Zväz automobilového priemyslu – vláda na nás zabudla
Automobilový priemysel je najmä v posledných rokoch nosným prvkom slovenskej ekonomiky.
Zástupcovia automobilového priemyslu, v ktorom na Slovensku pracuje priamo viac ako 175 000 zamestnancov, so znepokojením prijali aktuálne vyhlásenie Vlády SR k opatreniam prijatým na podporu ekonomiky v čase krízy spôsobenej vírusom COVID-19.
Prijaté opatrenia hodnotíme ako nedostatočné pre záchranu slovenskej ekonomiky a udržateľnej životnej úrovne zamestnancov a ich rodín v porovnaní s inými európskymi krajinami, ako je napr. Nemecko, Rakúsko, Veľká Británia, či krajiny s porovnateľným typom ekonomík, medzi ktoré predovšetkým patria naši najväčší konkurenti Česká republika či Poľsko. Tieto krajiny razantne pristúpili k plošnej záchrane ekonomiky aj pracovných miest tým, že vo svojich právnych systémoch buď už majú, alebo momentálne urýchlene prijímajú princípy „Kurzarbeit/Short time work“.
Princíp, kedy štát a zamestnávateľ združia prostriedky, a tak sa postarajú spoločne o udržanie pracovného miesta, je vnímaný ako jeden zo základných a účinných princípov na udržanie ekonomiky v chode, elimináciu hrozby prudkého nárastu nezamestnanosti a zánik firiem bez náhrady v budúcnosti, a to bez ohľadu na to, aká je firma veľká. Jeho neprijatie môže mať pre priemysel a pre príjmy Slovenska devastačné následky, ktoré môžu spôsobiť nezvrátiteľné škody.
Prijímané ekonomické opatrenia, najmä však princípy „Kurzarbeit/Short time work“, musia byť nastavené rovnako a plošne naprieč hospodárskym sektorom, pretože ekonomiku krajiny tvorí celý systém, do ktorého spadajú malé, stredné aj veľké podniky.
Kritickú situáciu pochopila aj Európska komisia, ktorá významným spôsobom rozšírila rámec a možnosti poskytovania štátnej pomoci, ktorá zahŕňa aj veľké firmy. Vyčlenila aj objem finančných prostriedkov na zvládnutie situácie, uvedomujúc si jej kritickosť. Veríme, že aj tieto podmienky aj fakt, že v otázkach podpory udržania pracovných miest očakávame zhodu s našimi sociálnymi partnermi, presvedčí vládu, aby vytvorila účinné podporné opatrenia aj pre veľkých zamestnávateľov.
Očakávame od vlády v čo najkratšom čase zvolanie opätovného rokovania so zástupcami zamestnávateľov o vytvorení balíka opatrení aj na podporu veľkých podnikov a zamestnávateľov. Musíme si totiž uvedomiť, že tieto opatrenia ovplyvnia aj správanie sa investorov v budúcnosti. V prípade, že pre veľkých zamestnávateľov a investorov, pôsobiacich naprieč Slovenskom, neurobíme nič, vnímame to ako fakt, ktorý výrazne zníži našu konkurencieschopnosť pri získavaní nových projektov. Veríme, že panuje všeobecná zhoda, že je potrebné našu konkurenciu podporovať a nie znižovať.
K stanovisku ZAP-u pár redakčných poznámok:
Máme štátnych tajomníkov, splnomocnencov, každý s jasným cieľom a zameraním. No obávam sa, že styčný dôstojník medzi ekonomicky silnými automobilovými podnikmi a vládou chýba. Aj preto zrejme nebola dostatočná komunikácia a opatrenia vlády nemyslia na tvorcov najväčšieho podielu HDP a najväčších platiteľov daní na Slovensku. Čo je dozaista škoda.
Ekonomika zameraná jednostranne, v našom prípade prevažne na výroba automobilov je zraniteľná. Ukazuje to nielen prechod od klasického pohonu na elektromobilitu, ale aj prejavy krízy. Lebo počas nej sa ľudia starajú v prvom rade o to, ako prežiť a nie, či si kúpia auto. Či bude lacnejšie, alebo drahšie. Takéto investície idú teraz bokom. Aj v prípade podnikateľov, ktorí kupujú viac nových áut, ako fyzické osoby. Ak nechceme, aby nám nielen výrobné závody, ale hlavne dodávateľský priemysel nepadli na dno, z ktorého sa budú ťažko spamätávať zhruba 10 rokov, dokonca možno aj viac, treba myslieť na tých 175 000 ľudí zamestnaných priamo, či nepriamo v automobilovom priemysle.
Oslovili sme aj priamo štyroch najväčších výrobcov automobilov a dielcov na Slovensku s otázkou, či k tomuto spoločnému stanovisku majú ďalšie informácie. Dostali sme dve odpovede. Uvádzame ich v poradí tak, ako postupne prišli:
Mgr. Lucia Kovarovič Makayová
Hovorkyňa Volkswagen Slovakia a.s.
Volkswagen Slovakia sa plne stotožňuje so stanoviskom Zväzu automobilového priemyslu a prijaté opatrenia vlády považuje za nedostatočné a znepokojujúce. Naša spoločnosť dlhodobo upozorňuje na potrebu systémovej podpory všetkých podnikov, ktorá by pomohla prekonať krízové časy, v akých sa momentálne nachádzame. Vhodným nástrojom je tzv. kurzarbeit, pri ktorom sa na nákladoch na mzdy podieľa štát a aj teraz ho využívajú mnohé sesterské závody vo viacerých európskych krajinách. Už v minulosti sa vďaka tomuto nástroju podarilo zachrániť státisíce pracovných miest. Zabezpečenie zamestnanosti v tomto kľúčovom odvetví slovenského hospodárstva musí byť jasnou prioritou. Žiaľ, aktuálne k tomu nevidíme žiaden signál. Veríme, že vláda si uvedomí vážnosť situácie, a vo veľmi krátkom čase prijme opatrenia, ktoré vydajú pozitívny signál všetkým investorom.
Ing. Peter Švec
riaditeľ vonkajších vzťahov
PSA Groupe
K vyjadreniu ZAP SR nemáme, v tejto chvíli, čo dodať.
Ján Žgravčák
KMS
Kia Motors Slovakia sa úplne stotožňuje s postojom a stanoviskom Zväzu automobilového priemyslu.
FOTO: Audi
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
Komentáre k článku