Ako Donald rozum dostal a nemusí to trvať večne...

Aj keď to znie nepravdepodobne, zdá sa, že vo vyjednávaniach medzi Spojenými štátmi a Európskou úniou napokon predsa len zvíťazí zdravý rozum. Podľa dosluhujúceho šéfa Európskej komisie Jeana-Claudea Junckera Trump clá na európske automobily nezavedie. Otvárať šampanské je však predčasné...

10.11.2019 19:00
debata (1)

Európa už síce minulý rok urobila ústretové gesto a začala od Američanov nakupovať viac sóje a skvapalneného zemného plynu, no pre Trumpa to zjavne nebolo dosť. Stále hrozil, že clá sa môžu vyšplhať až na 25 percent. Takýto verdikt by mal zásadný dosah aj na slovenskú ekonomiku, v ktorej automobilový priemysel hrá významnú rolu. Začiatkom mája USA zvýšili dovtedy 10-percentné clo na tovar z Číny na 25 percent a šéf Bieleho domu neustále hrozil, že obdobné opatrenia postihnú aj starý kontinent.

Za jedným z hlavných dôvodov, prečo Trump „dostal rozum“, sa môže skrývať aj fakt, že európske automobilky začali viac investovať v USA, čiže časť peňazí, ktoré by inak skončili na starom kontinente, prešla do Ameriky. Z tohto pohľadu sa Trumpove hrozby ukázali ako účinné, lebo väčšina európskych automobiliek už preventívne zvyšuje svoje kapacity v USA, aby ich prípadné budúce clá nezaskočili. Z tohto pohľadu Trump vyhral.

Za jedným z hlavných dôvodov, prečo Trump „dostal rozum“, sa môže skrývať aj fakt, že európske automobilky začali viac investovať v USA, čiže časť peňazí, ktoré by inak skončili na starom kontinente, prešla do Ameriky.

Európa si tak na chvíľu bude môcť vydýchnuť. No keďže vieme, že americkému prezidentovi leží nemecký obchodný prebytok veľmi v žalúdku, treba byť stále v strehu. Prezidentské voľby v Spojených štátoch sa blížia a Donald Trump potrebuje úspechy ako soľ .

Ďalšou potešujúcou správou je pre neho rozhodnutie Svetovej obchodnej organizácie (WTO), že európske subvencie pre výrobcu lietadiel Airbus sú nelegálne. WTO tak americkému prezidentovi umožnila voči európskemu výrobku zvýšiť clá až o 25 %. Absurdné na celej záležitosti je to, že podľa WTO sú rovnako nelegálne subvencované aj americké Boeingy, a preto sa dá očakávať, že začiatkom budúceho roka EÚ zavedie rovnaké protiopatrenia voči USA.

Automobilový priemysel však nie je jediným bojiskom, na ktorom sa bude rozhodovať o budúcom nájomníkovi Bieleho domu.

Poľnohospodárska lobby je v niektorých štátoch taká silná, že práve tie môžu byť tým povestným zrnkom na váhach. Trump sa preto bude snažiť vyjsť v ústrety aj im. Po tom, ako americkí farmári zažili dva veľmi biedne roky, keď časť ich úrody zhnila na poliach, pretože nákupcovia z Ríše stredu jednoducho zmizli, sa dá očakávať, že sa bude snažiť presvedčiť aj Číňanov, aby nakupovali poľnohospodárske produkty Made in USA.

Trumpovým heslom tak aj naďalej zostáva America first, no na základe vlastnej skúsenosti možno aspoň čiastočne pochopil, že obchodné vojny v skutočnosti poškodzujú amerických farmárov a výrobcov. A s partnermi treba rokovať.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #USA #Jean-Claude Juncker #Donald Trump #obchodná vojna #clá na autá