Lockdown (Locked Down)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Lock resizePandémia Covid-19 zastihla protagonistov v dosť kritickom momente ich vzťahu. Linda (Anne Hathaway) – manažérka módnej spoločnosti - práve dosiahla povýšenie v práci. Krok za krokom osobnostne rastie a sebavedome sa vyhýba akémukoľvek regresu. Teda, aspoň tak to sama o sebe tvrdí. Paxton (Chiwetel Ejiofor) – obyčajný poslíček bez možnosti povýšenia a bývalý motorkár so záznamom v trestnom registri – v porovnaní s ňou akoby uviazol v bludnom kruhu neúspechu. Obaja teraz nedobrovoľne zdieľajú jedinú domácnosť, odolávajú vyrieknuť nejednu uštipačnú výčitku voči tomu druhému a čakajú, kedy im koniec práve prebiehajúceho lockdownu umožní slobodne si ísť každý svojou cestou...

Ulice Londýna sú strašidelne, priam surrealisticky vyprázdnené. Prechádza sa po nich snáď len ježko, čo sem-tam rád zavíta aj na záhradu pred domom ústredného páru. Podobne, ako občasní noční návštevníci, chodiaci tam kvôli opiu podobným hypnotickým účinkom oblizovať akési neidentifikovateľné Lock2 resizebobule. Ešte sa postavám hodia, keď sa pomíňajú všetky zásoby vína... Tie zásoby, ktoré Paxton chodieva pravidelne dokupovať aj s potrebnými potravinami rebelantsky bez rúška, za to s večne mu z nosa skĺzavajúcou motorkárskou šatkou. Správy v prvých mesiacoch pandémie strašia nepriaznivými štatistikami nakazených. A hoci sa dvojica zatiaľ ešte nedozvedela žiadne informácie o nejakom ich reálne Covid pozitívnom známom, nič nebráni tomu, aby až prehnane sledovali svoj zdravotný stav, prípadne si hypochondricky vsugerovali nejeden charakteristický príznak.

Samozrejme, okrem zaručených správ musia tiež čeliť množstvu hoaxov z každej strany, z ktorých jeden tvrdiaci, že Covid je umelo vytvorený a úmyselne rozšírený predstaviteľmi židovského vierovyznania za pomoci mimozemskej DNA, zapríčiní, že Paxton pomerne razantne preškrtá zoznam svojich dávnych priateľov. Väčšina spoločenských kontaktov sa udeje len prostredníctvom početných videohovorov: Paxtnov brat David (Dulé Hill) žijúci v New Yorku, ho už ani nezdraví. Rovno mu do očí vyhlási, že je nevlastný, žiaden Paxtonov problém sa ho netýka a rozhodne nemá v pláne mu akokoľvek v jeho neutešenej situácií finančne pomôcť. Bývalý motorkár sa totiž bude musieť pravdepodobne vzdať svojho milovaného „tátoša“. Davidova partnerka Maria (Jazmyn Simon) pri prvých náznakoch problémov vo Lock3 resizevzťahu medzi Paxtonom a Lindou hneď využije šancu a pripomenie jej jednu eroticky iskrivú noc, ktorú spolu zažili pred pár mesiacmi. A necháva Lindu s vyvalenými očami zízať na monitor po až príliš spontánnej rozlúčke so slovami „Milujem ťa.“

Linda sa dôkladne líči a oblieka kvôli pravidelným pracovným stretnutiam cez internet, zatiaľ, čo iní jej kolegovia si obliekajú len vrchnú cez webkameru viditeľnú časť tela. Alebo v rámci úskalí home officeu vytláčajú zo záberu doma tiež prítomné deti, vyžadujúce si rodičovskú pozornosť v tých najnevhodnejších chvíľach. Prípadne s úmyslom zahrať na city, postrkujú svoje deti priamo pred obrazovku, len čo zistia, že prebiehajúci videohovor má byť spôsobom, ako im nadriadený v práci dáva výpoveď. A keďže kríza so sebou prináša aj nepriaznivé následky na ekonomike, akoby z neba padnúca šanca konečne sa pohnúť pracovne vpred môže byť tiež v skutočnosti podvodom a sprostým využívaním zo strany zamestnávateľa. Ilegálny prevoz vzácneho diamantu, ktorý má Paxton uskutočniť pod už na prvý pohľad priehľadnou identitou Edgara Allana Poea na falošných dokladoch vytvorených šéfom (Ben Kingsley), sa ukáže byť pre ústredný pár tou „správnou“ šancou, ako sa vymaniť z bludného kruhu nesprávnych – pretože do teraz nudne korektných - rozhodnutí. Keď už nLock4 resizea psychiku nezaberá povzbudivé tlieskanie zdravotníkom vždy večer v určitú hodinu, hlasné čítanie poézie susedom načúvajúcim z okien ani zúfalo-komické pokusy o fotenie selfie na motorke s hadicou smerujúcou od výfuku priamo do helmy... Prečo nevyužiť šancu a nevymeniť vzácny prevážaný diamant za lacný duplikát, keď všetci potenciálny svedkovia počas lockdownu sú vlastne väzňami svojich domácností?

Lockdown režiséra Douga Limana v drobných detailoch pripomenie jeho dávnejší hit Pán a pani Smithovci. Tematicky vstupuje s o niečo civilnejšou optikou na pomerne frustrujúce žánrové „územie“ romantickej komédie o rozchode. Využíva aktuálnu kritickú situáciu s pandémiou Covid-19 ako vhodnú kulisu na nedobrovoľné udržanie ústrednej dvojice v blízkosti a prehĺbenie ponorkovej choroby v rámci ich vzťahu, sprevádzané introspekciou a nevyhnutnou konfrontáciou názorov. Tak ako Pánovi a pani Smithovcom spory v manželstve pomohlo na chvíľu odsunúť a brať s určitým nadhľadom až uvedomenie si, že sú obaja nájomní vrahovia, ktorých sa ich nadriadení pokúšajú zlikvidovať, doplnenie pomerne absurdnej kriminálnej zápletky s krádežou diamantu pomáha ústrednému páru v Lockdowne aspoň na moment pre pobavenie diváka uzavrieť mier s opätovnou možnosťou svoj vzťah prehodnotiť.Lock5 resize

Hoci sú postavy predstavené ako viac-menej žánrové figúrky v príbehu pristupujúcemu k reálnej problematike s určitou mierou odľahčenia, až karikatúry, predsa len sa nájde nejeden moment, keď sú vďaka drobnostiam vo svojom konaní príjemne poľudštené. Film sa pokúša zahrnúť do deja takmer všetky situácie, s ktorými sa bežný človek môže počas pandémie stretnúť. Samozrejme, s výnimkou tých najtragickejších. A robí to na univerzálnej úrovni, bez ohľadu na to, či je divák Brit, Američan alebo inej národnosti. Zobrazované situácie, vyhrotené názory a nálady sú akýmsi ekvivalentom toho, čo sa pravdepodobne deje všade na svete. Pričom doplnená kriminálna zápletka predstavuje určitý zábavný únik od toho všetkého. Scenár Stevena Knighta je najsilnejší v dialógoch, keď sa pokúša s ľahkosťou a vtipom komentovať presne odpozorované situácie okolo pandémie, aj skľučujúce momenty, ktoré zažívajú postavy pri prehodnocovaní svojich vzťahov. Niektoré z replík majú potenciál stať sa pamätnými.

Anne Hathaway a Chiwetel Ejiofor sú vhodne typovo obsadení do svojich úloh a dopomáhajú divákovi stotožniť sa s nimi myšlienkovo, emocionálne na základe svojich vlastných skúseností v podobných situáciách. Napriek tomu, že sa scenár väčšinou pokúša udržiavať medzi divákom a príbehom určitý odstup, ten je potrebný na to, aby sa divák mohol pozrieť na celú pandemickú situáciu s potrebným nadhľadom a nevnímať ju len negatívne. Film sa síce nepokúša o tlmočenie nejakého existenciálneho pLock7 resizeresahu, ktorý by z príbehu samovoľne vzrastal, no nezabúda poňať spomínanú kritickú situáciu aj ako príležitosť pre diváka zmeniť niečo vo svojich doterajších životných postojoch. Asi dve tretiny celého deja sa síce udejú v izolácií, kde internet predstavuje jediný možný únik a spájanie sa medzi ľuďmi vzdialenými od seba, postavy v určitej chvíli samy dospejú k zisteniu, že v istom zmysle boli izolované už dávno pred tým, ako pandémia začala. Či už bežnými ľudskými, profesnými vzťahmi alebo vlastnými nesplniteľnými očakávaniami, prípadne očakávaniami blízkych rodinných príslušníkov. Dej sem-tam síce trochu vypadne zo zavedeného rytmu, keď rozvíja niektoré komicky vďačné situácie v rôznych opakujúcich sa variáciách a stále viac sa tlačí smerom ku karikatúre. Citeľne mu chýba aspoň občasný náznak, či stručná pripomienka kedysi postavami zažívanej normálnosti... Kriminálna zápletka s krádežou diamantu v záverečnom dejstve môže síce na prvý pohľad pôsobiť pomerne absurdne, dokáže sa nakoniec pretransformovať do nositeľa určitej príbeh obohacujúcej metafory.

Zábery videohovorov so všetkými technickými nedostatkami, ktoré sa pri nich dokážu udiať vrátane nesprávneho rámovania obrazu, posunutia zvuku a jemných „zášklbov“ prerušenia internetového signálu sú s remeselnou ľahkosťou efektne zostrihané s profesionálnymi potulkami kameramana Remi Adefarasina opustenými ulicami Londýna,Lock8 resize aj klaustrofobickými interiérmi domu ústredného páru. Hudba Johna Powella dodáva správne dynamické melódie záverečnej lupičskej akcií a je tiež nenápadne intímnou kulisou k partnerským rozhovorom Lindy s Paxtonom. Lockdown je skôr ukážkou zručného a príjemného žánrového remesla, než pokusom o výraznejšie umelecké sebavyjadrenie tvorcov. V žiadnom prípade sa nesnaží pozerať na aktuálne problematickú situáciu prehnane realistickou optikou a aj ako žánrovo poctivé stvárnenie romantickej komédie o rozchode s pár vedľajšími kriminálnymi podzápletkami funguje v jednotlivostiach viac ako v rámci celku. V tom, ako sa však pokúša vyrovnať s obmedzeniami, ktoré filmovej tvorbe stanovujú protipandemické opatrenia, rozhodne nachádza svoj jedinečný výraz.

Lock9 resizeLockdown (Locked Down), Veľká Británia, 2020
Dĺžka: 118 minút (Alternativne: 113 minút)
Réžia: Doug Liman
Scenár: Steven Knight
Kamera: Remi Adefarasin
Hudba: John Powell
Strih: Saar Klein
Zvuk: Glenn Freemantle
Masky: Sharon Martin
Producent: Michael Lesslie
Hrajú: Anne Hathaway, Chiwetel Ejiofor, Ben Stiller, Lucy Boynton, Stephen Merchant, Ben Kingsley, Mindy Kaling, Dulé Hill, Mark Gatiss, Jazmyn Simon, Bobby Schofield
Distribúcia: HBO GO
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.