Mercedes-Benz predstavil v roku 2013 triedu CLA, ktorá vychádzala z klasického Áčka. Oproti nemu však kupé-sedan omnoho viac útočil na emócie. Recept točiaci sa okolo sexy dizajnu zákazníkom zachutil, preto má toto vozidlo aktuálne už druhú generáciu. Nedávno sme ju mali možnosť otestovať. Teraz dostáva priameho konkurenta, za ktorým stojí Mníchov.

BMW už dávnejšie deklarovalo záujem o súperenie s populárnym nositeľom trojcípej hviezdy, ešte v marci oficiálne potvrdilo prípravu modelu Gran Coupé spadajúceho pod rad 2. Ohlásilo pritom jeho premiéru v Los Angeles. Do otvorenia tamojšieho autosalóna ešte zostáva niekoľko týždňov, no Nemci sa rozhodli už teraz vyložiť karty na stôl a novinku odhalili.

Rodinu kompaktov z Mníchova rozširuje Gran Coupé spadajúce pod rad 2.
Zdroj: BMW

Sedan nižšej strednej triedy stojí na rovnakom základe ako súčasný bavorský rad 1, s ktorým ho spája tiež viacero dizajnových rysov. No špecifiká sú jasné. Nejde pritom len o štvordverovú karosériu s klesajúcou strechou, ale aj bezrámové dvere a viaceré ďalšie detaily.

Prepojená maska chladiča je v tomto prípade o poznanie nižšia a širšia. Susedia s ňou komplikovanejšie tvarované svetlomety, kým nárazník má expresívnejšie línie. Vzadu je výrazné veko batožinového priestoru obsahujúce časť štíhlych dvojdielnych svetiel evokujúcich typ X6. V prípade špičkového vyhotovenia M235i xDrive sú krivky auta okorenené, súčasťou balíka je trojrozmerná výplň grilu či duo hranatých koncoviek výfuku.

Športovo ladený model má spojler na veku kufra a väčšie ridksy kolies.
Zdroj: BMW

Oproti svojmu najbližšiemu konkurentovi je dvojka prekvapujúco o poznanie menšia. A to dokonca vo všetkých smeroch, pričom najvýraznejší je vyše 16-centimetrový rozdiel v dĺžke. Bavor meria v tomto smere iba 4 526 mm. Na šírku má presne 1,8 metra a karoséria meria v najvyššom bode 1 420 milimetrov. Osi náprav sú od seba vzdialené 2 670 mm.

Tieto odlišnosti síce sľubujú skromnejšie priestorové pomery, no podľa skúseností našich nemeckých kolegov to nebude nič strašné. Vzadu zostane pasažierovi s výškou 180 cm niekoľkocentimetrová rezerva v oblasti kolien i hlavy. Batožinový priestor za súperom zo Stuttgartu trochu zaostáva, jeho objem 430 litrov znamená 30-litrový hendikep.

Z tohto pohľadu je interiér sedanu viac-menej identický s vnútrom radu 1.
Zdroj: BMW

Pohľad do samotného interiéru jednoznačne prezrádza, že sedan stojí na rovnakom základe ako aktuálny hatchback radu 1. Mnohé komponenty sú identické. Platí to pre volant, palubnú dosku, centrálny tunel i panely dverí, pričom v predstavenej forme kokpit oživujú podsvietené segmenty so zaujímavou grafikou. Digitálny prístrojový panel dopĺňa veľký infotainment s najnovšou  verziou infotainmentu iDrive.

Okrem kabíny nesie jasný rukopis súčasnej jednotky aj technická stránka. BMW 2 Gran Coupé stojí na aktualizovanej platforme UKL a štandardne má predný pohon. Styčné body sa týkajú aj palety motorov. Základom má byť 1,5-litrový trojvalec vo verzii 218i dosahujúci výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 220 Nm, alternatíva menom 220d má pod kapotou dvojliter s parametrami 140 kW (190 k) a 400 Nm.

Pod kapotou sa objaví aj ostro naladený dvojliter s porciou 306 konských síl.
Zdroj: BMW

S benzínom kombinuje Mníchov štandardne šesťstupňový manuál, alternatívou je sedemstupňová dvojspojka. Turbodiesel je kombinovaný výhradne s osemstupňovým automatom. To isté platí pre vrcholný model M235i, ktorý má sériovo systém xDrive. Na obe nápravy tu ostrý dvojlitrový benzín posiela hodnoty 225 kW (306 k) a 450 Nm. Športovo ladený model zhltne stovku za 4,9 sekundy a okrem silného srdca má špecifický podvozok a posilnené brzdy.

Najmenšie bavorské Gran Coupé je teda oficiálne na svete. Jeho sériová výroba by sa mala začať v januári budúceho roka, do predaja príde tento kompaktný sedan naostro v marci. Aktuálne sú už známe prvé ceny. Na domácom trhy by mal variant 218i stáť najmenej 31 950 eur, za špičkovú verziu M235i si má BMW účtovať v štandarde necelých 52-tisíc.

Ostrý štart predaja najmenšieho bavorského Gran Coupé sa odohrá v marci.
Zdroj: BMW

Uvádzané čiastky sú veľmi blízko súpera s podpisom Mercedes-Benz, rozdiely sa rátajú v stovkách. Mala by mať preto trieda CLA obavy? Odpoveď sa skrýva v rukách klientov, ktorí sa okrem dizajnu či technických parametrov často rozhodujú aj na základe vernosti k značke.