Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Ekonomika

Blokáda hraníc spôsobuje problémy podnikom, PSA zastavuje výrobu

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Lukáš Grinaj

Automobilka Groupe PSA Slovakia sa čiastočne dielcami predzásobila, keď prišlo k oznámeniu blokády hraníc.

Trnava 29. januára (TASR) – Štrajk autodopravcov má vplyv aj na plynulosť výroby v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia. V utorok (28.1.) pred 21. hodinou museli podľa hovorcu spoločnosti Petra Šveca na jednotlivých prevádzkach priebežne zastavovať výrobu, pretože kamióny s dielcami zostali stáť na hraničných priechodoch. Ide predovšetkým o priechody s Poľskom a čiastočne aj s Českom a Maďarskom. Hovorca predpokladá, že situácia sa môže v priebehu dňa ďalej komplikovať, ak autodopravcovia prechody neuvoľnia.

Automobilka sa podľa Švecovho vyjadrenia čiastočne dielcami predzásobila, keď prišlo k oznámeniu blokády hraníc. "Problém sa pre nás komplikuje aj tým, že nielen kamióny od dodávateľov k nám, ale aj kamióny k dodávateľom sa teraz nevedia dostať,“ konštatoval Švec. V noci na stredu sa výroba musela riadiť aktuálnou situáciou podľa toho, ako prichádzali dodávky.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) od utorka začala organizovať protestné zhromaždenia na cestných hraničných priechodoch Slovenska a blokuje ich. UNAS tvrdí, že vláda odmietla akceptovať jej oprávnené požiadavky a k dohode nedošlo.


Blokáda hraničných priechodov môže viesť k výpadkom výroby vo Volkswagene


Štrajk autodopravcov a ich blokáda hraničných priechodov spôsobuje automobilovému priemyslu komplikácie a môže viesť aj k výpadkom výroby automobilky Volkswagen na Slovensku. V stanovisku firmy na to upozornila jej hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová.

Pripomenula, že automobilový priemysel sa nachádza v náročnom období, keď ho ovplyvňujú nepriaznivé globálne a lokálne podmienky. "Súčasná vypätá situácia na Slovensku ohľadom podmienok podnikania v cestnej doprave tomu neprospieva a je ďalším faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť Slovenska v medzinárodnom meradle," zdôraznila hovorkyňa.

"Tento stav spôsobuje komplikácie, ktoré znamenajú dodatočné neplánované náklady, a môže v krátkodobom horizonte viesť k výpadkom výroby v spoločnosti Volkswagen Slovakia a mať tak ďalšie negatívne hospodárske vplyvy," doplnila. Automobilka preto opätovne žiada obidve strany sporu, aby spolu rokovali a čo najskôr dospeli k dohode.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) od utorka (28.1.) opätovne organizuje protestné zhromaždenia na cestných hraničných priechodoch Slovenska. Neplánuje pritom obmedzovať osobnú dopravu a dopravcovia v prípade potreby vytvoria zákonnú "záchranársku uličku".

Únia očakávala od Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR do pondelka (27.1.) odpoveď na ich návrhy zliav na mýte a od Ministerstva financií (MF) SR spracovanie predloženého návrhu na zmenu dane z motorových vozidiel. Združenie autodopravcov Česmad sa už minulý týždeň s vládou dohodlo na viacerých zmenách v mýte a zdaňovaní.

Štrajk autodopravcov obmedzil výrobu v automobilke Kia


Spoločnosť Kia Motors Slovakia vyjadrila v stredu popoludní silné znepokojenie nad vývojom situácie okolo štrajku autodopravcov. Podľa hovorcu automobilky Jána Žgravčáka jej dodávatelia intenzívne riešia nedostatok materiálu, čo sa už odrazilo na obmedzeniach vo výrobe Kia Motors Slovakia.

Zdôraznil, že ak sa situácia nezlepší, automobilka bude nútená zastaviť výrobu. "Kia Motors Slovakia dôrazne vyzýva zainteresované strany, aby urýchlene dosiahli dohodu a nezvyšovali tak napätie a zaťaženie zamestnancov nielen v automobilovom priemysle na Slovensku, no tiež našich zákazníkov po celom svete," uviedol Žgravčák.

Blokáda hraníc dlhšia ako tri dni môže Continentalu narobiť problémy


Viac ako tri dni trvajúca blokáda všetkých hraničných prechodov by narobila značné problémy aj významnému slovenskému výrobcovi brzdových komponentov do automobilov, spoločnosti Continental Automotive Systems Slovakia Zvolen. Keď vznikne podobná situácia, tak ako je to v týchto dňoch, logisti spoločnosti ju pozorne monitorujú a pripravujú pre takéto prípady náhradné riešenia.

"Prvým krokom je to, že sa overujú všetky kapacity u našich zákazníkov," povedala pre TASR špecialistka pre komunikáciu spoločnosti Iveta Blašková. Takto sa môže aktuálne reagovať na stav zásob a ďalší výrobný proces.

V prípade, že by potrebné komponenty nebolo možné dopraviť v priebehu niekoľkých dní a výrobky je pri tom nutné vyrábať, môže sa zvoliť náhradný dovoz. "Ide o leteckú prepravu. Už sme taký prípad mali. Je to však viacnásobne drahšie ako dovoz kamiónovou dopravou. Využíva sa preto len výnimočne," doplnila Blašková. Zvolenský Continental až na niekoľko výnimiek komponenty na výrobu brzdových strmeňov do závodu dováža zo zahraničia.

"Dnes je situácia, že vyrábame a aj vyvážame podľa plánu. Pokiaľ by však štrajk autodopravcov trval viac ako tri dni, môže to spôsobiť potenciálne odstavenie niektorých výrobných liniek a mohli by nastať aj problémy s dodávkami k niektorým zákazníkom. Kapacita našich skladových zásob výrobného materiálu je totiž maximálne na tri dni," dodala zástupkyňa firmy.

U.S. Steel Košice: Blokovanie ciest je nebezpečné, hrozí strata zákazníkov


Štrajk autodopravcov spôsobuje komplikácie aj pre košické oceliarne U. S. Steel. "V čase, keď ideme na dve pece z troch pre problémy na európskom trhu s oceľou, považujeme blokovanie ciest za nebezpečné," uviedol pre TASR hovorca oceliarní Ján Bača.

"Ak naše produkty nedorazia podľa objednávky do cieľa, hrozí, že sme naše plechy vyrobili, predali, ale načas nedoručili a nakoniec  možno stratíme zákazníka. V tom prípade by sme žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku," konštatoval ďalej Bača.

Právo na protest by podľa jeho slov nemalo brániť iným užívať cesty a regionálni dopravcovia týmto spôsobom berú ostatných dopravcov a aj výrobcov ako rukojemníkov.

Košický U. S. Steel sa v tejto súvislosti obrátil na Republikovú úniu zamestnávateľov (RÚZ), keďže situácia je problematická aj pre ďalšie podniky. "Predpokladám, že bude konať v mene viacerých spoločností," dodal hovorca.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) od utorka (28. 1.) pokračuje v protestných blokádach nákladnej dopravy na cestných hraničných priechodoch. UNAS tvrdí, že vláda odmietla akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo.  

Pre štrajk autodopravcov meškalo niekoľko dodávok novobanského Knauf Insulation


Štrajk autodopravcov spôsobil meškanie niekoľkých dodávok zákazníkom novobanského závodu Knauf Insulation, ktorý vyrába produkty z minerálnej vlny. "Zákazníci to však boli ochotní akceptovať, keďže vedia, aká je v súčasnosti situácia," uviedla v tejto súvislosti Alena Kálazi, manažérka nákupu Knauf Insulation.

Zároveň dodala, že zo strany dodávateľského reťazca musia situáciu pozorne sledovať a prispôsobovať jej vykládku materiálov. Ide najmä o dodávateľov z Maďarska a Poľska, ktorí sú pre stabilitu výrobného procesu v novobanskom závode kľúčoví.

"Pretože je štrajk organizovaný a prechody hraníc časovo regulované, dokážeme sa miernym zdržaniam prispôsobiť. V prípade zablokovania hraníc v 24-hodinovom intervale vidíme situáciu z hľadiska plynulého zásobovania ako neudržateľnú," dodala Kálazi.

O problémoch v súvislosti so štrajkom hovorí aj žiarska spoločnosť Tubapack. Podľa vyjadrenia logistického oddelenia spoločnosti mali v stredu problém s uzavretými hraničnými priechodmi na maďarskej hranici. "Nebolo ňou možné prejsť, preto dopravca nenaložil dohodnutý tovar, opätovne sme museli riešiť auto a pôvodnú nakládku stornovať. Je to pre nás strata času a rovnako aj peňazí," uviedla v tejto súvislosti spoločnosť.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) od utorka (28. 1.) pokračuje v protestných blokádach nákladnej dopravy na cestných hraničných priechodoch. UNAS tvrdí, že vláda odmietla akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo.

Strojárenská firma Tomark pociťuje pre štrajk problémy s transportom


Prešovská strojárenská firma Tomark, s.r.o., ktorá sa zaoberá i výrobou lietadiel, tvrdí, že začína mať pre štrajk autodopravcov vážne problémy s transportom.

"Do Nemecka nakladáme denne päť návesových súprav, od zajtra nenakladáme, keďže nie sú autá. Budúci týždeň bude mať problém náš odberateľ a teda aj my," uviedol pre TASR konateľ spoločnosti Daniel Tomko.

Niektoré firmy v Prešovskom kraji problémy v súvislosti so štrajkom nepociťujú. "Štrajk autodopravcov aktuálne dopad na výrobu v Pivovare Šariš nemá," povedal manažér závodu Pivovar Šariš vo Veľkom Šariši Ján Čerkala.

Firma Gohr, s.r.o. vo Veľkom Šariši, ktorá sa zaoberá výrobou oceľových konštrukcií, nepociťuje výrazné obmedzenia v súvislosti so štrajkom.

"Podľa dostupných informácií od vedúceho Úseku nákupu a predaja nás štrajk dopravcov vzhľadom na naše termíny nijako výrazne nezasiahol. Naša spoločnosť výrazne a v najväčšej miere obchoduje s Nemeckom," povedal Miroslav Rokošný zo spoločnosti Gohr.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) od utorka (28. 1.) pokračuje v protestných blokádach nákladnej dopravy na cestných hraničných priechodoch. UNAS tvrdí, že vláda odmietla akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo.