Hore

Panasonic Lumix S PRO 70-200/4 O.I.S.

S objektívom Panasonic Lumix S PRO 70-200/4 O.I.S. som krátko fotil v Barcelone, pri príležitosti oficiálneho predstavenia fotoaparátov Lumix S1 a S1R. Počas testu S1R, už tu na Slovensku, som ho k dispozícii nemal. Teraz konečne dorazil a ja ho môžem poriadne otestovať na Lumixe S1.

Panasonic Lumix S PRO 70-200/4 O.I.S. je profesionálny telezoom pre plnoformátové bezzrkadlovky s bajonetom L (Panasonic, Leica, Sigma). Svetelnosť objektívu je F4, ale to neznamená, že nie je rovnako profesionálny ako model s F2,8. Nie každý potrebuje vysokú svetelnosť, napríklad krajinkár, ale nároky na kvalitu môže mať tie najvyššie.

Špecifikácia

  • optická sústava: 23 prvkov v 17 skupinách (1 asférická šošovka, 1 šošovka s ultramimoriadne nízkym rozptylom (UED), 3 šošovky s mimoriadne nízkym rozptylom (ED), 1 šošovka s veľmi vysokým indexom lomu (UHR))
  • optimalizovaný pre video: áno
  • konštrukcia clony: 9 lamiel clony/kruhový tvar clony
  • najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0,92 m
  • mierka zväčšenia: približne 0,25×
  • uhol záberu: 34° (širokouhlá poloha) – 12° (teleobjektív)
  • odolnosť voči prachu a striekajúcej vode: áno
  • mrazuvzdornosť: do -10°C
  • priemer filtra: φ 77 mm
  • rozmery: φ 84,4 mm  x 179 mm
  • Hmotnosť: približne 985 g (bez krytky objektívu, zadnej krytky objektívu, clony objektívu a držiaka na externý statív)
  • kompatibilita s telekonvertormi: áno s 1,4 a 2x TC
  • spôsob automatického zaostrovania: lineárny motor
  • stabilizácia obrazu: Dual IS až 6EV



Schéma optickej konštrukcie.

https://www.panasonic.com/sk/consumer/fotoaparaty-a-videokamery/lumix-s-objektivy/s-r70200.html

Objektív v praxi

Dizajn a ovládanie

Objektív je prekvapujúco ťažký. Na materiáloch sa nešetrilo. Až na slnečnú clonu je tu len kov a sklo. Slnečná clona s poistkou je zvnútra ryhovaná, aby sa tak eliminovali odrazy svetla. Potešil ma statívový prstenec, ktorý je v cene a nemusíte ho dokupovať. Dokonca má aj Arca-Swiss kompatibilnú lyžinu. Ak ho nepotrebujete, môžete ho demontovať. Priemer filtra je 77 mm, čo býva skôr u F2,8 telezoomov. V prednej časti objektívu je prstenec zaostrovania, keď sa pritiahne smerom k fotoaparátu, objaví sa stupnica zaostrovania a objektív sa prepne na manuálne zaostrovanie. Široký prstenec transfokácie je uprostred tela objektívu. Prstence sú potiahnuté vrúbkovanou gumou. Na objektíve je len jeden prepínač, ktorým sa zapína a vypína optická stabilizácia obrazu.


Vzhľadom na veľkosť a hmotnosť objektívu je len dobré, že Panasonic S1 je na bezzrkadlovku tak veľký.

Objektív som testoval na 24 Mpx modely S1 s najnovším firmvérom 1.3. Chvíľku sa pri ňom zastavím. Až na prepínač ON/OFF má vynikajúcu ergonómiu ovládania. Pri použití teleobjektívu oceníte, že vzadu je tlačidlo AF-ON a vedľa neho páčka prepínania režimov AF, uprostred tlačidlo výberu režimu AF bodov a pod tým joystick. Všetko, čo potrebujete ohľadne zaostrovania, máte na dosah palca. 5,76 Mpx hľadáčik je luxusný, prakticky na ňom nevidíte raster. Je lepší ako optický hľadáčik FF zrkadlovky. Nezaostáva za ním ani displej.

Zaostrovanie

Panasonic vo svojich bezzrkadlovkách nepoužíva fázovú detekciu. Tá zvyčajne zabezpečuje vyššiu rýchlosť a presnosť zaostrovania a to aj v režime AF-C. Panasonic ide vlastnou cestou. Tvrdí, že fázová detekcia je blízko max. limitu. Naproti tomu detekcia kontrastu má veľký potenciál, len treba na ňom zapracovať. Panasonic využíva DFD detekciu kontrastu, ktorá väčšinou funguje veľmi dobre a ani si nevšimnete, že nie je použitá fázová detekcia.

Pri veľmi slabom osvetlení, aj keď si fotoaparát prisvieti, je zaostrovanie pomalšie a niekedy ani nechce zaostriť. To pri svetelnosti F4 nie je prekvapením, veď vysokou citlivosťou AF sa fotoaparáty chvália pri oveľa lepších citlivostiach.

S fotoaparátom a objektívom je radosť pracovať až do okamihu, kedy potrebujete kontinuálne zaostrovanie. DFD detekcia v režime AF-C neustále jemne preostruje tam a späť. Znervózňuje to a nemáte čistú vizuálnu kontrolu zaostrenia. Kým Panasonic toto nevyrieši, nebude obľúbený u náročných fotografov fotiacich pohyb.


Pri fotení pohybu musíte počítať s tým, že v sérii budete mať tak 25% odpad. DFD zaostrovanie má zatiaľ rezervy.

Objektív zaostruje od 92 cm, mierka zväčšenia je 1:4. Na šírku snímača zachytíte objekt veľký cca 14 cm. Nie je to makro, ale close-up fotografia už áno. Využijete to pri fotení väčších kvetov, vážok, drobných živočíchov, detailných portrétov.

Stabilizácia

Objektív má optickú stabilizáciu obrazu, ktorá spolupracuje s IBIS stabilizáciou snímača. Udávaná účinnosť je až 6EV. V praxi záleží aj na užívateľovi a podmienkach. Mne sa na najdlhšom ohnisku darilo robiť ostré zábery s časmi okolo 1/6 a 1/8 s. Občas som však rozmazal fotku aj pri 1/30 s.


Nočný záber na 200 mm ohnisku, 1/6 s. z ruky bez opory.


Účinnú stabilizáciu využijete aj počas pochmúrneho dňa. 1/8 s. na najdlhšom ohnisku, z ruky.

Optická kvalita

Na plnoformátovom fotoaparáte aj pri svetelnosti F4 dokážete s teleobjektívom účinne rozostriť pozadie. Nie je to typický portrétny objektív, na to by bol vhodnejší model s F2,8, úlohu občasného portréťaku ale zvládne dobre.




Objektív zvládne aj portrétne nasadenie. Ďakujem Tonovi Zorádovi za ochotné zapózovanie.

Panasonic aj u FF bezzrkadloviek používa korekciu chýb objektívov priamo v RAW-e. Lightroom preto ukazuje už skorigované fotografie. Luminar 4 ale korekciu v RAW ignoruje: pozrime sa preto na to, čo býva bežne skryté.

200 mm - sférické skreslenie je mierne poduškovité, pri otvorenej clone je vinetácia mierna a veľmi pozvoľná, netreba ju ani korigovať. Ostrosť v strede je výborná, pri otvorenej clone smerom ku krajom a rohom klesá. Aj v tých najkrajnejších rohoch je ale vidno aj jemné detaily.

130 mm - sférické skreslenie mierne poduškovité, ale menej ako na 200 mm. Vinetáciu netreba vôbec riešiť. Aj pri otvorenej clone je ostrosť v rohoch veľmi dobrá. Okolo tejto ohniskovej dĺžky objektív exceluje.

100 mm - sférické skreslenie je nepatrne poduškovité. V ostatnom je objektív na tomto ohnisku rovnako ako pri 130 mm.

70 mm - sférické skreslenie je nepatrne súdkovité. Vinetácia je minimálna. Ostrosť v rohoch je o máličko horšia ako pri stredných ohniskách.

Objektív má výborný prenos kontrastu a antireflexná úprava je špičková. Skúšal som slnko umiestniť do stredu, na kraje i kúsok za, ale reflexy nikde. Neobjavila sa ani chromatická chyba.

Softvérová korekcia chýb objektívov je dnes štandardom. Čo neskorigujete, je zlá kresba. Tej sa u tohto objektívu obávať nemusíte. Testovaný objektív nie je brutálne ostrý, ako pevné objektívy, poskytuje ale vysoký štandard v celom rozsahu aj pri otvorenej clone, po priclonení sa samozrejme ešte zlepší. Tu sa ukazujú výhody nových systémov optimalizovaných pre snímače.

Záver

Panasonic rozumne, na rozdiel od Canonu a Nikonu, predstavil hneď na začiatku nielen štandardný zoom s F4, ale aj telezoom. Nároční fotografi, ktorí nepotrebujú F2,8 transfokátory, tak majú od začiatku k dispozícii najpoužívanejší rozsah 24 až 200 mm.

Testovaný objektív nájde uplatnenie pri fotení detailov, krajiny, ale i v akčnej fotografii (wildlife, šport, reportáž) za dobrých svetelných podmienok. Poskytuje výbornú obrazovú kvalitu a prvotriedne spracovanie, rovnako ako profi transfokátore so svetelnosťou F2,8, ale je menší a lacnejší. Vzhľadom na rozmery je pomerne ťažký, to ale svedčí o poctivej konštrukcii. Plusom je, že statívový prstenec je v cene, naviac Arca-Swiss kompatibilný. Objektív je kompatibilný s 1,4x a 2x telekonvertormi, ale užívateľ musí počítať s poklesom svetelnosti. Je to skôr núdzové riešenie, pre kombináciu s telekonvertormi je vhodnejší telezoom 70-200/2,8.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
JohnNewton
2020-01-27 10:05:53
p. Srnec nebolo by na čase označovať EVF hľadáčiky ako sa má ? Ani výrobca si nedovoli napísať že 5.76 MPx, lebo 5,76 mil dot je cca 1,92 Mpx. Začínam to vnímať ako Váš úmysel.
Pixel je najmenšia fyzická časť zobrazovacej jednotky, ktorá je schopná zobraziť všetky (to je podstatné) farby. Tak že 1 pixel na to v GRB potrebuje 3 body.
Realita je taká, že dnešný najluxusnejší EVF ma 1,92 Mpx alebo 5.790 M bodov.
 
blahoslav J B Art
2020-01-27 10:33:59
príspevok od: JohnNewton
p. Srnec nebolo by na čase označovať EVF hľadáčiky ako sa má ? Ani výrobca si nedovoli napísať že 5.76 MPx, lebo 5,76 mil dot je cca 1,92 Mpx. Začínam to vnímať ako Váš úmysel.
Pixel je najmenšia fyzická časť zobrazovacej jednotky, ktorá je schopná zobraziť všetky (to je podstatné) farby. Tak že 1 pixel na to v GRB potrebuje 3 body.
Realita je taká, že dnešný najluxusnejší EVF ma 1,92 Mpx alebo 5.790 M bodov.
EU by mala prijat zakon, aby fotovyrobcovia nemiatli zakaznikov a pouzivali jednotne oznacovanie rozlisenia v pixeloch pre europsky trh ... a po brexite aj zrusit oznacovanie rozmerov v palcoch
 
JohnNewton
2020-01-27 11:15:27
príspevok od: blahoslav J B Art
EU by mala prijat zakon, aby fotovyrobcovia nemiatli zakaznikov a pouzivali jednotne oznacovanie rozlisenia v pixeloch pre europsky trh ... a po brexite aj zrusit oznacovanie rozmerov v palcoch
Ale výrobca to uvádza správne. Len tu nie a nie
 
z80
2020-01-27 11:27:14
príspevok od: JohnNewton
p. Srnec nebolo by na čase označovať EVF hľadáčiky ako sa má ? Ani výrobca si nedovoli napísať že 5.76 MPx, lebo 5,76 mil dot je cca 1,92 Mpx. Začínam to vnímať ako Váš úmysel.
Pixel je najmenšia fyzická časť zobrazovacej jednotky, ktorá je schopná zobraziť všetky (to je podstatné) farby. Tak že 1 pixel na to v GRB potrebuje 3 body.
Realita je taká, že dnešný najluxusnejší EVF ma 1,92 Mpx alebo 5.790 M bodov.
Uplne najlepsie by bolo, ak by sa uvadzalo vertikalne aj horizontalne rozlisenie hladacika. V tomto pripade je to 1600 x 1200 pixelov.
 
slavik74
2020-01-27 12:18:31
Nie iba rozlisenie je dolezite, ide aj o uhlopriecku hladacika. Ale toto je recenzia objektivu, infomacie o hladaciku su iba informativne. Porovnanie s hladacikom zrkadlovky bude vzdy subjektivne.
 
seifi
2020-01-27 12:32:57
Záver, tretí riadok ... asi 70 až 200mm ;
to stojí 1.800,- € ? systém Canon R či RP pri cenách objektívov zdá sa mi predsa len prijateľnejší variant ... 70-200/4/IS II za 1.130 € a na bazári prvá verzia (nemá chybu) za 600,- €
 
Johnnny
2020-01-27 12:45:42
príspevok od: seifi
Záver, tretí riadok ... asi 70 až 200mm ;
to stojí 1.800,- € ? systém Canon R či RP pri cenách objektívov zdá sa mi predsa len prijateľnejší variant ... 70-200/4/IS II za 1.130 € a na bazári prvá verzia (nemá chybu) za 600,- €
Je to Panasonic-Leica. Asi z mFT maju zvyk strilat ceny vysoko, ale skor ci neskor to pojde na polovicu. Tento pristup ma ale mrzi, pretoze ich tela povazujem za nadotiahnutejsie bezzrkadlovky vobec, aj ked ten AF nemusi kazdeho nadchnut. A tie skla su vyborne.

https://petapixel.com/2020/01/13/mirrorless-24-70mm-shootout-which-lens-wins-in-sharpness-vs-expense/
 
michal.gaspierik
2020-01-27 15:12:44
Karol, necukalo ti v ľavom oku, keď si fotil kolegu s tou naopak danou slnečnou clonou? Si spomínam na tvoj článok Fotograf - turista
 
marcus_labeo
2020-01-27 16:30:34
Tak nie som si istý, či sa u zákazníkov tá "poctivosť" vo výrobe a kvalite materiálov ocení. Ja som vždy vnímal 70-200mm s f4 ako telezoom pre 2 skupiny ľudí: 1. tých, ktorí nemajú na (alebo nechcú dať) f2,8 verziu a 2. tých, ktorí nepotrebujú ťažký f2,8 zoom a chcú ľahšiu alternatívu. Tento objektív ale nespĺňa ani jedno: je veľmi drahý (na úrovni zrkadlovkových f2,8 zoomov) a aj dosť ťažký.
Takže voda na mlyn M4/3 aj z vlastnej stajne. Keď si zoberiem ekvivalentný (vrátane svetelnosti a HO) zoom 35-100/2,8, ten váži cca. tretinu, Olympusácky 40-150mm/2,8 je síce ťažší, cca. 2/3 z toho fullframu, ale má o 100mm dlhší koniec. Nehovoriac o tom, že z hľadiska expozície sú to stále o celé 1 EV svetelnejšie objektívy.
http://j.mp/2Gqpkuy
 
Johnnny
2020-01-27 16:59:42
príspevok od: marcus_labeo
Tak nie som si istý, či sa u zákazníkov tá "poctivosť" vo výrobe a kvalite materiálov ocení. Ja som vždy vnímal 70-200mm s f4 ako telezoom pre 2 skupiny ľudí: 1. tých, ktorí nemajú na (alebo nechcú dať) f2,8 verziu a 2. tých, ktorí nepotrebujú ťažký f2,8 zoom a chcú ľahšiu alternatívu. Tento objektív ale nespĺňa ani jedno: je veľmi drahý (na úrovni zrkadlovkových f2,8 zoomov) a aj dosť ťažký.
Takže voda na mlyn M4/3 aj z vlastnej stajne. Keď si zoberiem ekvivalentný (vrátane svetelnosti a HO) zoom 35-100/2,8, ten váži cca. tretinu, Olympusácky 40-150mm/2,8 je síce ťažší, cca. 2/3 z toho fullframu, ale má o 100mm dlhší koniec. Nehovoriac o tom, že z hľadiska expozície sú to stále o celé 1 EV svetelnejšie objektívy.
http://j.mp/2Gqpkuy
Ekvivalentne su to Panasonic 70-200 f5.6 a Olympus 80-300 f5.6.

Ale ano, tato 70-200 v pomere cena/vykon naozaj nevyhrava.
 
Realogic
2020-01-27 20:45:26
hľadáčik je luxusný, prakticky na ňom nevidíte raster. Je lepší ako optický hľadáčik FF zrkadlovky.

prepáčte ale takéto bludy si nechajte do krčmy pri piate pivo . . . hrozné čo sa tu človek dočíta
 
marcus_labeo
2020-01-28 08:10:09
príspevok od: Realogic
hľadáčik je luxusný, prakticky na ňom nevidíte raster. Je lepší ako optický hľadáčik FF zrkadlovky.

prepáčte ale takéto bludy si nechajte do krčmy pri piate pivo . . . hrozné čo sa tu človek dočíta
čo to znamená "pri piate pivo"? To je niečo ako prihriate pivo? Jedine že by si chcel napísať "k piatemu pivu".
 
filip.p3k
2020-01-28 13:09:21
príspevok od: Realogic
hľadáčik je luxusný, prakticky na ňom nevidíte raster. Je lepší ako optický hľadáčik FF zrkadlovky.

prepáčte ale takéto bludy si nechajte do krčmy pri piate pivo . . . hrozné čo sa tu človek dočíta
Preco by to nemohla byt pravda? Pozeral si niekedy do toho hladacika v S1? V čom je opticky vpredu pred elektronickym okrem mozno malickeho oneskorenia?
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia