Ženevský autosalón ignoruje koronavírus. Môže ho to ‘zabiť‘

Napriek hrozbe rozšírenia nového typu koronavírusu sa organizátori autosalónu v Ženeve v stredu rozhodli, že výstavu otvoria v plánovanom termíne. Odporúčania pre vystavovateľov a návštevníkov, ako zabrániť šíreniu nákazy, sú však skôr komické. Vírus „úraduje“ v susednom Taliansku, Nemecko už má prvé obete a samotné Švajčiarsko ohlásilo tiež prvý prípad nákazy. Na podujatie sa chystajú aj zástupcovia automobiliek či novinári z Číny a Kórey, krajín zasiahnutých epidémiou.

27.02.2020 19:00
debata (2)
Ženevský autosalón to má poriadne nahnuté.... Foto: GIMS
Autosalón Ženeva - 2020 Ženevský autosalón to má poriadne nahnuté. Bojovať musí nielen s masívnym odlivom vystavovateľov a návštevníkov, ale tento rok aj s koronavírusom. Ten môže byť posledným klinčekom do rakvy tohto podujatia.

Švajčiarske Palexpo sa rozhodlo poriadne zariskovať. V stredu predstavenstvo jedného z najväčších autosalónov vo svete a jediného, ktorý sa koná v Európe každý rok, po vyhodnotení situácie v súvislosti s koronavírusom uviedlo, že výstava bude otvorená tak, ako bolo plánované. Začne sa 2. marca dvoma novinárskymi dňami a bude trvať až do 15. marca. To napriek tomu, že epidémia sa šíri celou Európou. Podľa najnovších informácií eurokomisárky pre zdravie Stelly Kyriakdes evidujú krajiny EÚ viac ako 400 nakazených a tri úmrtia. Podľa jej slov ide teraz najmä o ochranu pred rozsiahlym rozšírením vírusu, pretože, ako ukazuje Taliansko, situácia sa môže veľmi rýchlo zmeniť. Zdá sa však, že švajčiarske úrady a organizátori autosalónu berú výstrahy na ľahkú váhu a nechcú radikálnym rozhodnutím na poslednú chvíľu spôsobiť obrovské finančné škody.

Vírus pritom „úraduje“ nielen v Taliansku, doslova pár kilometrov od ženevského výstaviska, ale obete má už aj susedné Nemecko či Francúzsko. A samotné Švajčiarsko ohlásilo v utorok tiež prvý prípad nákazy v kantóne Ticino a najnovšie priamo v Ženeve. Na výstavu sa však chystajú aj zástupcovia automobiliek a médií z celého sveta, nevynímajúc tých z Číny alebo Kórey. Pre vírus tohto typu nie je nič „lepšie“, ako keď sa státisíce ľudí z rôznych kútov planéty stretnú na jednom mieste, strávia niekoľko hodín či dní v jednej hale a potom sa vrátia do svojich domovov. Z tohto pohľadu vyznievajú odporúčania Palexpa, aby vystavovatelia zabezpečili zdravotné kontroly svojich zamestnancov, ktorí nesmú 14 dní pred príchodom do Švajčiarska vykazovať príznaky infekcie, zvýšená dezinfekcia hál či rada, aby sa ľudia navzájom nepribližovali viac ako na jeden meter, doslova komicky.

Autosalón v Ženeva otvoria podľa aktuálnych... Foto: GIMS
Autosalón Ženeva - 2020 Autosalón v Ženeva otvoria podľa aktuálnych informácií v plánovanom termíne 2. marca. verejnosť môže salón navštíviť od 5. do 15 marca.

Ťažko si predstaviť takýto odstup pri exponátoch, nehovoriac o tlačových konferenciách, kde je hlava na hlave. Ignorovanie rizík je zo strany Palexpa nezodpovedné. Kým neexistuje vakcína, je jedinou možnosťou, ako s epidémiou bojovať, zabrániť jej šíreniu. Veľké výstavné podujatia ako autosalón v Ženeve sú však priam pozvánkou pre nebezpečný vírus. Niektorí výrobcovia to už pravdepodobne pochopili. Napríklad významný taliansky producent brzdových systémov Brembo ohlásil, že ruší svoje raňajky pre médiá. „Sme presvedčení, že ochrana zdravia ľudí je v súčasnom rýchlo sa meniacom prostredí prioritou,“ uviedol jeho hovorca. Do Ženevy sa rozhodli neprísť ani niektorí významní manažéri automobilového priemyslu, okrem šéfa Bremba Daniela Schillaciho aj šéf Ferrari Louis Camilleri. A pribudnú iste ďalší. Toyota najnovšie oznámila, že obmedzí počet vlastných ľudí na výstavisku na najnutnejšie minimum.

Spoločnosť Palexpo si tým koleduje o poriadnu blamáž. Vylúčený pritom nie je ani scenár, že autosalón nakoniec zrušia deň pred otvorením alebo ho zatvoria predčasne. Hovorkyňa organizátorov v Ženeve totiž uviedla, že šou sa síce zatiaľ pripravuje, ale definitívne rozhodnutie závisí od odporúčaní švajčiarskych federálnych zdravotníckych orgánov, ktoré situáciu s epidémiou neustále monitorujú. To by bola pre ženevskú prehliadku doslova katastrofa. Čím neskôr k rozhodnutiu príde, tým väčšia. Prípravy sú totiž v plnom prúde, automobilky rozbehli drahú logistiku s prepravou expozícií a vozidiel, nakúpené sú letenky a rezervované ubytovania či reštaurácie pre hostí a zamestnancov. Výstava by tak skončila s obrovskou stratou a možno aj súdnymi dohrami, za podcenenie rizík.

Je tiež takmer isté, že epidémia bude mať výrazne negatívny vplyv aj na návštevnosť. A to v situácii, keď veľké autosalóny vychádzajú z módy. Bojujú o každého vystavovateľa a každého návštevníka. Spomeňme fiasko vlaňajšieho septembrového autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom. Po rekordne nízkej účasti vystavovateľov a historicky najnižšom záujme zo strany návštevníkov, Nemecká automobilová asociácia VDA, ktorá je aj organizátorom prehliadky, oznámila, že ďalší ročník podujatia, plánovaný na rok 2021, ruší. Pritom sa táto výstava konala pravidelne od roku 1951. Zánik hrozí aj autosalónom v Paríži či v Detroite, ktorý sa snažia zachrániť novým júnovým termínom. Tento trend však dobre pozná aj pripravované podujatie v Ženeve.

Ak sa aj uskutoční, nebudú na ňom prítomné značky Citroen, Ford, Jaguar, Lamborghini, Land Rover, Nissan, Opel, Peugeot, Subaru ani Volvo. Všetky uprednostnia prezentáciu cez sociálne siete albo na vlastných podujatiach. Organizátori preto časť obrej haly Palexpa vyhradili, tak povediac zo zúfalstva, testovacej trati pre elektromobily, ktoré si budú môcť návštevníci vyskúšať. Ak zrátame všetky rizikové faktory, súvisiace s týmto ročníkom, je možné, že bude nakoniec posledným. A ak sa neuskutoční vôbec, posledným bol ten vlaňajší, len o tom v tom čase nik netušil.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #koronavírus #autosalón Ženeva 2020
Články podľa značiek