Vedúci strediska Vysoké Tatry Dušan Slavkovský uviedol, že prvý z menovaných projektov je menej komplikovaný a vyžiada si prípravu zhruba tri roky a investíciu vo výške cca sedem miliónov eur. 

Jamy sú o čosi komplikovanejšie a spoločnosť predpokladá, že samotný prípravný proces, v prípade kladných stanovísk aj výstavba, potrvá šesť až sedem rokov a vyžiada si ďalších 15 až 16 miliónov eur.

Rozšírenie strediska chcú podľa prieskumu aj lyžiari

Podľa predsedu predstavenstva TMR Bohuša Hlavatého súvisia tieto zámery s rastúcim záujmom o Tatranskú Lomnicu. 

„Zaznamenali sme nárast tržieb ubytovateľov o takmer 17 percent, v regióne bola najlepšia sezóna za desať rokov a medziročný nárast domácich turistov je na úrovni 16 percent, čo je v praxi o 600-tisíc návštevníkov viac. Slováci uprednostňujú lyžovačku na Slovensku pred zahraničím, 18 percent slovenskej populácie lyžuje alebo snouborduje a je predpoklad, že tento trend bude ešte rásť,“ skonštatoval B. Hlavatý.

Zároveň upozornil, že poslednú výstavbu realizovali v stredisku pred siedmimi rokmi, keď vybudovali kabínkovú lanovku na Skalnaté pleso.

Spoločnosť si vypracovala aj prieskum medzi svojimi zákazníkmi, z ktorého vyplýva, že až 61 percent z viac ako 2 500 oslovených respondentov súhlasí s rozšírením kapacity strediska.

„V Tatranskej Lomnici sme zaznamenali stúpajúci záujem zo strany začiatočníkov, ročne u nás kurzy absolvuje 12-tisíc žiakov. Stúpajúca návštevnosť spôsobuje dopravné kolapsy, hnev domácich i hostí, je tiež nerovnomerné rozloženie lyžiarov v stredisku, najviac kolízií je práve medzi stanicou Štart a Tatranskou Lomnicou a stále bojujeme aj s nedostatkom parkovacích miest,“ upozornil D. Slavkovský.

V lokalite Čučoriedky je v súčasnosti fixná lanová dráha a táto časť strediska nie je lyžiarmi až tak využívaná. Zmeniť to má vybudovanie novej 6-sedačkovej lanovky, ktorej prepravná rýchlosť by sa pri zachovaní súčasnej kapacity zdvojnásobila.

V prípade obnovenia lyžiarskych kapacít Jamy ráta investor s vybudovaním dvoch 6-sedačkových lanoviek, parkovacej plochy medzi Tatranskou elektrickou železnicou (TEŽ) a Cestou Slobody s viac ako 600 parkovacími miestami, lávkou pre peších ponad cestu a novou multifunkčnou budovou s pokladnicami a WC.

„Ide o riešenie, ktoré by pomohlo zlepšiť dopravnú situáciu odklonením dopravy, ráta sa s novým nástupným miestom priamo z TEŽ, prepojením tratí s existujúcimi zjazdovkami, a tiež by sme eliminovali takzvané výlukové dni, keďže na Jamách sú svahy odolnejšie voči vetru,“ objasnil D. Slavkovský.

V tejto časti strediska, ktoré bolo zatvorené v roku 1986, resp. v roku 2010, by pribudlo viac ako 3,8 kilometra zjazdoviek.

Slovo budú mať ochranári

Podľa Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR každý jeden takýto zámer na území najstaršieho slovenského národného parku musí byť dôsledne posúdený v zmysle zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

„V prípade Čučoriedok už bolo ministerstvu predložené oznámenie o zmene, pretože ako celok zámer prešiel posudzovaním v roku 2008. V súčasnosti sa uskutočňuje zisťovacie konanie, či daná zmena podlieha posudzovaniu. Zisťovacie konanie je otvorené verejnosti s cieľom ochrany životného prostredia,“ reagoval hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák.

Potvrdil, že vzhľadom na charakter lokality bola už vyzvaná aj sekcia ochrany prírody, biodiverzity a krajiny MŽP, aby sa do zisťovacieho konania, ktoré je v počiatočnom štádiu, zapojila.

„V súvislosti s rozširovaním kapacít časti Jamy koná Okresný úrad (OÚ) Poprad, kde pokračuje proces posudzovania vplyvov na životné prostredie. OÚ určil v júni minulého roku rozsah hodnotenia, na jeho základe musí teraz navrhovateľ vypracovať a predložiť takzvanú správu o hodnotení. Má na to tri roky,“ doplnil hovorca.

Táto správa bude predmetom posúdenia, pripomienkovaná dotknutou verejnosťou, obcami a ďalšími orgánmi. Celé toto konanie bude ukončené vydaním záverečného stanoviska, ktoré však v tejto chvíli nie je možné podľa rezortu prejudikovať.

„Pre nás je rozhodujúce, aby boli zámery dôsledne posúdené v zmysle platnej envirolegislatívy s dôrazom na ochranu životného prostredia,“ upozornil T. Ferenčák.

Podľa mestského poslanca Tomáša Tišťana je stredisko Jamy legendárne a veľa miestnych ľudí nerozumelo tomu, prečo sa pred rokmi zatvorilo.

„Jeho samotnú obnovu tak možno len uvítať. Čo sa však týka parkoviska pri TEŽ, tam bude záležať na presnom projekte a detailoch, ako ho chce TMR postaviť a ako zasiahne do lesa. Rovnako to platí aj pre spôsob prepojenia časti Jamy so zvyšnou časťou strediska. Tieto detaily treba do hĺbky zanalyzovať,“ myslí si T. Tišťan.