„Rokujeme s viacerými firmami a dospeli sme k pozitívnym výsledkom,“ povedal minister obchodu USA Willbur Ross. Dodal, že sa časom ukáže, či bude zavedenie ciel potrebné.

Americký prezident Donald Trump mal do polovice novembra oznámiť, či USA zavedú zvýšené clá na dovoz áut zo zahraničia, keď v máji pôvodne plánované rozhodnutie odložil o šesť mesiacov.

Hrozilo, že D. Trump nechá uvaliť na dovoz áut clo vo výške 25 percent. Na otázku, či bol stanovený nový termín, W. Ross poukázal na oznámenie Bieleho domu z minulého mesiaca, ktoré nový termín neobsahuje.

Odborníci z automobilového sektora uviedli, že americká administratíva bude podľa všetkého musieť nájsť iné cesty na uvalenie ciel na európske a japonské autá, ak by sa tak D. Trump rozhodol. Republikánsky senátor Pat Toomey v reakcii na Rossove vyjadrenia povedal, že ministerstvo obchodu bude musieť začať nové vyšetrovanie.

„Autá od Volkswagenu či Toyoty žiadnu bezpečnostnú hrozbu nepredstavujú. Už tu nie je možnosť zaviesť clá na zahraničné autá na základe článku 232 (o ohrození národnej bezpečnosti),“ povedal P. Toomey. Zároveň dodal, že „ak vláda chce aj naďalej uvaliť sankčné dane na Američanov, ktorí si kúpia auto zo zahraničia, musí prísť s novým vyšetrovaním“.

Podľa W. Rossa je teoreticky možné, že v prípade európskych áut by Washington mohol využiť clá, ktoré Spojeným štátom povolila Svetová obchodná organizácia (WTO) v rámci separátneho prípadu súvisiaceho s dotáciami Európskej únie pre výrobcu lietadiel Airbus. Odmietol však uviesť, či takúto možnosť americká administratíva skúma.