8.4.2020 01:00 | Štát a IT
Doplnené

Štát umožní dočasné vyradenie auta cez web, predĺži doklady a zavedie samosprávam rokovanie online

Zdroj: iStockphoto

Parlament rozhodol o ďalších mimoriadnych opatreniach v krízovej situácii. Dlhšia platnosť dokladov aj rušenie povinností.

Článok z 1. apríla sme aktualizovali podľa definitívne schváleného znenia legislatívy.

Parlament rokoval o ďalších mimoriadnych zákonných opatreniach, ktoré reflektujú na krízovú situáciu spôsobenú koronavírusom. Novinky prinášajú aj pre samosprávy i motoristov.

O zákone začali poslanci diskutovať už minulý týždeň, no otázky vyvolala jedna z noviniek - telekonferenčné zasadnutia miestnych zastupiteľstiev. Hlasovanie sa tak dostalo na rad až v utorok večer.

1. Dočasné vyradenie auta online, veľa hlásiť netreba

V cestnej premávke je novinkou možnosť pre vlastníka alebo držiteľa požiadať o dočasné vyradenie vozidla z evidencie aj prostredníctvom elektronickej služby zavedenej na tento účel. Žiadosť je treba podpísať kvalifikovaným elektronickým podpisom, čo je možné i vďaka občianskemu preukazu s čipom. Momentálne je ale v zozname služieb na portáli rezortu vnútra stále len bežná žiadosť o trvalé vyradenie auta.

Polícia automobil vyradí a žiadateľovi automatizovane oznámi skutočnosť, ak tomu nebránia iné zákonné dôvody.

Osvedčenie o evidencii si občan bude môcť ponechať a následné opätovné zaradenie vozidla do evidencie po odvolaní krízovej situácie, ale pred uplynutím lehoty dočasného vyradenia, bude oslobodené od poplatku 5 eur.

Súčasne sa upúšťa od povinností v oblasti evidencie , ako je prihlásenie auta na meno vlastníka či držiteľa, oznámenie zmeny vlastníckeho práva a iných zmien, ku ktorým patrí napríklad zmena farby či zápis ťažného zariadenia.

Súčasná podoba elektronickej služby na vyradenie vozidla z evidencie. Zdroj: redakcia

V nadväznosti na to sa postupne predlžujú lehoty na uskutočnenie týchto úkonov a bude ich možné urobiť po odvolaní krízovej situácie.

Po novom síce vláda dala kontrolným pracoviskám emisnej a technickej kontroly výnimku a môžu byť od pondelka opäť otvorené, no ďalej platí dočasné neudeľovanie pokút za ich vypršanú platnosť. Postup včera potvrdil nový minister dopravy Andrej Doležal.

2. Dlhšia platnosť dokladov

Ministerstvo vnútra súčasne dostáva právomoc dočasne obmedziť prijímanie žiadostí o vydanie občianskych, vodičských preukazov, medzinárodných vodičských preukazov a žiadostí súvisiacich s evidenciou vozidiel ako aj cestovných pasov.

Popritom sa ráta s predĺžením platnosti:

  • dokladov totožnosti
  • dokladov o zdravotnej spôsobilosti, o psychickej spôsobilosti
  • osvedčení o odbornej spôsobilosti v oblasti ochrany pred požiarmi
  • vodičských preukazov vrátane ich platnosti pre skupinu vodičského oprávnenia, ktorá uplynie alebo uplynula počas krízovej situácie

Konkrétne lehoty závisia od dátumu skončenia platnosti. Najdlhšie je to v prípade dokladu, ktorý vypršal od 1. júla 2020 – podľa úpravy ho nebude treba meniť až do uplynutia štyroch mesiacov od odvolania krízovej situácie.

Zatiaľ nie je známe, ako bude mať predĺžená platnosť dokladov dopad na využívanie elektronických služieb – či systém prihlásenie exspirovaným preukazom odmietne alebo nie.

Živé.sk sa na možnosť tolerovania neplatných občianskych preukazov pýtalo ministerstva vnútra ešte v prvej polovici marca za čias úradovania bývalého vládneho kabinetu pod vedením Petra Pellegriniho. Vtedy štát akurát vyzýval občanov, aby nechodil na úrady, keď to nie je nutné, a skrátil úradné hodiny na tri hodiny denne . Na otázku reagovalo len zaslaním odkazu na vtedajšie prijaté kroky.

Najnovšie nové vedenie ministerstva vnútra pristúpilo k zmene – v stredu budú klientske pracoviská otvorené od 13. do 16. hodiny . Ostatné dni platia hodiny tak ako od 16. marca – doobeda od 8. do 11. hodiny .

Pripomeňme, že štát vie doklady vyhotovovať aj vďaka mobilnému pracovisku, ktoré bolo pôvodne riešením pre osoby dlhodobo pripútané na lôžko. Ministerstva sme sa už pred pár týždňami pýtali na rozšírenie využitia tejto formy pre špecifické prípady, ako sú napríklad podnikatelia, ktorí chcú komunikovať so štátom cez web. Na otázky vtedy neodpovedalo.

Dlhšia platnosť pobytov a zbrojných preukazov

Štát legislatívou reaguje aj na občanov, ktorým v aktuálnom období končí prechodný, trvalý alebo tolerovaný pobyt. Zostanú v platnosti do dvoch mesiacov od skončenia krízovej situácie.

Navrhuje sa tiež postupné predĺženie platnosti zbrojných preukazov, a to v závislosti od okamihu, kedy jeho platnosť zanikla. Platnosť by sa postupne predĺžila až do uplynutia dvoch až piatich mesiacov od odvolania krízy.

3. Pozastavenie živnosti na kratší čas

Novinkou má byť ešte možnosť pozastavenia živnosti počas trvania krízovej situácie na kratší čas . Minimálna lehota bola doteraz polrok a mimoriadne bude skrátená aj na jeden mesiac . Počas prerušenia podnikateľ nemusí platiť odvody.

Oznámenie o pozastavení živnosti sa dá podávať aj cez elektronický formulár, ku ktorému vedie portál Slovensko.sk – na úvodnej stránke sa treba prepnúť na kartu „Podnikateľ“ – zvoliť Začatie podnikania – Registrácia živnosti – Oznamovanie pozastavenia prevádzkovania živnosti.

Prechodne budú môcť ľudia žiadať o zaradenie do evidencie uchádzačov o zamestnanie aj na základe dokumentu, ktorý bol podaný cez internet aj bez kvalifikovaného elektronického podpisu.

4. Rokovanie zastupiteľstiev online

V oblasti územnej samosprávy legislatíva umožňuje využiť alternatívne spôsoby rokovania zastupiteľstiev – konkrétne videokonferencie alebo iné komunikačné prostriedky . Podmienkou je vyhotovenie záznamu a jeho zverejnenie na úradnej tabuli obce a na internete. Samosprávnemu kraju tak stačí urobiť len na svojom webe.

Doplnené 8. apríla: Poslanci znenie spresnili – vyslovene sa v oboch prípadoch miestnych samospráv spomína obrazovo-zvukový alebo zvukový záznam. Pribudla aj jasná povinnosť jeho zverejnenia do 48 hodín na webe. Zápisnica v prípade obce musí byť hotová a uverejnená do päť dní.

Pripomeňme, že v Giraltovciach sa už stalo, keď sa zastupiteľstva zúčastnil poslanec, ktorý sa vrátil zo zahraničia. Potom muselo ísť do karantény viac ako 40 ľudí .

Nový paragraf tiež dovoľuje prijať obciam uznesenie okrem listinnej podoby aj online , ale iba vo veciach bezprostredne súvisiacich so zabezpečením opatrení na riešenie krízovej situácie alebo ktoré nepočkajú.

Doplnené 8. apríla: Parlament legislatívu spresnil, že v prípade e-mailového hlasovania musia byť použité adresy, ktoré boli na tento účel preukázateľne oznámené. Pribudol tiež rozsah oblastí, o ktorých sa vzdialene rozhodovať nedá. Týkajú sa hlavne majetko-právnych záležitostí, ako je predaj či nájom majetku obce.

Návrh uznesenia obec zverejní na úradnej tabuli obce a na webe a doručí poslancom najmenej tri päť dni pred uskutočnením hlasovania. Musí ich tiež informovať o spôsobe podávania pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov.

Doplnené 8. apríla: Pozmenená podoba zákona predmetné povinnosti spresňuje a napríklad prikazuje zverejnenie podaných návrhov ako aj pripomienok najmenej dva pracovné dni pred hlasovaním.