Hmla sa na čelnom skle zhromažďuje v prípade, keď sa na ňom stretne vzduch s rôznymi teplotami. To znamená, že v lete je hmla spôsobená, horúcim vzduchom, ktorý naráža na chladné čelné sklo a v zime zas tým, že teplý vzduch v aute narazí na vaše studené čelné sklo. Pochopenie toho, ako sa hmla vytvára, vám v závislosti od ročného obdobia pomôže zbaviť sa jej.

Ktorá metóda na odstránenie hmly z čelného skla je najúčinnejšia?
Zdroj: Auto BILD

Po nasadnutí do auta v zime či v inom chladnom počasí je možnosť zabrániť zahmlievaniu okien takmer nulová. S príchodom posádky sa okamžite zvyšuje vlhkosť v interiéri, ktorú doň spolu so sebou priniesli. Táto vlhkosť však nemusí pochádzať len z mokrého oblečenia, ale aj z ich dychu. Chladný vzduch totiž nedokáže absorbovať toľko vlhkosti ako teplý a tak sa táto prebytočná vlhkosť zráža na studených miestach, medzi ktoré patrí aj čelné sklo. To totiž nie je dobrým tepelným izolantom a tak bude jeho povrch dlhú dobu chladný.

Najviac zo všetkých skiel sa zahmlieva práve to čelné, ktoré je pre vodiča a teda aj jeho výhľad na vozovku najdôležitejšie. Bohužiaľ sa tomuto javu nedá veľmi zabrániť, pretože šofér vydychuje vzduch zo svojich pľúc práve týmto smerom a taktiež je toto okno najviac ochladzované vzduchom pri jazde.

Čo robiť, aby boli okná priezračné čo najrýchlejšie?

Trik spočíva v niekoľkých fintách a to presnejšie v najlepšej kombinácii nastavení prvkov kúrenia či klimatizácie. Niektoré autá majú na riešenie tejto situácie samostatné tlačidlo, ktoré pomôže vyčistiť čelné sklo od hmly čo najrýchlejšie. V množstve áut si však musí šofér poradiť sám. Pre čo najrýchlejšie spriehľadnenie zahmlených okien vám odporúčame:

  •  Všetky výduchy z ventilácie nasmerovať na čelné sklo
  • Nastaviť najvyššiu rýchlosť ventilátora
  • Nastaviť kúrenie na najvyššiu teplotu
  • Zapnúť klimatizáciu, (tá dokáže absorbovať vlhkosť zo vzduchu)
  • Vypnúť vnútornú recirkuláciu (uzavretý okruh)
  • Otvoriť okná
  • Vymeniť kabínový filter
  • Zotrieť sklo pomocou handry (vlhkosť a zahmlenie sa môže opätovne objaviť)

Baviť sa o nastavení maximálnych otáčok ventilátor či najvyššej teploty kúrenia je asi bezpredmetné. Spraví to tak väčšina šoférov. Zabúdať by sme ale nemali na klimatizáciu, ktorá prispieva k vysušovaniu vzduchu. Čo sa týka otvorených okien, tie sú taktiež veľmi účinné, no problém je ten, že v chladnom počasí pri teplotách pod nulou nejde o najvhodnejšie riešenie.

Zabúdať by ste tiež nemali na peľový filter, ktorého zlý stav môže spôsobovať zahmlievanie okien a nepríjemný zápach v kabíne vozidla po zapnutí ventilácie. Úplne najrýchlejším spôsobom, ako sa zbaviť vlhkosti na čelnom skle je zotrieť ju handrou, no takýto postup nezabráni jej opätovnému vytvoreniu.