Denník N

Chemik: Spotreba kyslíka teraz stúpla, dusíkom tak ľahko zámok nezlomíte, argón v pneumatikách je len biznis

Miroslav Mihálik. Foto -archív M. M.
Miroslav Mihálik. Foto -archív M. M.

Na cestách stretávame aj obrovské cisterny, ktoré prevážajú takzvané technické plyny. Kam ich vozia? Čo sa dáva do jogurtov, aby sa nevyduli vrchnáky na téglikoch? Stúpla spotreba kyslíka pre koronavírus? Dá sa tekutým dusíkom zlomiť zámok či paralyzovať výbušnina? Na čo sa hodí hélium a prečo nám mení hlas? Má zmysel dať si nafúkať pneumatiky dusíkom či argónom? Aká najnižšia možná teplota vôbec sa dá dosiahnuť? Odpovedá chemik Miroslav Mihálik.

Mám pravdu, ak poviem, že tí, čo predávajú technické plyny, iba zarábajú na vzduchu?

Svojím spôsobom a veľmi zjednodušene áno, ale týka sa to len základných technických plynov, ako je kyslík, dusík, prípadne argón. Technických plynov je však oveľa viac.

Vo vzduchu je predsa aj oxid uhličitý.

Ale v takom malom množstve, že ho získavame inde a inak. Vo vzduchu je 78 percent dusíka, 21 percent kyslíka, jedno percento argónu, štyri stotiny percenta oxidu uhličitého a niekoľko ďalších plynov v zanedbateľnom množstve. Všimnite si, ako málo je v ňom oxidu uhličitého, no napriek tomu robí takú neplechu ako skleníkový plyn.

Ako sa v praxi rozdeľuje vzduch, teda ako sa z neho extrahujú jednotlivé zložky?

Nízkoteplotnou kryogénnou destiláciou. Vysvetlím to na príklade slivovice – ak ju chcete získať zo zákvasu, musíte ho rozdestilovať. Pri určitej teplote vám ide alkohol, pri určitej teplote voda, čiže niečo, čo bolo homogénne, sa zrazu rozdelí na zložky podľa ich bodov varu. Čosi podobné robíme aj so vzduchom.

Najskôr ho teda treba skvapalniť?

Presne tak. A nie je to ľahké. Robí sa to jeho schladením na mínus 194 stupňov Celzia. Keď je vzduch kvapalný, možno ho rozdestilovať, separovať na jednotlivé zložky. Vyžaduje to však dosť technického aj energetického úsilia.

O koľko menej miesta zaberá kvapalný vzduch v porovnaní s plynným?

Len zlomok z toho. Keby sme nechali odpariť jeden liter kvapalného vzduchu, vznikne viac ako sedemsto litrov plynného vzduchu. Keď vidíte na cestách cisterny s plynmi, vždy

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Rozhovory

Slovensko

Teraz najčítanejšie