Svet kresťanstva 12. november 2019

Pravoslávni Ukrajinci (ne)majú ďalší dôvod na radosť

Ján Krupa
Ján Krupa
Novozaloženú Pravoslávnu cirkev Ukrajiny už uznala aj Alexandria.
Novozaloženú Pravoslávnu cirkev Ukrajiny už uznala aj Alexandria.
Ján Krupa

Ján Krupa

Pravoslávni Ukrajinci (ne)majú ďalší dôvod na radosť
Alexandrijský patriarcha Theodoros II. Foto: blagovest-info.ru

Patriarcha Irinej a členovia Svätého Synodu Srbskej pravoslávnej cirkvi prijali 25. októbra 2019 v Belehrade vysokú delegáciu Konštantínopolského ekumenického patriarchátu, vedenú emeritným pergamonským metropolitom Ioannisom (Zizioulasom).

O diskutovaných témach nebolo oficiálne nič oznámené, no z poznámok a kázne čiernohorského metropolitu Amfilohija (Radoviča), člena Svätého Synodu Srbskej pravoslávnej cirkvi, sa dalo vyrozumieť, že išlo o cirkevnú situáciu na Ukrajine.

Belehrad po boku Moskvy naďalej odmieta súčasný postup Ekumenického patriarchátu a za jediný legitímny nástroj na riešenie cirkevnej situácie v Ukrajine považuje všepravoslávny koncil.

Podľa pozorovateľov sú pohľady Belehradu a Konštantínopolu diametrálne odlišné aj preto, lebo podobné problémy ako Moskva na Ukrajine má Belehrad v Čiernej Hore a Severnom Macedónsku, ktoré po rozpade Juhoslávie založili vlastné a dosiaľ nikým neuznané pravoslávne cirkvi.

Inými slovami, ak by Belehrad súhlasil so súčasným postupom Konštantínopolu, čoskoro by sa v Čiernej Hore a Severnom Macedónsku odohral podobný scenár ako na Ukrajine.

Gréci trvajú na svojom rozhodnutí

Útechu sklamanej konštantínopolskej delegácii poskytol aténsky arcibiskup Hieronymos II. (Liapis), najvyšší predstaviteľ autokefálnej Gréckej pravoslávnej cirkvi, ktorý aj prostredníctvom oficiálneho listu kyjevskému metropolitovi Epifanijovi (Dumenkovi) potvrdil uznanie novozaloženej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny gréckou cirkvou.

List aténskeho arcibiskupa z 28. októbra je oficiálnou odpoveďou na list zo 17. decembra 2018, v ktorom metropolita Epifanij informoval najvyšších predstaviteľov všetkých autokefálnych pravoslávnych cirkví o svojom zvolení za metropolitu na kyjevskom zlučovacom koncile 15. decembra 2018.

Ekumenický patriarcha zo svojej strany 24. decembra 2018 listom požiadal najvyšších predstaviteľov autokefálnych cirkví, aby uznali túto novú cirkev. Grécka pravoslávna cirkev bola – popri Konštantínopolskom ekumenickom patriarcháte – prvou autokefálnou pravoslávnou cirkvou, ktorá podnikla takýto krok.

Prekvapili aj Afričania

Medzičasom aj alexandrijský pravoslávny patriarcha Theodoros II. uznal novozaloženú Pravoslávnu cirkev Ukrajiny. Prvý raz spomenul meno kyjevského metropolitu Epifanija (Dumenka) na božskej liturgii v Káhire 8. novembra 2019. Alexandrijský pravoslávny patriarchát má druhé miesto na čestnom zozname autokefálnych pravoslávnych cirkví, na ktorom prvé miesto patrí Konštantínopolu.

Krok patriarchu Theodorosa II. prišiel nečakane, pretože v minulosti sa opakovane vyslovil za „koncilové riešenie“ cirkevnej situácie na Ukrajine.

Podľa pozorovateľov k zmene názoru mohla prispieť roztržka okolo karhavého listu, ktorý vedúci Oddelenia pre vonkajšie záležitosti Moskovského patriarchátu metropolita Hilarion Alfejev poslal mozambickému metropolitovi Chrysostomovi (Karagunisovi), pretože tento v gréckom Langadase koncelebroval s biskupom Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny.

Hilarionov list vyvolal ostrú kritiku v alexandrijskom episkopáte, hlavne preto, lebo volokolamský metropolita sa neobrátil na alexandrijského patriarchu, ale priamo na mozambického metropolitu.

Prerušenie eucharistického spoločenstva

Moskovský patriarchát hneď v piatok popoludní 8. novembra 2019 oznámil, že uznanie novej „Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny“ Teodorom II., patriarchom Alexandrie a celej Afriky, znemožňuje pre moskovského patriarchu Kirilla ďalej spomínať meno alexandrijského patriarchu v liturgii.

Ruský pravoslávny patriarcha prestal spomínať v liturgii meno aténskeho arcibiskupa Hieronymosa II. (Liapisa), najvyššieho predstaviteľa Gréckej pravoslávnej cirkvi, v nedeľu 3. novembra 2019.  

Moskva teda medzičasom prerušila eucharistické spoločenstvo nielen s Konštantínopolom, ale aj s Aténami a Alexandriou.

Pripomeňme, že...

Odštiepením z pravoslávnej cirkvi v jurisdikcii Moskovského patriarchátu vznikli v priebehu prvej a druhej štátnej nezávislosti na Ukrajine dve schizmatické cirkevné štruktúry nezávislé od Moskvy: Ukrajinská autokefálna pravoslávna cirkev (1921) a Ukrajinská pravoslávna cirkev Kyjevského patriarchátu (1992).

Zásadný krok k obnove jednoty pravoslávia na Ukrajine po vyše štvrťstoročí taktizovania Moskovského patriarchátu podnikol napokon Konštantínopolský ekumenický patriarchát, ktorý odňal Moskovskému patriarchátu jurisdikciu nad Ukrajinou a 15. decembra 2018 zorganizoval v Kyjeve zlučujúci koncil. Novozaloženej Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny 6. januára 2019 Konštantínopolský ekumenický patriarchát priznal autokefáliu.

Keďže drvivá väčšina ukrajinských hierarchov verných Moskve odignorovala zlučujúci koncil a Moskovský patriarchát odmieta uznať povýšenie Pravoslávnej cirkvi Ukrajiny na kánonickú národnú cirkev, na Ukrajine naďalej pôsobí aj kánonická autonómna Ukrajinská pravoslávna cirkev Moskovského patriarchátu.

A tak aj po tom, čo s novozaloženou Pravoslávnou cirkvou Ukrajiny nadviazali eucharistické spoločenstvo popri Konštantínopole už aj Atény a Alexandria, naďalej platí, že pravoslávni Ukrajinci (ne)majú dôvod na radosť.

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia
Diskusia