Recenze: Le Mans '66 – Nejrychlejší kandidát na film roku?

15. 11. 2019 - 8:54 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: Le Mans '66 – Nejrychlejší kandidát na film roku? zdroj: tisková zpráva

Filmy o závodění mají něco do sebe i pro diváky, kteří při cestování tráví většinu času v přecpané tramvaji. Řev motorů, spálené gumy, dokonalé soustředění závodníků a absolutní adrenalin zkrátka dokážou strhnout.

A nakonec vlastně není moc důležité, jestli tu teď mluvíme o realistických Rivalech, kde měla stejně prostoru psychologie hrdinů i jejich souboje na trati, nebo nějakém Rychle a zběsile, v němž hrdinové bojují uprostřed dálnice s tankem nebo nahání ponorku na zamrzlé Sibiři. Z obrázků okolo jste asi poznali, že Le Mans '66 patří spíš do té první kategorie, napětí a akce si u téhle pecky však užijete možná víc než u jakéhokoliv filmu, kde sedí za volantem Vin Diesel.

V šedesátých letech automobilka Ford vyráběla auta pro obyčejné lidi, ale to jejímu šéfovi nestačilo. Chtěl totiž medaile a respekt i ze závodišť, kde už to zdaleka taková sláva nebyla. Kvůli úspěchu se dokonce Ford chtěl spojit s italskou automobilkou Ferrari, bohužel to nedopadlo, a navíc to celé skončilo i osobními urážkami. A Henry Ford II. něco takového nehodlá dovolit. Proto povolá do akce mechanika a konstruktéra Carrolla Shelbyho, jenž před lety vyhrál závod 24 hodin Le Mans, dost možná nejtěžší závod na světě.

le mans 5 zdroj: tisková zpráva

Jeho úkolem je postavit nejlepší a nejrychlejší auto na planetě, které by právě v Le Mans nakopalo zadek Ferrari a ukázalo světu, že Ford nevyrábí jen auta pro sekretářky. Shelby má spoustu nápadů, ale ví, že ať už postaví sebelepší auto, někdo ho bude muset řídit. A ten někdo musí být Ken Miles. Tenhle svérázný Brit je za volantem nezastavitelný, ovšem co se týče jednání s lidmi, tam už to tak slavné není. Miles je horkokrevný, agresivní, paličatý a nevypočitatelný. Právě někoho takového však u Fordu potřebují, i když jim to ještě nedochází. Shelby s Milesem jsou připraveni vyhrát a zapsat se do dějin automobilového závodění. I kdyby jim při tom měli házet klacky pod nohy konkurenti i jejich zaměstnavatelé.

Dovolím si tvrdit, že Le Mans '66 je dost možná nejpoctivější film letošního roku. Takový, který se bude líbit každému, protože James Mangold, ještě před pár lety trochu přehlížený režisér, v něm po Logan: Wolverine dokazuje, že je specialistou na chlapské příběhy vyprávěné s co nejmenším počtem kompromisů. Le Mans '66 je vynikající po všech stránkách, a navíc natočené tím ideálním starosvětským způsobem (fakt se budete cítit jak v šedesátých letech), že si na něj můžete zajít s mladším bráchou i s tátou a spokojení budou všichni. A vlastně můžete jít i s mámou nebo lepší polovičkou, protože Mangoldovi se do tohohle testosteronem nasáklého světa povedlo přirozeně propašovat i skvěle fungující ženský element v podobě vynikající Caitrioni Balfe, která hraje Milesovu manželku. Přeci jenom je to ale pořád víc chlapská záležitost.

le mans 1 zdroj: tisková zpráva

Christian Bale i Matt Damon tu předvádějí absolutně soustředěné herecké výkony, mají ovšem obrovskou výhodu v tom, že oba hrají i hodně zajímavé postavy, jejichž vztah byl sice kamarádský, čas od času však museli jeden druhého seřvat, nebo si dát po tlamě. A oba věděli, že to je pro společné dobro. Jejich vzájemné dialogy, ale i malé bitvy, které musí absolvovat společně nebo každý zvlášť (jeden na trati, druhý v kancelářích při poradách s hlavouny od Fordu) je nutí jít tím víc tvrdě za svým cílem – vyhrát. Oba hrají hrdiny ze staré školy, co nejsou úplně schopni pracovat ve firmě, kde o typu motoru rozhodují kravaťáci a ideální řidič nejlepšího auta na světě se vybírá podle toho, jak bude vypadat na promo fotkách. Není vůbec těžké držet jim palce až do závěrečných titulků.

Vás ale asi zajímá hlavně to závodění, co? Takže ve zkratce – je boží. Vedle několika testovacích a tréninkových epizod dostaneme i hodně výživné půlhodinové finále, které se Mangold rozhodl natočit s použitím co možná nejméně vizuálních efektů. Všechno je tu opravdové a tvůrci dělají vše pro to, abyste si to mohli v kině užít, takže doporučujeme na Le Mans '66 vyrazit do sálu s co možná nejlepším zvukem, protože když se rozeřvou motory závoďáků a vy se nervózně zarazíte do sedačky, je to úžasný pocit.

zdroj: Cinemart

Člověk by čekal, že při závodním finále bude mít víc prostoru Ken Miles, Mangold ale zvládá pracovat i s Shelbym, který na všechno dohlíží ze závodního boxu a i tam se najde dost prostoru na napětí. Těm dvěma budete neskutečně držet palce (pokud nevíte, jak závod dopadl, doporučujeme nezjišťovat si to) a prožijete s nimi na trati každý malý úspěch i velký průšvih. Budete mít radost z každého předjetého auta soupeře, z každé povedené vychytávky, kterou Shelby vymyslel a z každé zatáčky, kterou Miles vybere na milimetry přesně.

Le Mans '66 je velká pocta lidem, kteří kvůli autům, asfaltu, a především rychlosti žijí a dýchají. Ať už za volantem, v dílně nebo v šéfovské kanceláři v jedné z největších továren na světě. A nezáleží na tom, jestli jejich vášeň sdílíte, nebo ne, protože tahle parta si vás okamžitě získá a minimálně na jeden večer vás přesvědčí, že na světě není nic lepšího než spokojeně vrnící motor pod kapotou a cílová rovinka na obzoru.

Zdroje: Vlastní