Takmer každý motorista sa už mohol stretnúť so zarosenými svetlami vozidla či nahromadenou kvapalinou v nich. V oboch prípadoch ide o nepríjemný jav, pretože vlhkosť a zarosenie krytov svetiel ovplyvňuje nielen rozptyl svetelného kužeľa, ale aj samotný výkon svetlometov. Taktiež môže tento jav spôsobiť koróziu komponentov svetiel. Ako však bojovať s týmto problémom a čo je jeho príčinou?

Veľmi rozšíreným mýtom je, že všetky svetlomety sú hermeticky uzatvorené a pokiaľ sa na ich krytoch zachytáva vlhkosť z vnútornej strany, ide automaticky o problém. To však vôbec nie je pravda. Halogénové žiarovky alebo xenónové výbojky produkujú veľké množstvo tepla, ktoré je potrebné zo svetlometov odvádzať. Práve kvôli tomu sú svetlá vybavené vetracími otvormi, ktoré majú za úlohu ochladzovať vnútorný priestor medzi žiarovkou a krytom svetlometu.

Po zapnutí svetiel dochádza k ich ohriatiu a vypareniu vlhkosti.
Zdroj: www.pixabay.com

Toto je vlastne aj dôvod rosenia svetiel. Pokiaľ je vo vnútri svetlometu vlhkosť a kryt sa ochladí rýchlejšie ako vnútorná časť spojená so žiarovkami, začne dochádzať ku kondenzácii vlhkosti. Ide o podobný jav ako pri zarosení čelného skla automobilu, ktoré je spôsobené pôsobením rozdielnych teplôt na objekt. Z rovnakého dôvodu sa rosia aj kryty reflektorov.

Po naštartovaní auta a teda aj zapnutí svetlometov však dochádza vplyvom ich ohriatia k vypareniu tejto vlhkosti cez vetracie otvory. Rovnaký jav sa deje aj v prípade, ak na svetlá vozidla svieti slnko, či počas jazdy, kedy zas vlhkosť odstráni prúdiaci vzduch. Vo všetkých prípadoch ale ide o prirodzený jav, ktorý nie je potrebné riešiť.

Opačná situácia nastáva, pokiaľ sa v svetlách sústredí voda. V tomto prípade ide o problém, ktorý je potrebné odstrániť. Najčastejšie sa jedná len o upchaté vetracie otvory, ktoré sa zaniesli hmyzom, blatom, prachom alebo inými nečistotami. Tie stačí jednoducho vyčistiť a problém by mal byť vyriešený. Opačný prípad nastáva, ak sa kvapalina zbiera v svetlometoch aj napriek vyčisteniu vetracích otvorov. To už môže poukazovať na praskliny v tesnení krytu reflektorov.  

Výmena tesnenia či krytu svetlometov by nemusela byť finančne, ani časovo náročná záležitosť, no problém je ten, že pri mnohých nových automobiloch nie je možné vymeniť len samotné tesnenie či kryt, ale musíte kúpiť a prehodiť celý svetelný modul, čiže celý svetlomet. V takomto prípade už nejde o lacnú a niekedy ani jednoduchú výmenu.