JATO: Toto je 25 najviac predávaných áut v Európe. Golf klesá, Sandero v prvej desiatke!

Na rozdiel od USA a Číny, kde vlani padli registrácie nových áut, sa Európe darilo. Predalo sa celkom 15,76 milióna nových áut, dokonca o 1,1 % viac ako rok predtým. Prekvapením rebríčka najúspešnejších modelov je najmä Dacia Sandero. Do prvej desiatky sa však prebojovala aj Škoda Octavia.

26.02.2020 05:00
debata
Napriek miernym výkyvom sa vlani vyšplhali... Foto: ACEA
ACEA Napriek miernym výkyvom sa vlani vyšplhali registrácie osobných áut v Európe až na 15 757 412 kusov, čo bol už piaty za sebou idúci rok s prírastkom a najlepší výsledok od roku 2007.

Aj vlaňajší automobilový trh zasiahli turbulencie. Išlo o dozvuky prijatia novej homologizačnej metodiky WLTP v roku 2018, ktorá spôsobila, že viaceré verzie áut z ponuky úplne vypadli alebo čakali na nové motorizácie. Nakoniec to ale celkové predaje neovplyvnilo, hoci od januára do novembra registrácie áut v 27 sledovaných krajinách Európy v skutočnosti padli o 0,4 %. Všetko si však automobilky vynahradili v rekordnom decembri, ktorý zahladil akékoľvek priebežné výkyvy. Je však pravdou, že posledný mesiac roka, ktorý sa posilnil v medziročnom porovnaní až o 27 %, mali na svedomí legislatívne zmeny v niektorých krajinách.

Najpredávanejším autom Európy zostáva s veľkým... Foto: Volkswagen
VW Golf - 2020 Najpredávanejším autom Európy zostáva s veľkým náskokom VW Golf. Neublížila mu ani medzigeneračná výmena. Kraľuje nad Renautom Clio a tretím Fordom Fiesta.

Špeciálne vo Švédsku, ktoré od 1. januára 2020 zaviedlo nový systém zdaňovania nákupu áut podľa emisií, alebo Holandsko, ktoré zasa zvýšilo zdanenie elektrických áut zo štyroch na osem percent. Zákazníci sa teda poponáhľali a nové osobné autá si obstarali v „predstihu“, ešte podľa starých daňových pravidiel. Svoje urobili aj díleri, ktorí prihlasovali vozidlá takpovediac na seba. Darilo sa ale aj kľúčovým európskym trhom ako Nemecku (+ 5 %), Francúzsku (+ 1,8 %) či Taliansku. Historické rekordy zaznamenalo Poľsko, z ktorého sa stal šiesty najväčší automobilový trh Európy, ale aj Maďarsko, Dánsko, Slovensko a Luxembursko.

Veľkým prekvapením je siedma pozícia Dacie... Foto: Dacia
Dacia Sandero - 2016 Veľkým prekvapením je siedma pozícia Dacie Sandero. Recept nízkej ceny vychádza rumunskej značke pod krídlami Renaultu naplno.

Menej áut sa z dôležitých trhov predalo len vo Veľkej Británii (- 2,4 %) a v Španielsku (- 3,7 %). Celkovo sa tak v Európe vlani vyšplhali registrácie až na 15 757 412 nových automobilov, čo je o 171 452 viac, ako v roku 2018. Bol to už piaty za sebou idúci rok s prírastkom a najlepší výsledok od roku 2007, keď sa k zákazníkom dostalo viac ako 16 miliónov nových osobných áut. Rebríčku značiek šéfoval Volkswagen pred Renaultom a Fordom, Peugeotom a Mercedesom-Benz, ktorý sa stal najúspešnejšou prémiovou značkou. Do prvej desiatky sa ešte dostali BMW, Opel, Škoda, Audi a Toyota.

Golf, Clio a Fiestiu prenasleduje Sandero

Poradie značiek je známe už od januára. Teraz tu však máme rebríček najúspešnejších modelov. A ako to dopadlo? Asi neprekvapí, že jednotkou je VW Golf s 410 330 regis­tráciami. Jeho náskok je taký veľký, že ani 8 % pokles nemohol ohroziť pozíciu tohto európskeho bestselleru. Druhým najpredávanejším modelom Európy ostal Renault Clio (319 136 ks) a tretím VW Polo (256 259 ks). Presne tak ako vlani. Všetky tri modely však zaznamenali pokles. Pri Golfe a Cliu to bolo spôsobené generačnou výmenou, kým pri Pole pravdepodobne rastom popularity SUV. Polu zobral koncom roka vietor z plachiet nový T-Cross.

Trh ovládla trieda SUV. Po prvýkrát si... Foto: Renault
Renault Captur - 2017 Trh ovládla trieda SUV. Po prvýkrát si prisvojila až 38 % podiel na trhu. Jednotkou je VW Tiguan, ale na krk mu dýcha Renault Captur.

Nič sa nemenilo ani na štvrtej priečke, ktorú, hoci s poklesom, obhájil Ford Fiesta. Na piatej však už nájdeme zmenu. Nissan Qashqai sa totiž prepadol až na 13. miesto. Jeho pozíciu okamžite obsadil VW Tiguan, ako najúspešnejšie európske SUV. Nasleduje Peugeot 208 a potom obrovské prekvapenie v podobe Dacie Sandero. Lacný rumunský hatchback sa teda prepracoval až na siedmu pozíciu a za sebou nechal aj takých velikánov ako Renault Captur, Ford Focus a Škodu Octavia. Tesne za bránami prvej desiatky ostali Opel Corsa a Dacia Duster. Rumunské SUV si polepšilo o neuveriteľných 24 %, čo znamená, že za jeden jediný rok sa posunulo o päť priečok vyššie.

Pribúdajú SUV a elektromobily

Veľké nárasty zaznamenali aj modely VW T-Roc (+ 46 %), Mercedes-Benz A (+ 28 %), Fiat Panda (+ 9 %), ale tiež VW T-Cross, Tesla 3 alebo Citroen C5 Aircross. Rebríčku segmentov kraľuje naďalej trieda SUV. Podľa JATO Dynamics zaznamenali už siedmy rok za sebou dvojciferný rast, vlani o 12 %, a prisvojili si neuveriteľných 38 % trhu, o 3,6 percentu­álneho bodu viac. Prvýkrát prekonali hranicu šiestich miliónov. Najviac ťažil z tejto módy koncern VW, keď ich podiel na tržbách zvýšil o 8,7 %, pred Volvom (+ 8,2 %) a Suzuki (+ 6,5 %). Nemecký koncern predal spolu 1,38 miliónov SUV, o 37 % viac ako v roku 2018.

Najúspešnejším elektromobilom Európy sa stala... Foto: Tesla Motors
Tesla Model 3 - 2017 Najúspešnejším elektromobilom Európy sa stala vlani americká Tesla 3. Predalo sa z nej neuveriteľných 94 459 kusov. Za sebou nechala Renault Zoe, BMW i3 aj Nissan Leaf.

Medzi kompaktnými SUV „hviezdi“ Renault Captur pred Tiguanom a Daciou Duster, kým prémiovým SUV kraľovali BMW X1, Audi Q3 a Volvo XC40. Z rastu popularity SUV sa však príliš neteší generálny tajomník Jato Dynamics Felipe Munoz. „Neustály nárast registrácií SUV ide na úkor iných segmentov. Mení automobilový priemysel a predstavuje veľké výzvy v oblasti emisií,“ povedal. Jednoducho, väčšie, ťažšie a menej aerodynamické modely zvyšujú priemernú spotrebu áut práve v čase, keď potrebujú automobilky stlačiť flotilové emisie CO2 pod 95 g/km. Elektrifikované autá tento nárast len ťažko vykompenzujú.

Predalo sa ich vlani síce rekordných 1 277 908 kusov, čo je o 35 % viac ako v roku 2018, ale čistých elektromobilov bolo len 356 000, čo je iba 2,3 % z celkových registrácií. Zaujímavé je, že po prvýkrát predbehli elektromobily plug-in hybridy. Najúspešnejším elektromobilom sa stala vlani Tesla 3 (94 459 ks) pred Renaultom Zoe (45 602 ks), BMW i3 (32 451 ks) a Nissanom Leaf (32 443 ks). Najúspešnejším plug-in hybridom je Mitsubishi Outlander (33 862 ks). Zvyšok elektrifikovaných áut tvorili klasické hybridy, ktorým už roky kraľuje Toyota so svojimi modelmi Corolla, Auris, C-HR a RAV 4. Spolu s Lexusom ovláda až 70 % hybridného trhu.

Najpredávanejšie modely áut v Európe (2019)

Model Počet ks. (2019) Rozdiel vs. 2018
1. VW Golf 410 330 – 8 %
2. Renault Clio 319 136 – 5 %
3. VW Polo 256 259 – 14 %
4. Ford Fiesta 228 183 – 16 %
5. VW Tiguan 224 890 + 1 %
6. Peugeot 208 224 659 – 2 %
7. Dacia Sandero 224 655 + 6 %
8. Renault Captur 224 127 + 5 %
9. Ford Focus 224 065 + 14 %
10. Škoda Octavia 223 416 0 %
11. Opel Corsa 221 623 + 2 %
12. Dacia Duster 221 428 + 24 %
13. Nissan Qashqai 218 560 – 6 %
14. Citroën C3 212 833 + 1 %
15. Toyota Yaris 212 526 – 2 %
16. VW T-Roc 207 863 + 46 %
17. Mercedes-Benz triedy A 199 713 + 28 %
18. Peugeot 3008 195 211 – 5 %
19. Fiat Panda 184 288 + 9 %
20. Fiat 500 176 414 – 7 %
21. Peugeot 2008 167 417 – 7 %
22. Ford Kuga 162 106 + 5 %
23. Škoda Fabia 157 853 – 8 %
24. Mercedes-Benz triedy C 146 023 – 3 %
25. Peugeot 308 143 470 – 8 %

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek