Zlákalo ich podnikanie pod silnou značkou a so zabehnutým konceptom, ale na vlastný účet. Na Slovensku pôsobí okolo 150 franchisingových konceptov, pričom tie musia v čase koronakrízy prehodnocovať svoj biznis.

„Koncepty, ktorých sa opatrenia dotkli zrejme najvýraznejšie, pôsobia v oblasti gastronómie, predaja nepotravinárského tovaru, vzdelávania a starostlivosti o telo,“ konštatuje riaditeľ poradenskej spoločnosti Profit system franchise services Marek Halfar.

Ohrozený gastrobiznis

Prevádzkovatelia reštaurácií sú jednou z najohrozenejších skupín, potvrdzuje analytička Bisnode Petra Štěpánová. „Dlhodobejší výpadok príjmov nemusia niektorí zvládnuť.“

Franchisingový trh nie je výnimkou, gastronomický segment z neho tvorí asi štvrtinu. Zatvorené reštaurácie v obchodných centrách vygenerovali niekoľkotisícové straty a tie nemožno nahradiť ani po otvorení, hovorí spolumajiteľ konceptu Pizza Mizza a franchisingový poradca Jozef Šétaffy.

„Kamenné prevádzky, ktorým to situácia umožnila, sa snažili biznis zachrániť roznáškou jedál či odberom cez okienko. Niektorým to pomohlo, iné aj v tejto situácii generovali stratu,“ dodáva J. Šétaffy.

Predám firmu

Inzerátov na kompletný predaj prevádzky či odstúpenie nájmu pribúdalo. Prvé signály hovoria o ukončení zhruba piatich až desiatich percent franchisingového biznisu, konštatuje prezident Slovenskej franchisingovej asociácie (SFA) Marian Paták. „Prevádzka v Auparku je ekonomicky najnákladnejšia, preto som sa ju rozhodol predať. Platím zamestnancov v uzatvorených prevádzkach viac ako dva mesiace a je to neúnosné,“ konštatuje franchisant, ktorý prevádzkuje štyri reštaurácie Subway.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa