Rodina 18. marec 2020

Veľká rodina, veľký problém – s autom?

Pavol Rábara
Pavol Rábara
Maďarská rodina s tromi a viac deťmi si najlacnejšie 7-miestne auto kúpi skoro o polovicu lacnejšie ako u nás.
Maďarská rodina s tromi a viac deťmi si najlacnejšie 7-miestne auto kúpi skoro o polovicu lacnejšie ako u nás.
Pavol Rábara

Pavol Rábara

Veľká rodina, veľký problém – s autom?
Dacia Lodgy. Ilustračné foto: Wikimedia commons

Hľadá sa auto

Zohnať auto pre rodinu s viac ako tromi deťmi bolo ešte pred 15 či 20 rokmi pomerne problém. 

Nové autá tejto kategórie začínali na cenovke takmer milión slovenských korún. Bolo to zároveň v čase, keď napríklad v susednom Rakúsku začalo platiť, že každý cestujúci musel mať svoje vlastné miesto. Kto chcel cestovať napríklad k moru so štyrmi deťmi v päťmiestnom aute, mal smolu.

Automobilový trh medzitým väčším rodinám výrazne pomohol, a to príchodom viacerých modelov kategórie MPV. Tie mali jednak výhodu, že vzadu ponúkali tri samostatné miesta, na ktoré sa dali uchytiť detské sedačky, no zároveň viaceré značky prišli s modelmi, ktoré ponúkali ďalšie dve sedačky – hoci v kufri. 

Dnes majú viacčlenné rodiny stále pomerne široký výber rodinných áut, no automobliky začínajú uprednostňovať vozidlá kategórie SUV. A otvorene hovoria, že tieto majú nahradiť rodinné MPV. 

Tento trend sa už deje, napríklad Toyota prestala vyrábať obľúbené Verso (tiež s možnosťou 7-miestnej verzie), Opel zase spravil so svojej rodinnej Zafiry veľký van dodávkového typu na rovnakej platforme, ako sú jeho noví súrodenci z koncernu PSA Peugeot Traveller či Citroën SpaceTourer.  

Je pravdou, že viacerí výrobcovia ponúkajú svoje SUV-čka aj v 7-miestnych verziách, avšak pokiaľ chcete miesta v treťom rade sedadiel skutočne využívať, musíte siahnuť po väčších modeloch, ako je napríklad Škoda Kodiaq či Hyundai Santa Fe, ktorých cenovka sa, samozrejme, šplhá výrazne vyššie. 

Ako Orbán z Dacie bestseller urobil

Existujú však aj výrazne dostupnejšie riešenia, ktoré v 90. rokoch neboli k dispozícii. Medzi nimi napríklad rumunská Dacia, ktorá má vo svojom portfóliu model Lodgy. Ten sa dá kúpiť aj v 7-miestnej verzii, čo už pomohlo viacerým väčším rodinám. 

Najväčšou devízou Dacie Lodgy je určite cenovka. U nás si sedemmiestnu verziu v druhom stupni výbavy Arctica kúpite za necelých 13 000 eur. 

V susednom Maďarsku ju však viacčlenné rodiny môžu mať o skoro polovicu lacnejšie. 

Ako píše časopis Autožurnál, maďarská vláda zaviedla vlani v lete dotácie na nákup auta, ktoré môžu využiť rodiny s tromi a viac deťmi. Štát im preplatí polovicu ceny vozidla, maximálne však dva a pol milióna forintov, teda necelých 7 500 eur. Podmienkou tiež je, aby bolo auto minimálne sedemmiestne, môže to byť úplne nové alebo aj predvádzacie vozidlo. 

Daciu Lodgy v spomínanej verzii tak môžete v Maďarsku kúpiť za 7 300 eur. Pôvodne tam stojí 14 600 eur, uvádza Autožurnál. Maďarské rodiny Orbánovu dotáciu zjavne využívajú, pretože model Lodgy figuroval za február ako najpredávanejšie vozidlo, predalo sa z neho 477 kusov. Pritom do prvej dvadsiatky najpredávanejších modelov sa dostali ďalšie štyri sedemmiestne autá. 

Ak by sa slovenská vláda inšpirovala, pri rovnakých podmienkach by ste u nás Lodgy kúpili za 6 500 eur. A to je napríklad len začínajúca cena modelu Logan. 

Inak, kúpiť si Daciu nie je vôbec žiadna hanba. Dokazuje to aj netradičný test motoristickej relácie Garáž. Tv, v ktorom vystupuje práve Logan. 


Michal Karpat: Veľké rodiny to budú mať iba ťažšie

O autách pre veľké rodiny sme sa rozprávali s novinárom Michalom Karpatom z časopisu Autožurnál a relácie Motoring na TA3. 

Ako hodnotíte opatrenia v Maďarsku? 

Opatrenie v Maďarsku hodnotím ako super podporu viacdetných rodín. Reálnu, presne cielenú. 

Aké majú väčšie rodiny možnosti v našich podmienkach? Čo im hrá do karát a čo nie? 

Veľmi jednoducho, buď „krvavo“ zarobiť na takéto nové auto, alebo hľadať jazdenky. Do kariet im nehrá nič. Práve naopak, to, že Volkswagen a Seat idú stopnúť Sharan a Alhambru, komplikuje sa im život. Väčšinou mali tieto autá ľudia ako firemné, teda museli sa vedieť zmestiť do určitého budgetu. 

Na druhej strane, vo firmách sa stále viac šetrí, takže už sa aj tak viac blížili k Touranu než k Sharanu. Na konci životného cyklu, keď Sharan končil a mal zvýhodnené ceny, ešte tam vedeli vtesnať Sharan, ale ten už skončil. Touran je citeľne priestorovo menší najmä v treťom rade, ale na rozdiel od Tiguanu Allspace a Seatu Tarraco sa ešte dá. Tieto SUV sú použiteľné ako 7-miestne autá do mesta na krátke vzdialenosti. Potom tam už je iba Multivan, ale ten je zase cenovo na oveľa vyššej úrovni. 

Celú situáciu trochu zachraňuje Ford Galaxy a S-Max, ktoré mali končiť, ale nakoniec vraj ostávajú v ponuke vďaka hybridnému pohonu. 

Sú SUVčka plnohodnotnou náhradou za rodinné minivany?

Kto jazdil niekedy v živote klasický van, určite povie, že SUV rovnakej veľkosti nikdy nenahradí van – jednoducho z SUV nedostanete taký priestor na rovnakom veľkostnom základe ako z vanu. 

Budú to mať väčšie rodiny v budúcnosti ľahšie alebo naopak?

Veľké rodiny to budú mať iba ťažšie. Pretože v prvom rade mnohých teraz položí na kolená koronavírus, pokiaľ im zásadne nepomôže štát nejakým zľavením odvodov a pod. 

A predovšetkým, všetky autá idú a ešte pôjdu cenovo hore – pre stále väčší tlak na emisie. Všetci budú musieť prejsť na nejakú formu hybridov, čo si vyžaduje nejaké diely navyše a ďalšie úpravy, a to bude zvyšovať ceny.

Preto sme aj zverejnili článok, kde vysvetľujeme rozdiely medzi jednotlivými druhmi hybridov, lebo ľudia v tom začínajú mať hokej. 

Rodiny finančne likviduje korona, automobilový trh emisie, ktorý zabíja motory a obľúbené modely. Zdá sa, že Lodgy bude musieť na nejaký čas skončiť, lebo emisne im nepasujú do priemeru. Aspoň kým nedostane nejaký schopný motor. 

 

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia
Diskusia