Televízna relácia Autosalón sa v premiére vysiela každú nedeľu na STV1 o 9:40
s reprízami v utorok o 17:30 na STV2, v stredu o 5:30 na STV1 a v sobotu o 10:50 na STV2
Hyundai Kona
 
 
Aktuálna súťažná otázka
 
Môže mať Nissan X Trail len so spaľovacím motorom pohon všetkých kolies?
 
A: Áno

B: Nie

 
 
 

Lexus v číslach: Nalakujú až 820 vozidiel denne!

Novinky

7.1.2020

Laky vozidiel Lexus sú vo výnimočne sýtych, bohatých farbách, ktoré menia odtieň v závislosti od osvetlenia. Ich nanášanie je takmer alchýmia, o čom presvedčí návšteva továrne  Kjúšu, odkiaľ vychádzajú modely ES, IS, RX, CT, UX a NX. Tu sú najdôležitejšie čísla, ktoré stoja za komplikovanou a dôkladne kontrolovanou prácou lakovačov. 

Lakovňou v továrni Kjúšu prejde ročne 200-tisíc karosérií, čo je 820 áut denne.  Zamestnáva 450 ľudí, ktorí spolu s robotmi zabezpečujú precízne nanášanie lakov na každý automobil. Lakovaním interiérov áut sa zaoberajú výlučne ľudia, bez pomoci robotov.  Svoju prácu vykonávajú s rovnakou pozornosťou a zameraním na detaily, s akou vzniká aj vonkajšia vrstva laku, čo je pre Lexus charakteristické.  Zamestnanci sú schopní aplikovať lak rovnako precízne pravou i ľavou rukou,  vďaka čomu sa dostanú ku každému milimetru plochy.

186 činností

Lakovanie každého vozidla vo fabrike Lexusu bolo rozdelené na 46 samostatných úloh, ktoré trvajú 10 hodín. Celkovo je však všetkých činností spojených s procesom lakovania až 186.

Nanášanie niekoľkých vrstiev laku sa realizuje v dokonale čistom, bezprašnom prostredí a v stabilných podmienkach. Úroveň prašnosti vzduchu sa meria každé dve hodiny a teplota sa môže pohybovať v rozmedzí  od 22°C do 28° C. Vlhkosť sa udržiava na konštantnej úrovni 60 %. Pred vstupom do miestnosti si pracovíci obúvajú špeciálnu obuv a ochranné odevy schopné odvádzať   elektrostatické náboje. Prechádzajú vzduchovou clonou, ktorá zabraňuje vniknutiu prachu alebo iných nečistôt do lakovne.  

4 vrstvy

Na každé auto sa nanášajú štyri vrstvy laku. Najskôr je to elektroforetická vrstva, ktorá dlhodobo chráni karosériu pred koróziou.  Druhou  vrstvou je lak bielej, sivej, tmavosivej alebo čiernej farby,  ktorý zabezpečuje hladkosť povrchu a potrebnú hĺbku farby. Potom nasleduje vlastný autolak. Posledná vrstva je bezfarebná a nanáša sa kvôli lesku, ochrane proti škrabancom, zvyšuje trvácnosť laku a chráni farbivo pred slnečným žiarením.

14 farieb

V minulosti bolo potrebné pred zmenou nanášaného autolaku dôkladne vyčistiť striekacie zariadenie v robotickom ramene. To už dnes nie je potrebné.  Roboty môžu meniť farby autolaku a vyberať jednu zo 14 farieb z kazety, do ktorej sa zmestí dostatočné množstvo tekutiny na pokrytie dvoch automobilov. Vďaka tejto inovatívnej technike sa môžu autá lakovať v takom poradí, v akom boli objednávky doručené do továrne. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
© 4TV, s.r.o. 2010, Všetky práva vyhradené!
Akékoľvek kopírovanie a rozširovanie textov a fotografií, alebo ich častí je povolené len s písomným súhlasom prevádzkovateľa.

Webhosting a registrácia domén