Vzorom sa stali internetové televízie Netflix a Hulu. Predovšetkým Netfix môže patriť k porazeným, naopak, na novej realite môžu zarobiť aj firmy, ktoré sa doteraz venovali inému podnikaniu – predovšetkým retailový hegemón Amazon a výrobca hardvéru a softvéru Apple.

Streamovacie vojny

Toto spojenie sa vžilo na označenie boja veľkých hollywoodskych štúdií o diváka, ktorý sa z kinosál a televíznych kanálov presunul na internet. Tam doteraz vládol predovšetkým Netflix, ktorého služby si po celom svete predpláca zhruba 170 miliónov používateľov.

V domovských Spojených štátoch amerických mu mierne konkurovalo Hulu. Práve Hulu pôvodne vzniklo ako pokus niekoľkých štúdií reagovať na digitálnu revolúciu.

V roku 2010 spojili sily News Corporation (vrátane 20th Century Fox) a NBC Universal, aby na Hulu mohli divákom ponúkať epizódy svojich televíznych relácií. Neskôr sa pridali štúdiá Walt Disney a Warner Bros, ktoré ponúkli množstvo televíznych seriálov a filmov. Hulu však v roku 2019 dominantne ovládol Walt Disney, ktorý pohltil v tom čase už premenované konkurenčné štúdio 21st Century Fox. Tým sa definitívne uzavrela šanca, aby sa Hulu stalo plnohodnotným a globálnym konkurentom Netflixu.

Televízia pre 21. storočie: Hollywood sa prebudil a chystá revolúciu

Zdroj: Gettyimages

Pripravte sa na tony noviniek

Na konci roka 2020 by mala ponuka streamovacích služieb vyzerať takto: Netflix bude pokračovať v ceste, na ktorú sa vydal už v roku 2011, a bude naďalej ponúkať vlastný obsah, doplnený predovšetkým o dokumenty a neamerické seriály. Hulu, ktoré si v súčasnosti predpláca okolo 30 miliónov divákov, ostane lokálnou službou, ktorá okrem seriálov ponúkne šport a ďalšie živé prenosy.

Amazon bude naďalej tvoriť seriály a ponúkať zaujímavý filmový archív pre používateľov svojho programu Premium, v ktorom sú však dôležité aj iné výhody než len možnosť sledovať video. Apple TV+, spustená na jeseň minulého roka, ponúka veľmi obmedzený súbor seriálov a pôvodných filmov, ku ktorým určite budú postupne pribúdať ďalšie. V zatiaľ obmedzenom režime už beží Disney+ štúdií Walta Disneyho. V priebehu tohto roka doplnia vlastné služby Time Warner (HBO Max) a Universal (Peacock).

Televízia pre 21. storočie: Hollywood sa prebudil a chystá revolúciu

Zdroj: Gettyimages

Streamovacie služby prevádzkované veľkými štúdiami ponúkajú predovšetkým filmy a seriály z katalógu daného štúdia. V prípade Disney+ sú to predovšetkým legendárne disneyovky, ale, samozrejme, aj diela štúdií, ktoré Walt Disney v posledných rokoch pod vedením Roberta Igera kúpil, teda Pixaru, Marvelu (vrátane Avengers) a Lucasfilmu (vrátane Hviezdnych vojen).

Práve platforma Disney+ už svoju silu ukázala: v tejto chvíli je dostupná v USA a niekoľkých ďalších krajinách vrátane Holandska. V západnej Európe sa má objaviť v priebehu marca, do východnej Európy (vrátane Slovenska a Česka) by mala doraziť v októbri tohto roku. Hlavným ťahákom okrem existujúcej tvorby bude seriál The Mandalorian, ktorý divákom rozširuje svet Hviezdnych vojen.

Televízia pre 21. storočie: Hollywood sa prebudil a chystá revolúciu

Zdroj: Gettyimages

HBO Max by sa malo v ponuke objaviť v máji. Teda aspoň v USA, kde je zatiaľ táto nová služba potvrdená. Hoci názov naznačuje, že pôjde o ďalšiu verziu HBO (po prémiovej televíznej stanici vznikli filmotéky HBO Go, ktorá je dostupná aj u nás, a HBO Now). Pravda je však oveľa zložitejšia. HBO Max hneď pri svojom spustení ponúkne podľa Todda Haseltona z CNBC desaťtisíc hodín obsahu, ktorý bude pochádzať zo všetkých médií vlastnených telekomunikačným obrom AT&T, vrátane populárnych staníc HBO, CNN, TNT, TBS, truTV či Turner Classic Movies.

Či, kedy a v akej podobe sa HBO Max objaví na Slovensku a v Českej republike, sme sa pýtali nášho zastúpenia. Hovorkyňa Pavla Brožková však prípadný vstup HBO Max na tieto trhy nekomentovala.

Súmrak káblovky

Posledný potvrdený štart (15. júla) čaká

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa