Land Rover: Elektromobily sú ‘začarovaný kruh‘. Pre SUV by bol lepší vodík

Hmotnosť batérií si pýta viac výkonu a viac výkonu zas znamená väčšiu hmotnosť. Tvrdí to Nick Rogers, šéf vývoja automobilky Land Rover.

14.10.2019 12:00
debata (2)
Automobilka Land Rover na rozdiel od Jaguaru... Foto: Jaguar
Jaguar I-Pace - 2019 Automobilka Land Rover na rozdiel od Jaguaru zatiaľ neohlásila žiaden čistý elektromobil. Nový Land Rover Defender dostane najskôr plug-in hybridnú verziu.
Automobilové koncerny sa pustili do masívnej elektrifikácie. Niektoré uprednostňujú plug-in hybridy a iné čisto elektrické autá. Patrí medzi ne aj automobilka Jaguar Land Rover. Tá uviedla na trh len nedávno svoj prvý elektromobil Jaguar I-Pace a hneď s ním získala titul európskeho auta roka COTY 2019 a tiež svetového auta roka WCOTY 2019. Lenže nie práve ružové sú jeho predaje a ani budúcnosť samotných elektromobilov. O správnosti tejto cesty k nulovým emisiám nie je presvedčený dokonca ani šéf vývoja sesterskej značky Land Rover Nick Rogers. Zvlášť pokiaľ sa jedná o triedu SUV, ktorú výrobcovia z dôvodu dopytu uprednostňujú.

Jednoducho, športovo úžitkové autá sú ťažké samy osebe, a keď k nim pridáte batérie, sú ešte ťažšie. A čím sú ťažšie, tým viac výkonu potrebujú. To si zas vyžaduje viac batérií, a teda opäť vyššiu hmotnosť. Uniknúť z tohto začarovaného kruhu nie je ľahké. A potom je tu rastúci odpor vzduchu. „Čím väčšie auto je, tým väčšou výzvou je aerodynamika. Ak si nedáte pozor a s takýmto veľkým a ťažkým elektromobilom zamierite na diaľnicu, jeho dojazd sa rozplynie po pár kilometroch,“ povedal Rogers novinárom na stretnutí v technickom centre automobilky v Gaydone. Čosi ako čisto elektrický Range Rover teda príliš reálne nevidí.

Ako lepšiu alternatívu navrhuje pre SUV vodík, teda palivové články, vzhľadom na neporovnateľne nižšiu hmotnosť technológie a rýchlejšie tankovanie, ako je nabíjanie akumulátorov. V tom sa však celkom rozchádza so svojím predchodcom Wolfgangom Ziebartom, ktorý v roku 2016 označil vodíkové autá za úplný nezmysel, pretože výroba vodíka si vyžaduje veľké množstvo elektrickej energie a jeho preprava ďalšie emisie CO2. Rogers spresňuje, že autá s palivovými článkami dávajú zmysel len vtedy, ak je vodík vyrábaný pomocou energie z obnoviteľných zdrojov. A sme zase na začiatku, pretože veľká väčšina z nej vzniká stále v uholných elektrárňach.

Klaus Froehlich, šéf vývoja BMW Group, je zas naklonený čisto elektrickým autám. Na akcii NextGen v Mníchove sa vyjadril: „Očakávame, že pokiaľ pôjde vývoj energetickej hustoty akumulátorov správnym smerom, budú elektrické autá najefektívnejším riešením.“ Navyše dodáva, že vodíková technológia je dnes desaťkrát drahšia ako čisto elektrická. Ceny sa podľa neho môžu dostať na prijateľnejšiu úroveň najskôr za šesť rokov. Nehovoriac o chýbajúcej vodíkovej infraštruktúre. Ako sa teda zdá, ani najväčšie automobilky sveta nemajú v elektrifikačnej stratégii celkom jasno. Zlé rozhodnutia však pre nich môžu byť v konečnom dôsledku fatálne.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Land Rover #Range Rover
Články podľa značiek