Koncern Volkswagen v októbri minulého roka bez povšimnutia laickej verejnosti založil divíziu Volkswagen Autonomy. Spoločnosť sa má zameriavať na to, aby vývoj na poli autonómnych vozidiel v rámci skupiny VW zastrešovala pod jednou strechou. Firma však svoje úsilie vkladá iba do pokročilej autonómie štvrtej a piatej úrovne.

Aké sú jednotlivé úrovne autonómie?

Aktuálne uznávaná klasifikácia úrovne autonómnych vozidiel podľa SAE (Society of Automotive Engineers):

  • Úroveň 0 - Všetko má na starosti vodič, auto ho iba upozorňuje a pomáha mu v kritických prípadoch. Starajú sa o to systémy ako automatické núdzové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla či upozornenie na opustenie jazdného pruhu.
  • Úroveň 1 - Všetko má na starosti vodič, auto mu však vie poskytnúť pomoc pri šoférovaní ALEBO brzdení. Ide napríklad o oddelené systémy jazdy v jazdnom pruhu alebo adaptívny tempomat.
  • Úroveň 2 - Všetko má na starosti vodič, auto mu však vie poskytnúť pomoc pri šoférovaní A brzdení. Ide taktiež o systém pre jazdu v jazdnom pruhu v kombinácii s adaptívnym tempomatom, tu už však spolu musia vedieť aktívne spolupracovať.
  • Úroveň 3 - Vodič nemusí šoférovať, keď sú systémy aktívne, tie si však môžu žiadať jeho zásah. Dnes ide typicky napríklad o adaptívne tempomaty skombinované s udržiavaním v jazdnom pruhu, ktoré vás cez dopravnú zápchu dokážu previezť takmer bez vašich zásahov.
  • Úroveň 4 - Vodič nemusí šoférovať, kým sú splnené špecifické podmienky na jazdu autonómneho vozidla. S týmto autom sa nemôžete vybrať kamkoľvek do sveta, obslúži typicky buď iba diaľnice alebo časť mesta, ktorú bude mať dobre namapovanú.
  • Úroveň 5 - Vodič nemusí nikdy robiť nič. Automobil je schopný ho previezť kamkoľvek za akýchkoľvek podmienok.

Výkonný riaditeľ Volkswagen Autonomy, Alex Hitzinger, absolvoval na nedávnej výstave CES 2020 interview so serverom Wards Auto, v ktorom načrtol najbližšie plány nemeckého koncernu. Tvrdí, že autonómie štvrtej úrovne sa v sériovej podobe dočkáme približne v roku 2025, kedy sa na trh dostane model ID.Buzz. Ľahké úžitkové vozidlo bude v špecifických podmienkach jazdiť samostatne aj relatívne dlhý čas.

Problémom však aj naďalej zostane to, že i supermoderný ID.Buzz, teda elektrická dodávka, bude autonómna napríklad iba na diaľnici, na parkovisku či napríklad v priemyselných areáloch. V praxi to znamená, že vodič si tu už bude môcť vydýchnuť a riadeniu sa skutočne nevenovať, bude však musieť byť schopný v prípade potreby prevziať riadenie. Ak budete sedieť v ID.Buzz a zastihne vás napríklad silná prietrž mračien, šoférovať budete musieť vy.

Volkswagen ID.Buzz má na trh prísť v polovici tohto desaťročia, bude prvým autom VW, ktoré dosiahne autonómiu štvrtej úrovne.
Zdroj: Volkswagen

Hitzinger sa v interview nechal počuť, že skutočná autonómia, teda dosiahnutie piatej úrovne, “je jedným z najväčších problémov, ktoré máme. Je to ako keby sme chceli ísť na Mars, možno sa to nikdy nestane.”. CEO Volkswagen Autonomy však jedným dychom dodal, že štvrtá úroveň bude mať tiež svoj zmysel, najmä pre komerčnú prepravu. 

Komentuje Filip Kadlečík

Potešilo ma, že túto obavu na rovinu konečne povedal aj uznávaný expert. Ja som ju už raz počul na technologickom seminári automobiliek Toyota a Lexus, ktorý sa odohral pred dvomi rokmi. Vtedy Gill Pratt, šéf výskumného ústavu Toyota Resarch Institute v USA a zároveň prednášajúci na prestížnej bostonskej univerzite MIT, neustále zdôrazňoval, že skutočnou výzvou bude dosiahnutie piatej úrovne automatizácie, ktorá však má byť v nedohľadne. Podľa Pratta dnes nemáme technológie, ktoré by v praxi stačili na piaty level autonómneho riadenia a priniesť ich môže iba nečakaná technologická revolúcia.

Už od okamihu, kedy Gill Pratt vyriekol túto myšlienku, na ňu za volantom často myslím. Spomeniem si na ňu najmä počas letných búrok či v dňoch, ako sú tieto. Jemný mráz v kombinácii s hmlou vie na autách vytvárať nepatrnú vrstvu ľadu, ktorá však vie spoľahlivo vyradiť ich techniku. Mnohé vozidlá, či už sa spoliehajú na radary, kamery alebo ich kombináciu, adaptívny tempomat vypnú aj počas prietrže mračien, kedy vyhodnotia, že nemajú dostatočný prehľad o okolitej situácii. Keď si človek uvedomí, čo všetko je treba na autonómnu jazdu a že dnes nie sme schopní udržať za každých okolností aktívny ani adaptívny tempomat, musí byť skeptický.

Anketa: Myslíte si, že sa niekedy dočkáme plne autonómnych vozidiel piatej úrovne?

Verím slovám Alexa Hitzingera i Gilla Pratta, ktorí varujú, že autonómia piatej úrovne môže byť v nedohľadne. Neviem si totiž predstaviť, ako by technika v najbližších rokoch mohla nahradiť či predčiť schopnosti človeka za volantom. To, že ich zvládne vylepšiť a vodičovi trochu uľaviť, či dokonca ho ochrániť, viem už dnes. Aby ho ale kompletne nahradila? Možno na diaľnici, aj to však iba v ideálnych podmienkach. Reálny svet je príliš komplexný. Ak patríte medzi fanúšikov áut, nemusíte sa báť. Volant vám z auta tak skoro nezmizne. Ak by vám náhodou nestačilo stručné vysvetlenie úrovní autonómie v našom infoboxe, na priloženom videu nájdete i názorné príklady.