Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa

Kultura

RECENZE: Zlatá horečka v klubovně. Dva špinavci jsou příběh hodný spoluprožití

Inscenace Dva špinavci (2019). Režie: Filip Nuckolls. foto: KAŠPAR - CELETNÁ

PRAHA - Pod titulem Dva špinavci hrají v Klubovně Spolku Kašpar zlatokopeckou féerii podle Jacka Londona Václav Jakoubek s Petrem Lněničkou. Občas do běhu nesmlouvavě fatálního duelu zasáhne vypravěčův hlas z nahrávky, jde o moudře vemlouvavou interpretaci Josefa Somra.
  18:00

Klubovna v Jindřišské ulici pojme nevelký počet diváků, těsný kontakt tu například v minulé sezoně napomohl mému mimořádně intenzivnímu zážitku z Erbenovy Kytice v interpretaci tandemu Potměšil-Špalek. Tentokrát nám pánové, navlečení v množství svršků (i kožešin) navozují atmosféru kruté zimy (hovoří o minus čtyřiceti stupních), reálně jedí, pijí, čtou si při svíčkách, sekera je připravená ke štípání skutečných polen, oba se ohrožují střelnými zbraněmi (a podle Čechovovy „poučky“ víme, že když je puška na jevišti, nakonec vystřelí).

Inscenace Dva špinavci (2019). Režie: Filip Nuckolls.

Režisér Filip Nuckolls v programovém letáčku vysvětluje zrod inscenace. Václavu Jakoubkovi (vzpomínáte na hlavního dětského hrdinu ze Svěrákova filmu Obecná škola?), který už několik let žije ve Švýcarsku a herectví ho neživí, se zastesklo po prknech, která znamenají svět, u Kašparů totiž dříve hrával. Po několika peripetiích stran titulu padla volba na Jacka Londona a jeho povídkovou knihu Mezi zlatokopy, z nichž režisér příběh vystavěl. „Sešívání“ z několika textů je ovšem na celku příliš patrné, fabuli jevištního tvaru lze charakterizovat jako poněkud kostrbatou. Oba muži vyprávějí příběhy, lžou si navzájem a tají před sebou vlastní identitu. Nejprve to vypadá, že hlavním tématem bude zvažování možností, jak naložit s nalezeným zlatonosným jezerem, pak však dojde na vyjevování úmrtí a vražd, s nimiž jsou osudy obou drsňáků spojeny.

Na reálně zálesácké scéně však tyto evokace působí poněkud knižně. Kvantum textu činí občas problémy již „ze cviku vyšlému“ Jakoubkovi, Lněnička zvládá svůj part suverénně, při vyprávění hrůzných historek o hladu v promrzlé divočině dokáže vyvolat napětí jak z hororu. Zvláště pak, když sugestivně vykresluje smyšlenou milostně drastickou romanci a je pak svým spolubesedníkem a snad i mstitelem usvědčen ze lži a odhalen jako ničeho se neštítící padouch. Inscenaci nechybí romantická atmosféra, její limity jsem už naznačil. Nicméně lze tuto hodinku dobrodružství z Klondiku se zájmem spoluprožít.

SPOLEK KAŠPAR, JACK LONDON-FILIP NUCKOLLS: DVA ŠPINAVCI.

Režie: Filip Nuckolls

Výprava: Radka Josková