Na trhu v súčasnosti existujú tri typy nabíjania: dva typy USB pre androidy a lightning pre zariadenia Apple.

Počet rôznych typov nabíjacích zariadení sa síce zredukoval z desiatok na tri, no pôvodný cieľ Európskej komisie zanikol. Brusel sa preto rozhodol, že bude konať.

„Množstvo káblov a nabíjačiek vyrobených a vyhodených každý rok je jednoducho neakceptovateľné,“ hovorí podpredsedníčka Európskeho parlamentu Roza Thun und Hohensteinová. Chce, aby do šiestich mesiacov parlament prišiel s riešením problému.

Podľa Komisie v tomto roku dosiahne elektronický odpad 12 miliónov ton.

Dobrovoľný prístup k zjednoteniu nabíjačiek nefunguje, uvádza Komisia. Eurokomisár Maroš Šefčovič nedávno povedal, že dosiahnutie harmonizácie nabíjačiek by bolo pre spotrebiteľov pohodlnejšie a prinieslo by zníženie elektronického odpadu. Komisia chce prísť s novými krokmi, ktoré donútia spoločnosti zjednotiť spôsoby nabíjania smartfónov.

Najviac postihnutou spoločnosťou by bol Apple. Ich nabíjanie sa výrazne odlišuje od štandardu USB. Apple sa bráni a poukazuje na to, že takáto regulácia by obmedzila inovácie.

Regulácia proti inováciám. Apple bojuje proti plánom na zjednotenie nabíjačiek

apple lightning Zdroj: Getty Images

„Myslíme si, že regulácia, ktorá núti k harmonizácii všetkých typov konektorov, zabudovaných do smartfónov, skôr dusí inovácie, ako ich podporuje, a poškodila by spotrebiteľov a ekonomiku ako celok,“ píše Apple.

Kým sa smartfóny zväčšujú, lightning konektor je o 20 percent menší ako štandard USB-C, čo vytvára viac priestoru pre batériu. Apple so systémom lightning zašiel ešte ďalej, keď ním nahradil aj 3,5-mm jack na svojich slúchadlách.

„Veríme, že Európska komisia bude hľadať riešenia, ktoré neobmedzia schopnosť priemyslu inovovať,“ hovorí vo svojom stanovisku Apple.

Podľa štúdie Copenhagen Economics, podporenej spoločnosťou Apple, by prechod na jednotné nabíjanie stál 1,5 miliardy eur a vysoko by prevýšil environmentálne prínosy vo výške 13 miliónov eur.

Veľa spoločností plánuje investovať do bezdrôtových nabíjačiek, čo by malo vyriešiť problém v budúcnosti. Napriek tomu sa technologickí giganti obávajú, že regulácia EK by mohla byť neprimeraným zásahom do ich schopnosti inovovať.