Do tankoch!

Radoslav Procházka
Radoslav Procházka
Radoslav Procházka píše k aktuálnej diskusii o postoji prezidentky k Istanbulskému dohovoru.
Radoslav Procházka píše k aktuálnej diskusii o postoji prezidentky k Istanbulskému dohovoru.
Radoslav Procházka

Radoslav Procházka

Do tankoch!
Prezidentka Zuzana Čaputová. FOTO TASR – Jakub Kotian

Výzvy adresované prezidentke republiky, aby oznámila Rade Európy, že Slovenská republika nebude ratifikovať Istanbulský dohovor, sú buď nekompetentné, alebo perfídne, prípadne aj aj.

Pri medzinárodných zmluvách, ktoré v mene hlavy štátu a na základe jej poverenia dohodla vláda, má parlament právomoc s nimi (ne)vysloviť súhlas. Ak ho vysloví, prezidentka je povinná zmluvu ratifikovať. Ak ho nevysloví, prezidentka je povinná zdržať sa ratifikácie. Žiadne iné povinnosti hlava štátu nemá a už vôbec nemá povinnosť suplovať pri výkone ich ústavných povinností vládu či parlament.

Práve vláda zanedbala tie svoje, keď parlamentu nepredložením dohovoru na rokovanie znemožnila prijať meritórne rozhodnutie. Tie dve uznesenia, ktoré Národná rada k téme prijala, majú povahu politickej deklarácie a na ten účel aj zjavne mali slúžiť. Ústavnoprávne účinky však týmto uzneseniam chýbajú.

Pri troche uštipačnosti by sa dali pripodobniť k uzneseniu, ktorým Mečiarova väčšina v parlamente „vyslovila nedôveru“ prezidentovi Kováčovi. Nemalo to síce žiadne priame ústavnoprávne implikácie, ale poslanci a poslankyne si povedali svoje. 

„Prezidentka nielenže nemusí nič robiť, ale okrem rovnakého podania na Ústavný súd, aké je aj v právomoci vlády, ani príliš nemá čo a ako urobiť.“Zdieľať

K Istanbulskému dohovoru si tiež povedali svoje, ale mimo rámca predpísanej procedúry a bez tomu zodpovedajúcich právnych účinkov. Osobitne nevhodné sú však najmä výzvy zo strany vlády. Tá jediná môže celý postup takpovediac odblokovať a umožniť parlamentu o dohovore regulárne rokovať a hlasovať. Rovnako tak môže podať návrh na začatie konania Ústavného súdu o súlade dohovoru s ústavou. Neurobila ani jedno.

Prezidentka tak nielenže nemusí nič robiť, ale okrem rovnakého podania na Ústavný súd, aké je aj v právomoci vlády, ani príliš nemá čo a ako urobiť, ak chce zostať v hraniciach Ústavou predpísanej procedúry.

A prečo je to potenciálne perfídne? Prezidentka podlieha zákazu ratifikácie v dvoch prípadoch: ak Ústavný súd vysloví, že medzinárodná zmluva je v nesúlade s ústavou, a ak parlament s medzinárodnou zmluvou nevysloví súhlas. V tejto chvíli prezidentka podlieha zákazu ratifikácie Istanbulského dohovoru preto, že parlament s ním zatiaľ nevyslovil súhlas. Nová vláda však bude právne spôsobilá predložiť dohovor do parlamentu a tomu nič právne relevantné nebude brániť v jeho schválení. 

V skratke, ak chceli politici dohovor manifestačne odmietnuť, podarilo sa. Ak chceli lege artis zabrániť jeho ratifikácii, dopadlo to tradične, podľa vzoru Černomyrdin.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk

Najčítanejšie

Deň Týždeň

Najčítanejšie

Deň Týždeň