Keď potrebujete šťavu

Keď potrebujete šťavu

- in Nesmie vám ujsť
174
Komentáre vypnuté na Keď potrebujete šťavu

S príchodom chladného obdobia roka sa zvyšuje naša spotreba energie. Nie len že musíme vykurovať všetky priestory. Potrebujeme aj viac svietiť, aby sme videli na prácu, alebo  prisvecovať fotky pomocou blesku.

Na najbežnejší typ batérii sa postupne prepracovali alkalické monočlánky. Vyrábajú sa v rôznych veľkostiach od “gombíkových” veľkostí, z ktorých sú najbežnejšie typy LR 43 a 44, cez tužkové batérie rozmerov AAA (mikrotužky) a AA (tužkové), až po batérie typu C a D. Tie posledne spomenuté sa používajú najčastejšie vo veľkých lampášoch, hodinách a niektorých hračkách a v súčasnosti sú na trvalom ústupe.

Alkalické monočlánky majú oproti starším typom článkov dve zásadné výhody. Na prvom mieste je ich schopnosť udržať si napätie. Skrátka sa vybíjajú podstatne pomalšie. To ich určuje na využitie v hodinkách, ale aj v málo využívaných prístrojoch – napríklad v lampáši či lampe, ktorú použijete raz za pol roka. Nikdy nie je príjemné hľadať po tme ešte aj baterky do lampáša.
Druhou podstatnou výhodou je vyššia kapacita. Sú preto vhodné aj do zariadení, kde sa vyžaduje rýchly odber väčšieho množstva energie. Najbežnejším príkladom takéhoto využitia je blesk fotoaparátu, prípadne celý digitálny fotoaparát.

Treťou – síce menšou – ale aj tak veľmi dôležitou výhodu je skutočnosť, že alkalické články nevytekajú. Je to spôsobené ich rozdielnou vnútornou konštrukciu v porovnaní so staršími suchými článkami. Oceľová nádobka monočlánku (zároveň kladný pól) sa totiž pri používaní nerozkladá a teda ani nerozpadne a alkalický gél sa nedostane von.

Zima však kladie vyššie nároky aj na autobatérie. Každý majiteľ vozidla by mal mať okrem štartovacích káblov aj nabíjačku na autobatérie. Môže sa zísť nie len v zime, ale aj v prípade, že sa batéria vybije napríklad zapnutými svetlami pri vypnutom motore. V prípade, že umiestňujete autonabíjačku v zimnom období k autu umistnenému mimo garáže (napríklad pod prístreškom), nezabudnite ani na vhodnú predlžovačku. Predlžovačky sú totiž rôzne a najmä pri väčších dĺžkach veľa závisí od prierezu a v prípade umiestnenia vonku aj od stupňa ochrany krytom (ľudovo “krytia”). IP 44 by malo byť tak akurát.

You may also like

Ako chrániť podvozok auta pred koróziou

Podvozok auta je najviac vystavený riziku korózie. Kvôli