a tiež používaním osobných ochranných prostriedkov. V neposlednom rade sa snažia v čo najvyššej miere obmedzovať pohyb cestujúcich.