Predaj automobilov v Číne v septembri klesol už 15. mesiac po sebe. Ukázali to v pondelok údaje čínskeho združenia výrobcov áut (CAAM), ktoré zmarili nádeje na jesenné oživenie predaja na najväčšom automobilovom trhu na svete.

Podľa CAAM sa celkový predaj automobilov v Číne v septembri 2019 znížil medziročne o 5,2 % na 2,27 milióna vozidiel. Na ilustráciu, v auguste odbyt vozidiel v ázijskej krajine klesol o 6,9 % a v júli o 4,3 %.

Predaj áut v Číne sa už za celý minulý rok 2018 znížil, prvýkrát od 90. rokov minulého storočia, v dôsledku spomalenia hospodárskeho rastu a obchodného sporu so Spojenými štátmi.

September a október majú pritom v čínskom automobilovom priemysle prezývku „zlatý september, strieborný október“. Tieto dva mesiace sa považujú za hlavnú sezónu pri predaji automobilov v krajine, keďže zákazníci sa tradične po lete vracajú do autosalónov. Aj združenie CAAM predtým uviedlo, že v druhej polovici roka očakáva zlepšenie predaja.

Len pred tromi rokmi sa pritom automobilky tešili z  dvojciferného ročného rastu predaja v Číne, ten sa však vlani zastavil.

Prispel k tomu aj fakt, že 15 miest a provincií, ktoré sa podieľajú viac ako 60 % na predaji automobilov v Číne, zaviedlo nové emisné normy skôr, ako im to nariadila vláda, teda ešte pred rokom 2020. Podľa CAAM, analytikov a predajcov to zasiahlo najmä dopyt po vozidlách na "tradičné palivo".

Ale v septembri klesol aj predaj tzv. nových energetických vozidiel (NEV), ktoré Čína intenzívne podporuje. Dôvodom bolo zníženie dotácií na ich nákup. V septembri sa tak predaj NEV prepadol až o 34,2 % po augustovom poklese o 15,8 %. Na porovnanie, vlani predaj NEV vzrástol takmer o 62 %.

Medzi NEV patria nielen elektromobily, ale aj hybridné vozidlá a vozidlá poháňané vodíkovými palivovými článkami.

(TASR)