Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) ešte uplynulý týždeň cez blokádu ciest žiadala zníženie cestnej dane o 50 percent a pozastavenie mýta. Situácia na cestách vygradovala a najnovšie sa črtajú bližšie možnosti riešenia. Alebo lepšie povedané – dočasný ústupok súčasnej vlády, ktorá pod tlakom musí nájsť urýchlené schodné riešenie na upokojenie situácie, mesiac pre voľbami.  

Problém s daňou z motorových vozidiel sa totiž neriešil viacero rokov, čo spôsobovalo starosti práve malým a stredným dopravcom jazdiacim po Slovensku. A vyriešiť to za pár dní sa zdalo ešte pred časom priamo nemožné. Dnes sa o možnostiach aspoň rokuje s rezortom financií. Únia autodopravcov Slovenska doteraz nesúhlasila s návrhom zliav, Združenie cestných dopravcov SR Česmad Slovakia vnímal ponuku rezortu ako prijateľnú. O čo vlastne ide?

Úprava dane: jej podoba nie je jasná

Rezort financií v závere minulého týždňa pripravil dve ponuky pre autodopravcov, jedna by zaťažila rozpočet asi 20,4 miliónmi eur, druhá 29,9 miliónov eur. Ako poznamenal na tlačovej konferencii minister financií Ladislav Kamenický, v rámci nich navrhli zrušiť malusy na autá, ktoré majú viac ako 13 rokov.

„To znamená, aj tie autá, ktoré sú najstaršieho dáta, budú mať minimálne nárok na 20-percentnú zľavu. Pri najnovších vozidlách, kde doteraz bola možná maximálna zľava vo výške 25 percent, sme sa dostali až na úroveň bonusu vo výške 50 percent,“ spresnil minister. Výhodou by malo byť zjednodušenie a sprehľadnenie systému výpočtu dane z motorových vozidiel pre kamiónovú dopravu.

Sľúbili im. Zníženie až do 50 percent

Na prvý pohľad chce rezort podľa Jaroslavy Lukačovičovej, poradkyne Združenia podnikateľov Slovenska ešte viac zvýhodniť nové vozidlá a tým motivovať majiteľov, aby viac dbali aj na environmentálny aspekt dopravy. „Je to prvý krok zo strany rezortu financií, predpokladám, že autodopravcovia budú chcieť vyjednávať ďalej,“ spresnila poradkyňa pre TREND. 

Autodopravca, ktorý má vozový park zložený z kamiónov vo veku 0-10 rokov, by mal v priemere podľa nej ušetriť okolo 30 percent. Pre najnovšie vozidlá (do troch rokov) sa celková zľava má zvýšiť z pôvodných 25 až na 50 percent.

„Zľava sa postupne znižuje v závislosti od veku vozidla. Environmentálny aspekt zostáva zachovaný, starším autám sa znižuje zľava,“ podotýka na margo avizovaných zmien TREND Peter Tóth, manažér internej komunikácie združenia Česmad Slovakia.   

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa